Inlägg från: Anonym (Varför går det inte?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför går det inte?)

38+ och försöker bli gravid.

Nykär15 skrev 2017-10-30 22:13:50 följande:
    Sp.
    Anonym (Varför går det inte?) skrev 2017-10-30 20:12:21 följande:

Jag har provat det de två senaste cyklerna. Första av de två hade jag rejält positivt utslag två dygn. Andra lite halvdant men som jag tror positivt test ett dygn. Jag har väldigt regelbunden mens. Som en klocka. Borde jag då inte ha ägglossning?

Mest humöret som sjunker i botten. Blir initiativlös, ser allt i svart, lätt ångest. Hamnar lätt i konflikt och blir irritabel.  Och så får jag huvudvärk/migrän. 

Ja, vi har påbörjat utredning nu. Jag har lämnat blodprover och har kollat på dem på mina vårdkontakter. De ser bra ut vad jag kan se. Normala värden. Mannen lämnade spermaprov idag. På fredag ska jag till en privat gyn för undersökning och äggledarspolning för att skynda på utredningsprocessen.

Ja, du kan nog ha rätt i att åldern gör mer än man tror. Jag har med alla tidigare barnen stått på blodförtunnande och det gör jag nu med sedan en tid tillbaka. I början när vi försökte så stod jag på Trombyl, sedan ingenting och nu Fragmin. Jag vet egentligen inte om jag kan bli gravid utan att stå på blodförtunnande för det har jag aldrig gjort.

Mitt AMH ligger på om det var 3,3 eller 3,4 och det ska ju vara bra. Men säger ju inget om kvaliteten på äggen......

Tog Trombyl under tiden vi försökte med, men läste att det kunde göra det svårare för ägget att fästa. Så denna gången lät jag bli dem och åt först när vi fick plus. Tog även rosenrot den månaden.

Ja, det var ju därför jag inte ville ha kvar Trombylen. Samtidigt som det inte alls kändes tryggt att stå helt utan skydd mot propp.

Alla andra gånger jag blivit gravid har jag stått på Waran vilket ju så att säga är mycket grövre artilleri än Trombyl. Sedan har Waranet kvickt bytts ut till högdos Fragmin i tidig graviditet.  Sedan har jag fått göra missbildningsultraljud i andra trimestern (v19) för säkerhets skull. Mina tre barn har fötts friska men ett barn växte dåligt i livmodern så henne var det en himla massa kontroller på. Svårt att säga om det berodde på min koagulationsrubbning eller ej.

Nu när jag valde att sätta ut Trombylen (förklarade varför för min doktor men han kan ju inte fertilitet, bara koagulation) så ville min koagulationsdoktor inte sätta in Waran då jag ändå försöker bli gravid. Därför stod jag utan skydd ett tag men nu har jag fått Fragmin. 

Men då jag aldrig blivit gravid utan att ha rejält blodförtunnande i kroppen så vet jag ju faktiskt inte om jag alls kunde bli det när jag stod utan medicin. Det finns en del studier som visar på att trombofili (benägenhet att bilda proppar) minskar chanserna till graviditet, inte bara ökar risken för missfall, tillväxthämningar och fosterdöd. Och då är det studier på "mildare" trombofilier än vad jag har.  Så hoppas en del på Fragminet nu.....

Jag undrar om det ändå kan vara min koagulationsrubbning som ställer till det för mig. Men det är ju så svårt för det är så få som har samma koagulationsfel som jag så det finns ju liksom inga studier. Till Spec-MVC får jag komma först som gravid då mina graviditeter ses som riskgraviditeter och kräver en massa extra kontroller, koagulationsmottagningen kan inte fertilitet och jag antar att de som håller på med fertilitet inte är experter på koagulation. Bortsett från min koagulationsproblematik är jag ju i huvudsak frisk. Men jag ramlar lite mellan stolarna känner jag.

Ser att en del av er fått kortison. En vän till mig fick det och då blev hon gravid! Hoppas det hjälper er som får det!

Det här med att räkna folliklar...... Antralfolliklar kallas det va? När i menscykeln gör man det?

Jag ska till gyn på fredag för äggledarspolning och undersökning. Kan man göra det då? Kommer vara på dag 8 i menscykeln.  Har 28 dagars cykel.

Milou3 skrev 2017-10-30 20:53:25 följande:

Vilka goda nyheter Hemflyttad!!

Nä i första taget vill han inte lämna spermaprov. Det tog mig 8 månader att få honom att börja äta extra zink och att han kollar upp blodvärden är framsteg nog. Måste ta en sak i taget. Att han får prestationsångest runt äl gör att han känner sig "misslyckad" nog. Har inte mage att lägga fram som förslag på spermaprov i detta nu. Men det kanske kommer.

Rent intuitivt tror jag allt handlar om att jag har ett aggressivt immunförsvar faktisk.

Har bara inte råd att göra den typen av grundlig utredning just nu.

Vad jobbigt. Spermaprov är ju ändå en ganska enkel sak kan man ju tycka jämfört med vad för undersökningar kvinnan brukar få utstå i de här sammanhangen. 
    Milou3 skrev 2017-10-31 12:48:43 följande:

Ja jag testade totalt blankt i morse på äl+11 med testlagret och har noll symptom och en rätt kass temp så definitivt inte gravid.

Så tråkigt <3 

Milou3 skrev 2017-10-31 12:40:31 följande:
    Jo det kan man tycka. Men min sambo har svårt att komma eller ens få till det i bland runt äl pga prestation så då kan man tänka att det kan kännas ännu värre att runka i en burk. Jag förstår honom till fullo. Han har sagt att han kanske skulle behöva det men även sagt att han nog inte skulle klara av det just nu.

Mitt fokus är nu att testa Prednisolon. Resten får vi beta av med tiden. Den lilla man har kvar.

Jo, visst kan man förstå. Min man fick inte till det när han först skulle lämna in spermaprov men igår morse fick han till det så nu är det inlämnat. Han drog också på det några veckor innan han försökte alls från det att han fick remissen. 

Nu är jag nervös inför äggledarspolningen på fredag. Brukar det göra ont? 

Kan det öka chansen till graviditet? Är det vanligt att man hittar något fel om man har barn sedan tidigare?

En annan sak: Hur säkra är ägglossningstester? Är det alltid så att man verkligen har ägglossning om man får utslag på dem? Eller kan det komma LH-stegring men ingen ägglossning? Kan man undersöka om man har ägglossning eller inte på annat sätt? Om jag har ägglossning, vilket jag ändå tror, finns det då något att vinna på att stimulera ägglossningen? Vad finns det för andra behandlingar som kan vara aktuella?

Nu börjar det ju närma sig att vi får svar på vår fertilitetsutredning. Förmodligen blir det i december-januari någon gång. Om man inte hittar något fel, vad gör man då? Provar IVF ändå? Har is i magen och försöker ett tag till? Jag fyller 38 i december. 

Igår var jag hos den privata gynekologen. Allt ser bra ut och äggledarspolningen visade fri passage i bägge äggledare. Äggstockarna ser normala ut och proverna tyder på god äggreserv. Äggstockarna ser normala ut för åldern.

Jag ska fortsätta med ägglossningstester (har ju bara tagit dem de senaste två månaderna) för att säkerställa att jag verkligen ägglossar och gör jag inte det så ska jag få hjälp med det. Då kan jag också få koll på lutealfasens längd men jag tror inte den är kort. Hon tyckte vi skulle ge det fram till januari i alla fall för att se om spolningen kanske haft positiv effekt.

Utifrån det man ser nu så trodde hon jag ändå har goda chanser till spontan graviditet. Men hon kunde ju förstås heller inte säga varför jag inte blivit gravid.Hon var bra i alla fall! Så henne fortsätter jag gärna hos.

Milou3 skrev 2017-11-06 19:04:41 följande:
    Håller tummarna för en förkylning!

Åh detta förförande ... om ändå männen ( iaf min) kunde vara lite mer som mina tidigare killar varit rent sexuellt ( jävla tur han inte läser detta ) och då menar jag enbart mer sexuell a la stenåldersbeteende. Har liksom aldrig behövt förföra en kille någonsin tidigare. Nu får jag jobba som fan ist. Jag lär mig ju iof ;) men vore skönt ( iaf runt äl) med ett "lets ha lite sex nu pang bom".

Är inte själva bebisverkstadsgrejen något av en erotikdödare? Det tycker i alla fall jag..... Liksom, nu ska vi kolla kalendern och så måste vi få till det...... Nu har jag tagit ägglossningstest och nu har vi så här många timmar på oss......

Det är inte så bra för lusten tycker jag. Vi får till det ändå men bäst går det om man försöker koppla bort den biten.

Hur gör ni med kaffe och svart te? Jag har dragit ner på det så jag dricker ju inte mer än vad som är rekommenderat som max och i perioder  har jag uteslutit kaffet helt. Teet är delvis utbytt mot örtte och rooibos.

Kanske ska man helt ta bort både kaffe och te? Men om jag dricker lite kaffe säg en vecka innan ÄL, kan det påverka egentligen? 

Och hur gör ni med alkohol? Jag har nästan slutat dricka alkohol. Kanske ett glas vin i månaden max. Men sist gick det typ tre månader mellan glasen. 

Zora skrev 2017-11-08 17:03:43 följande:
    Ja man tycker ju det.. men det går visst inte så lätt. Jag är själv ibland trött, orkeslös och totalt ointresserad av sex, men jag offrar mig ändå.

Jo, förnuftet säger att det borde vara nog, men samtidigt vill man ju göra ALLT för att ha så bra förutsättning som möjligt.

Jag tycker att man kan vara trött, inte särskilt sugen och oengagerad precis när man börjar men när man väl kommer igång och är nära varandra och intima så kommer lusten ändå även om det kanske inte är himlastormande liksom,..... Men jag tänder ju på min man och han på mig som tur är. Och sex föder sex. 

Men ja, det är en erotikdödare att ligga på beställning och inte spontant. Vi fick till det igår kväll och jag tror LH-stegringen kommer idag. Och så ska vi få till det ikväll och imorgon och dagen efter det.  

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.