38+ och försöker bli gravid.
Jag har provat det de två senaste cyklerna. Första av de två hade jag rejält positivt utslag två dygn. Andra lite halvdant men som jag tror positivt test ett dygn. Jag har väldigt regelbunden mens. Som en klocka. Borde jag då inte ha ägglossning?
Mest humöret som sjunker i botten. Blir initiativlös, ser allt i svart, lätt ångest. Hamnar lätt i konflikt och blir irritabel. Och så får jag huvudvärk/migrän.
Ja, vi har påbörjat utredning nu. Jag har lämnat blodprover och har kollat på dem på mina vårdkontakter. De ser bra ut vad jag kan se. Normala värden. Mannen lämnade spermaprov idag. På fredag ska jag till en privat gyn för undersökning och äggledarspolning för att skynda på utredningsprocessen.
Ja, du kan nog ha rätt i att åldern gör mer än man tror. Jag har med alla tidigare barnen stått på blodförtunnande och det gör jag nu med sedan en tid tillbaka. I början när vi försökte så stod jag på Trombyl, sedan ingenting och nu Fragmin. Jag vet egentligen inte om jag kan bli gravid utan att stå på blodförtunnande för det har jag aldrig gjort.
Mitt AMH ligger på om det var 3,3 eller 3,4 och det ska ju vara bra. Men säger ju inget om kvaliteten på äggen......
Ja, det var ju därför jag inte ville ha kvar Trombylen. Samtidigt som det inte alls kändes tryggt att stå helt utan skydd mot propp.
Alla andra gånger jag blivit gravid har jag stått på Waran vilket ju så att säga är mycket grövre artilleri än Trombyl. Sedan har Waranet kvickt bytts ut till högdos Fragmin i tidig graviditet. Sedan har jag fått göra missbildningsultraljud i andra trimestern (v19) för säkerhets skull. Mina tre barn har fötts friska men ett barn växte dåligt i livmodern så henne var det en himla massa kontroller på. Svårt att säga om det berodde på min koagulationsrubbning eller ej.
Nu när jag valde att sätta ut Trombylen (förklarade varför för min doktor men han kan ju inte fertilitet, bara koagulation) så ville min koagulationsdoktor inte sätta in Waran då jag ändå försöker bli gravid. Därför stod jag utan skydd ett tag men nu har jag fått Fragmin.
Men då jag aldrig blivit gravid utan att ha rejält blodförtunnande i kroppen så vet jag ju faktiskt inte om jag alls kunde bli det när jag stod utan medicin. Det finns en del studier som visar på att trombofili (benägenhet att bilda proppar) minskar chanserna till graviditet, inte bara ökar risken för missfall, tillväxthämningar och fosterdöd. Och då är det studier på "mildare" trombofilier än vad jag har. Så hoppas en del på Fragminet nu.....
Jag undrar om det ändå kan vara min koagulationsrubbning som ställer till det för mig. Men det är ju så svårt för det är så få som har samma koagulationsfel som jag så det finns ju liksom inga studier. Till Spec-MVC får jag komma först som gravid då mina graviditeter ses som riskgraviditeter och kräver en massa extra kontroller, koagulationsmottagningen kan inte fertilitet och jag antar att de som håller på med fertilitet inte är experter på koagulation. Bortsett från min koagulationsproblematik är jag ju i huvudsak frisk. Men jag ramlar lite mellan stolarna känner jag.