Inlägg från: Anonym (Varför går det inte?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför går det inte?)

38+ och försöker bli gravid.

Hänger på i denna tråd då jag fyller trettioåtta i december. Vi försöker få ett fjärde barn. Vi har tre gemensamma barn som är nio, elva och tretton. Tidigare har blivit till utan svårighet.

Nu har vi försökt i tretton månader. Inte en tillstymmelse till plus trots regelbunden mens. Vad kan vara fel? Jag blir bara mer och mer ledsen för varje månad som går. Jag hatar denna väntan på något som man hoppas så mycket på och bli besviken gång på gång.

Vi har fyllt i papper till fertilitetsenheten för utredning nu.

Milou3 skrev 2017-09-25 19:14:12 följande:
    Har du kollat ditt AMH- värde? TSH-värde? Använder du äl-test? Testat Rosenrot?

Nej, inga värden eller så kollade än. Vi måste väl få tid hos fertilitetsenheten för det?

Jag har testat med ägglossningstest och får tydlig LH-stegring precis när den ska komma.

Nej, rosenrot har jag inte testat? Hur funkar det? Finns det evidens för att det funkar?

Du verkar väldigt kunnig om detta, vet du hur det är med blodförtunnande och hur det ev ökar chansen för graviditet om man har benägenhet att bilda proppar?

mammsen79 skrev 2017-09-26 08:06:30 följande:
    då är vi lika gamla fyller med 38 år i December, har du provat ägglosningstickor? Du kanske inte har ägglossning, sedan kan du ju gå och se vad du har för hormoner i kroppen du kanske inte har så mycket östrogen? Själv började jag med ägglossnings stickor denna månad och jag börja undra om jag verkligen har ägglossning varje månad. För det har inte vissat fertil någon dag ännu. Jag tror att man är nog inte fertil i så många dagar nu när man är äldre. Jag har själv två döttrar som är 11 och 15 år och det var inga problem bli gravid med dem men var ung då så tror det har med ålder och hormoner att göra.

Då kanske vi kan följas åt!  

Ja, jag har börjat med ägglossningstester nu. Och jag får tydlig LH-stegring så jag tror jag har ägglossning. Men jag tycker inte att jag får lika tydliga "äggviteflytningar" som när jag var yngre även om jag får det nu med. Vet inte om det kan vara ett tecken på sämre fertilitet?

Hur länge har ni försökt?

Mammsen79, jag antar att man kommer testa hormonnivåer etc på fertiltietsenheten?

Jag har inte riktigt förstått hur det funkar detta med vad man får betala själv när man redan har barn. Är det allt, alla besök, prover etc eller är det bara ev IVF-försök?

Jahopp, man vill så gärna och så mycket. Men testade nu ett par dagar innan beräknad mens och då borde det ju varit positivt om det varit något. Negativt och jag har solklar PMS. Så mensen kommer ju komma denna månad med.

Jag vill att kallelsen till fertilitetsenheten ska komma snart..... 

Just de här dagarna vid mens tycker jag är jättejobbiga. Dels står det ju klart att det inte blev något denna månad heller och då blir man ledsen och dessutom gör hormonerna att man blir ännu mer ledsen. 

DragonWoman skrev 2017-09-27 12:53:39 följande:

Nu satsar jag på nästa månad spolning mm 9 oktober och beräknad ägglossning 10-12 oktober så bra tajmat isf

Lycka till! Håller alla tummar!

Hur funkar det där med spolning? Kan man ha sex direkt efter?

Nej....det blev ingen graviditet denna månad heller. Hur gör ni för att hålla modet uppe? Jag känner att detta tär och oroar något så enormt. Det påverkar relationen. Inte minst de dagar i månaden då det står klart att det inget blev denna menscykel heller. Ett problem är väl att även om vi är överens om ett fjärde barn och båda vill så är inte mannen alls lika angelägen som jag är. Han är liksom nöjd ändå. 

Nästa ägglossning kommer mannen att vara bortrest med jobbet men tanken är att han ska åka hem en av nätterna och att vi då ska få till det både på kvällen och tidigt morgonen efter. Vilken dag hade ni satsat på? Om man räknar på när man tror ÄL kommer, dagen före och ÄL-dagen? Kollat med stickor och han kommer hem kvällen den dagen då LH-stegringen kommer?

Nykär15 skrev 2017-09-28 15:56:43 följande:

Vårt lilla underverk idag <3

1479 g vilket stämde jättebra med dagen. Alla organ och flöden såg bra ut, sååå skönt med en extra koll.

Grattis! Så vacker!

Jaha....nu har några provsvar kommit i "Mina vårdkontakter" på nätet. Vill ni hjälpa mig att tolka?

Taget på cykeldag 3.

AMH 24,1 pmol/l

FSH 4,7 IU/l

LH 4,0 IU/l

Hjälp?

Anonym (Sanna) skrev 2017-10-10 21:02:36 följande:

Nej jag har inte testat. Vi missade ju helt pricka in i september pga sjuka barn. Nu är det bara väntan att mensen ska komma så jag kan ladda upp för nästa äl.

Åh, vad jobbigt.... Ja, livet kommer ju mellan försöken en del.... Jag vet hur det är. <3 
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.