Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

bluebird6 skrev 2017-04-20 19:05:58 följande:
    Jag antog bara att det är det provet hon tog för att mäta sköldkörtelfunktionen? Är det inte samma?
    jag är överviktig och då kollar de det. Låg ämnesomsättning kan ju tex vara ett symptom på hypoteros eller vad det heter. Så båda graviditeterna har jag lämnat prover direkt när jag varit hos bm. och sedan nästa gåns jag skulle ta prov inför kub och så.

Är det inte sådana prov du menar?  Kommer inte ihåg vad de låg på men som sagt inget hon reagerade på alls. 

De var inte så pigga på det. Sist jag var på gyn så var det så mkt folk så när jag skulle ha mitt samtal med sköterskan efter läkarbesöket så fick jag ha det i ett kontorsrum, där någon var i angränsande gynundersökningsrum. 

De sa bara att nästa gång hör du av dig när du plussar så får du hjälp.
    Lagom kul när man går hem och börjar läsa att många av medicinerna går att ta i förebyggande syfte. 

jag får väl orka ta tag i att ringa privat. 

Försök ta reda på vad ditt värde låg på, det stämmer att det är de proverna så det är ju bra. Men "vanliga" vårde anser att det är ok med ett TSH på upp mot 4. Men i fertilitetsvärlden vill man det ligger under 2 för att bli gravid och att graviditeten ska må bra. Men går ju boka privat provtagning på ex Werlabs för flera prover, kostar en slant med då får man ju alla provsvar direkt och behöver inte genomgå en lång process. 

bluebird6 skrev 2017-04-20 19:10:59 följande:
    jag bor i Lidköping. västra götaland så utbudet är inte hur bra som helst. 

Nu tycker jag iofs att jag fått bra bemötande efter alla svängar med magsmärtor, operationer och MA. Extra vul när jag velat och så.

Men just detta kändes det som att de inte ar så oroliga för. Liksom, var glad att du blir gravid. 
    Förstår ju att det är vardagsmat för dem, men det är ju min hårda verklighet. 

Pergotime, trombyl och vilka vitaminer? Är det sådant man kan äta utan att ha gjort en utredning? 

Tack för alla fina svar & pepp.. Hjärta

Vad kul, jag åker till Lidköping idag Glad vi har säsängsplats på Krono Camping!

Jag bor ju i Göteborgstrakten, har bra tips på vart du kan få snabb hjälp där om du kan tänka dig att åka en liten bit?

Trombyl kan man antingen ta hela cykeln innan man blir gravid, vissa hävdar att man kan få små proppar redan när ägget fäster in. Medan andra säger att det gör det svårare för ägget att faktiskt fästa. Jag har provat äta hela tiden, men förra månaden hade jag paus inför IVF-start men blev ju spontant gravid och då började jag direkt när jag fått plus i stället med den. Den är receptbelagd och inte många läkare som bara skriver ut den, man bör gå igenom hälsostatus och ta ett koaguleringsprov först eftersom den är blodtunnande.

Pergotime skrivs inte ut längre, nu är det Letrozol som gäller. Det stimulerar ju äggtillväxt och att man ska få ÄL, kan även ta en Ovitrelle för att säkert ägglossa, men då måste man först följa upp äggen med VUL för att se om de är mogna. Oftast kör man Letrozol utan Ovitrelle i början beroende på om man har egen ägglossning eller inte. Allt bedöms ju individuellt.

Vitaminer kan man ju däremot ta!

Jag har hela tiden tagit inför och nu som gravid:

E-vimin (stark E-vitamin som stärker slemhinnan, finns säkert receptfria svagare man kan ta)
    Magnesium
    Folsyra
    Järn
    Zink
    Multivitamin 

Sen tag jag då Trombyl dagligen och Lutinus (progesteron) för att hjälpa till hålla kvar graviditeten när man väl blivit gravid. 

Finns kräm att ta ProgesterAll i stället för Lutinus efter ÄL då Lutinus med är receptbelagt. 

Hoppas det gav lite svar!

• Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-04-21 08:23:20 följande:
    Tycker du ska räkna ÄL enligt glad gubbe. Troligen blev det inte av i måndags och kroppen fick ladda om. Har också läst att om ÄL sker dubbelt händer det inom 24 timmar, sedan finns det ju säkert undantag. Ingenting förvånar mig med kroppen längre. Flört

Min kropp var jätteskum en månad i höstas. Brukar ha ÄL på CD12 ungefär, hade stegrande test och känningar på den tiden, slutade ungefär på CD14, så jag räknade med BIM 14 dagar senare. Men när BIM kom så hade jag väldigt starka ÄL-känningar i stället, tog ÄL-test som var galet positivt, men tänkte att även grav. kan ju ge utslag så tog ett grav.test men det var negativt. Mensen kom aldrig, den kom istället ytterligare 14 dagar senare. Så den månaden blev min cykel 42 dagar, tror det var första ÄL efter hela processen med vårt MA. 

Min teori är att kroppen försökte ägglossa men hormonerna var inte i balans, sen gjorde den ett nytt försök 14 dagar senare och verkar ju då vart nöjd med den eftersom mensen sen kom som en klocka efter andra försöket. Mycket konstigt och har aldrig hänt varken före eller efter. 

• Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-04-21 09:27:15 följande:
    Ja, så är det säkert. Missfall kan nog ställa till det en hel del med hormoner, särskilt om det inte är väldigt tidigt.

Hur mår du annars såhär i vecka 7? Glad
    Jag mår illa Flört men det är ju bara skönt, brösten är sprängömma och det molar på. Så det är skönt! Känns bra just nu och det får man njuta av Glad 
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-04-21 11:51:32 följande:

Nu verkar det hända mig igen, precis som för dig Rosenlarv!

Vaknade i morse med rejäl molvärk och det har fortsatt under fm så nyss tog jag ett äl-test, utan att klicka i den i behållaren visserligen, men nästan fullt positiv!

Testade i går av ren nyfikenhet då jag kände svagt mol då med men då såg jag knappt ett teststreck.

Näääj ska det krånglas nu :( jag som får barnen och min sambo har jättesvårt att koppla av med sex när de är hemma.

Det är ju skit då! 
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-04-21 14:01:20 följande:
    Jag är så hundra man kan vara på att jag ägglossade i måndags! Men för säkerhets skull blir det ett test i morgon em och är det glad gubbe då blir det åka av ;)

Ska försöka koppla bort ev symptom, äl mm och ta en tur till bolaget nu. Man får passa på :)

Låter som en plan!

Sen kan ju LH öka och minska hela cykeln, det är ju bara när det når toppen som man vet det är äl. Ibland har jag haft jättestarka hela vägen från ÄL fram till BIM. Så jag tror eg man ska sluta testa när man har hittat toppen, Molvärken kan ju vara ökad halt progesteron i kroppen eller att ett ägg håller på att fästa in. 

Men skadar ju aldrig att ligga oavsett, bara för att det är trevligt om inte annat!

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-04-21 14:23:15 följande:
    Ja men lite så tänker jag faktiskt :)

Tror inte att det kommer nå toppen nu. Min temp ligger kvar på 37.2 sedan äl.
    Då har säkert ÄL varit, vi hoppas på en graviditet i stället!
  • Nykär15
    Anonym (Sanna) skrev 2017-04-21 15:20:28 följande:

Kanske du kände av när ägget fäste. Det brukar i och för sig vara 5-6 dagar efteråt men kan väl tänkas kännas en dag innan ändå.

Kroppen är lurig ibland. Det kanske tjorvar mer nu när vi är äldre också?!

Kan fästa från dag 3 redan, fick ju nidblödning på äl+3 denna gång vilket kan förklara att jag plussade så tidigt som äl+9 :)
  • Nykär15
    bluebird6 skrev 2017-04-21 18:32:01 följande:

Jag får ringa Bm på måndag och kolla. 

Okej, några av medicinerna verkar ju relevanta för mig. Ägglossning och bli gravid har ju hittills fungerat klockrent, det är ju sen det går fel. Får jag se ett hjärta slå en gång till och sedan dö så går mitt hjärta i tusen bitar. 

E vitamin ( hur stark då?)

Folsyra äter jag.

Mitt järnvärde är konstant över 130 så extra järn kan nog kvitta. 

Magnesium får jag kika på.

Zink är det på eget bevåg? 

Som sagt smörjer jag ju med progesterall denna period. Det ger ju det en liten extra knuff ifall om det är så "enkelt" 

Tack för snabbt svar. 

Vad spännande med Krono campingen. Förstår er.. Bästa staden och bästa campingen fast just nu är det halv storm så hoppas ni står i lä ;) 

Ha en bra helg...

Ja vädret var inte så välkomnande ;)

Pratade med ivf-kliniken om alla tillskott och de tyckte jag kunde ta dem, zink och magnesium är något jag tagit på eget bevåg men inte dåligt enligt dem.

E-vimin (den heter så) är på 100 mg. Just det tror jag hade vart bra, är bra för slemhinnan. Låter även som du skulle behöva Lutinus. Du känner ingen i ex Spanien eller ska dit? Går köpa receptfritt där
  • Nykär15
    bluebird6 skrev 2017-04-21 18:39:52 följande:

Usch, jobbig dag idag (helgen med) 

Första plusset i aug-16 skulle gett utdelning ca 30/4 om allt hade fått gå  bra. 

Snitt för min del så ca 7-10 dagar innan vilket är typ nu denna helgen.. 

Konstigt att alla sådana datum sitter inristade i hjärtat. 

Senaste grav skulle det varit Rul 3/4 och 2 dagar efter var det .v 20. Den veckan var också tuff. Man har ju skrivit in alla besök hos bm, Rul och kub. 

Och jäklar vad jobbigt att passera dem. 

iaf så har vi ju bestämt oss för några sista försök. Så hoppas på 5:e gången gillt nu. Legat i som små duracellkaniner typ sedan mensen tog slut. :) 

Får hoppas det ger utdelning.. 

ha en bra helg. 

Skit är det med alla datum :(
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-04-22 09:20:43 följande:

Kommer också fortsätta med Rosenrot! Mådde riktigt bra av de :) om det nu inte tar sig. Min braiga känsla har försvunnit :( troligtvis för att mitt enda symptom hittills är molvärk. Varken trött, illamående eller ömma bröst.

Iof bara på äl+5 i dag. Sist började brösten ömma äl+7

Typ över natten svullnade de upp!

Hur mår ni andra?

Mina bröst ömmar först efter v 5+ så för mig är molvärk o trötthet enda tecknet, illamåendet kommer med efter 5+

Ge inte upp än!
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.