Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

38+ och försöker bli gravid.

Anonym (41) skrev 2018-07-03 13:57:51 följande:

Man kan bli gravid med egna ägg efter 40 oxå jag är 42 och väntar barn nr 7 på naturlig väg

Att bli gravid med egna ägg är absolut inga problem för mig trots att jag är över 40,, men eftersom min man har dnafel och fragmentationsfel så kommer inga levande barn att födas med hans spermier och eftersom jag har koagulationssjukdom och ett immunförsvar som krånglar och ville vara säkra på att få ut maximalt antal friska normala 5-dagars embryon så valde vi dubbeldonation med PGS.

Min mormorsmor fick sitt 4e barn (min mormor) när hon var 44år, så det går att få barn sent med egna ägg, men det är ovanligt, eftersom felen på äggen ökar så mycket, och efter 45 år så ska man absolut inte ens räkna med den kvinnans ägg mer, säger min läkare.

Yngre färska ägg är generellt sett bättre än 40åriga ägg, det är därför man ökar chanserna med äggdonation.
  • UndrandeSökare
    Flisan41 skrev 2018-07-06 23:25:26 följande:

Grattis och tack för hoppet du precis gav mig! Är också 43 och har försökt i 2 år utan resultat. Jag har ett barn sedan tidigare som är 10. Har du något tips förutom äl tester för det använder jag redan och får utslag varje månad men inget +...

Mina tips till dig:

Börja äta folsyra, d-vitamin och omega3 kapslar dagligen, (om du inte redan gör det).

Samt boka tid hos privat gyn för äggledarspolning, recept på Letrozoltabletter och att mannen får göra Spermaprov med morfologi. Måste vara MED morfologi (det är den viktigaste delen).

Om det ändå inte fungerar efter ni gjort detta, så är enda alternativet att ge upp om egna ägg, vänd er till klinik utomlands för äggdonation (är man över 42år så får man ej göra ivf eller ÄD i Sverige pgr av åldern).

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Anonym (Sanna) skrev 2018-07-09 20:40:46 följande:

Ja man hoppas ju varje månad att det är nu det ska lyckas. Jag är irriterad på mig själv som inte sökt hjälp tidigare. Ringde ju ett ställe i höstas med de hörde aldrig av sig. Det andra stället tar tyvärr inte in några nya patienter förrän i september och det här tredje stället måste jag avboka. Dels är jag osäker på om de kan hjälpa mig, har kontaktat dem men får inte svar och dels är det så långt bort.

Jag håller tummarna nu för att det tar sig nu i juli. Annars får vi försöka igen i augusti och i september får jag tid hos gyn. Tror en solning skulle göra susen. Har gjort en tidigare och blev gravid med första barnet två månader efter. Sen är jag lur på att hormonerna är knas också så det är ju bra kolla allt.

Solning ger D-vitamin, så du kan ha D-vitaminbrist. Be din vårdcentral att du får ta ett blodprov och kolla upp ditt D-vitaminvärde. Får man ingen hjälp på vårdcentralen så kan man ta det själv via Werlabs.se och Blodkollen.se Går in på deras hemsidor och kolla under Provtagningsorter så ser du på vilka orter och adresser de finns.
  • UndrandeSökare
    Flisan41 skrev 2018-07-11 11:06:16 följande:

Man ska inte äta D-vitamin på simmaren då ger solen de d-vitaminer man behöver! Däremot under en lång mörk vinter kan det vara aktuellt att ta tillskott. För mycket D-vitamin är absolut inte nyttigt.

Jag har brist på D-vitamin och äter D-vitamintabletter året om !
  • UndrandeSökare
    Anonym (Sanna) skrev 2018-07-19 08:25:26 följande:

Jag funderar på ta albylminor. Griper ett halmstrå här. Det var en tjej här inne som åt det och blev gravid för några månader sen. Jag har provat en månad så jag har kvar tabletter. När jag kollat upp verkar det vara bra ifall man haft missfall då det är blodförtunnande. Om det bildas små blodproppar så är det svårare för ägget att fästa i livmodern. Jag vet ju inte om jag har det egentligen men funderar ju. Jag tror jag kan haft något tidigt missfall under de här två åren. Någon gång har mensen kommit tidigare men har ju inte testat innan så vet inte till hundra procent. Missfallsrisken är ju högre också för oss äldre så det kanske snarare beror på det.

Vad tror ni? Värt att prova eller dömt att misslyckas? Det rör sig om 1/4 tablett per dag, blir samma styrka (eller lite mindre) som trombyl som läkare brukar skriva ut till vissa.

Det är en mycket bra idé att testa med receptfria Albyl Minor ifall man inte får Trombyl 75mg utskrivet. Båda fungerar blodförtunnande, och kan förhindra små blodproppar som kan bildas när embryot försöker fästa, och då blir resultatet minus eller missfall.

Läkarna utomlands skriver oftast ut Trombyl utomlands (det heter Baby Asprin 100mg utomlands), både mina läkare i Aten, Riga och London gör det.

Det är en tredjedels Albyl Minor 250mg per dag du ska ta. Det finns att köpa receptfritt på tex apotea.se och på de lokala apoteken (de kan ha det bakom disken på apoteket så man kan behöva fråga efter det).

Det finns också speciella Tablettdelare man kan köpa på apotea och på apoteken, så slipper man försöka dela tabletterna mef kniv. Jag har själv en sådan och den är jättesmidig.
  • UndrandeSökare

Sanna- Det man kan testa med själv är dels en tredjedels Albyl Minor per dag. Man kan också testa Munkpeppar (Agnus Castus) 1 tablett per dag, och med Progesteronkrämen Progesterall, de två sista finns på tex Gravidkollen.se

Ytterligare ett bra tips är att göra ivfSerums Mensblodtest, det gör man hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan ha baciller därinne utan att man har symptom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har det så kan det störa implantationen när embryot försöker fästa och då blir resultatet ofta minus eller missfall.

Googla på ivfSerum infection screening så hittar du mer info inkl adressen man skickar till. Man gör både Locus medicus och 11 in one testet, det kostar tillsammans 300euro.

Om baciller hittas så får både mannen och kvinnan ett EU-recept på en rejäl kur antibiotika som kan lösas ut på svenskt apotek. Båda måste behandlas samtidigt och lika länge, annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

För att göra testet behöver man 5 saker:

En vadderad påse av minsra storlek, några frimärken, koksaltlösning (att späda blodet med lite i röret så det inte torkar in under transporten), urinprovrör med skruvkork och infodokumentet du hittar om du gogglar på ivfSerum Aten infection screening.

Hör av dig om du har frågor.

Lycka till !

• UndrandeSökare
    Anonym (Sanna) skrev 2018-07-19 09:32:14 följande:

När ska man börja ta tabletten?

Är det Trombyl/Albyl Minor du menar?

Det finns lite olika ordinationer om det, läkaren i Aten tyckte start efter ÄL och sluta vid mens, en annan läkare tyckte ta hela månaden start CD1. Men alla läkare har varit överens om att blir man gravid så ska man fortsätta ta dem och sluta i v.36.

Munkpeppar tar man 1 tablett per dag hela månaden i 3 månader. Sen sluta om det ej funkat. Sluta direkt med Munkpeppar om man blir gravid.

Progesterall smörjer man med från efter ÄL tills mens. Sen börja om nästa månad. Blir man gravid så fortsätter man smörja till v.14. Sen slutar man.
  • UndrandeSökare
    Anonym (undrare) skrev 2018-07-19 01:07:03 följande:

Försökt i tre år bli gravid ! Föra året slutade i missfall v.3

Blev gravid i december igen men slutade med missfall igen v.9 ! Nu har vi börjat igen så hoppas denna gång är igen gravid och går hela vägen ! Ägglosning hade runt 10-11 juli vet inte om jag väntar på Mensdag göra test !

Väntar mens den 25 juli får se om jag testat tidigare!! All lycka till er alla

Har du/ni fått någon utredning om ni försökt i 3 år?

Om man försökt i 12 månader (6 månader om kvinnan är över 35år) så kan man få en infertilitetsutredning av Landstinget.

Eller en missfallsutredning efter 3e missfallet.

Jag och min man fick en missfallsutredning efter missfall nr 3. Fast just våran missfallsutredning visade inget för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta.

Vi har sen rest till flera kliniker utomlands och fått konstaterat att orsaken till våra missfall beror på dnafel på spermierna (kan ej testas för i Sverige), överaktivt immunförsvar och koagulationssjukdom.

I Sverige finns inte mycket kunskap eller hjälp, utomlands finns det mycket mer kunskap.

Jag kan varmt rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr.
  • UndrandeSökare
    Flisan41 skrev 2018-07-25 09:34:40 följande:

Förstår dig fullständigt! Det var samma för mig denna månad... Tror det är kört helt enkelt, jag är ju 43...

Flisan- Ja, det är tyvärr extremt små chanser att få levande barn med egna ägg när man fyllt 43år.

Blir man gravid blir det oftast missfall pgr av att äggen är för gamla.

Kan du tänka dig att göra äggdonation utomlands så har du fortfarande chans att få barn. I Riga får man göra äggdonation tills man blir 50år. Vi gör det hos Avaclinic i Riga. Tar bara 1 timme att flyga dit från Arlanda så det är rätt nära Sverige. De har inga köer och har inte semesterstängt heller.
  • UndrandeSökare
    Trullis82 skrev 2018-07-25 10:15:27 följande:

Har aldrig hört talas om. O konstigt. När man har pco/pcos har man som störta chans att bli gravid vid 40 då man e som mest fertil. Så det där ska jag höra med min gynläkare om.

Måste bero på annat att äggen e dåliga med tanke på många som får bebis sent

Så är det tyvärr, äggen blir dåliga med åldern pgr av att vi alla föds med alla ägganlag vi har med oss under livet. Inga nya ägganlag produceras under en kvinnas liv, till skillnad mot spermier.

Det är också därför man i Sverige inte får göra IVF med egna ägg efter att kvinnan fyllt 43.

Många kvinnor som föder barn i Sverige efter 42 har gjort äggdonation utomlands, men det berättar de inte om för andra.

Så det är också en av orsakerna till att kvinnor tror att de kan få barn med egna ägg tills de kommer i klimakteriet i 50-års åldern, men det är inte sant tyvärr. Äggen blir sämre ju äldre man blir pgr av att det blir kromosomskador på dem och då blir resultatet minus eller missfall.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.