Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

38+ och försöker bli gravid.

Anonym (Snart43) skrev 2018-06-13 17:38:47 följande:

Det kanske är gamlingarnas tur nu, läste att både Charlotte perelli född 1974 o

Maria Bonnevie född 1973 väntar barn, häftigt!

[quote=78793439][quote-nick]smurfen 11 skrev 2018-06-13 11:13:14 följande:[/quote-nick]

Troligtvis har både Perelli och Bonnevie använt ÄD.

Perelli är ju född 1974 och har haft 10 missfall innan (har hon själv sagt i tidningarna) och har redan sagt i tidningarna nu denna vända att hon använt kortisontabletter (och troligtvis ÄD).
  • UndrandeSökare
    mammsen79 skrev 2018-06-18 16:05:13 följande:

Hej alla nu har jag varit borta alldeles för länge härifrån då jag gett upp hoppet om att bli gravid, men idag har vi varit på första besöket inför provrörsbefruktning och jag känner mig så kluven om jag vill utsätta mig för det. Någon som är i samma situation? Måste ta ett beslut om vi ska göra detta. Känner mig så frånvarande just nu. S u c k!. Hur går det för er andra?

Om du är 40 eller äldre eller har ett AMH under 1.0 så råder jag dig att strunta i IVF och gå direkt på äggdonation istället. Det är mycket större chans att lyckas med en 20-årings ägg.
  • UndrandeSökare
    mammsen79 skrev 2018-06-18 23:41:41 följande:

Jag är 38 år och allt ser bra ut. Vad är skillnaden?

Man måste mäta sitt AMH-värde, det talar om hur många ägg du har kvar ungefär, men säger inget om kvalitéten på äggen. Men när AMH sjunker under 1.0 så har man för få ägg kvar och då brukar inte klinikerna acceptera att man får göra ivf med egna ägg längre, utan endast att man använder donerade ägg.

Det är det som är skillnaden. AMH-värdet och är det klinikerna är mest intresserade av.

Man kan köpa en blodprovsremiss själv via Werlabs.se och ta deras Fertilitetspaket, då ingår bland annat AMH-värdet. Man ska ta provet på CD3, alltså 3e dagen i Menscykeln. CD1 är den dagen mensen börjar.

Gå in på www.werlabs.se och titta under Provtagningsorter så ser du på vilka adresser de finns.

Man klickar i vilka prover man vill ta på deras sida, betalar via hemsidan och tidigast nästa vardag går man till labbet man valde och tar provet. Sen får man ett sms när provsvaret är färdigt, man loggar in på sidan och läser provsvaret direkt på skärmen. Jättesmidigt !

Använder du rabattkoden "LCHF" så blir det billigare hos Werlabs. Jag brukar själv ta prover via dem.
  • UndrandeSökare
    Anonym (Sanna) skrev 2018-06-19 06:55:17 följande:

Jag förstår det är mycket tankar och väga allting framåt och bakåt.

Jag är fortfarande kvar. Två års försök nu och gym tar inte emot nya patienter förrän till sommaren men vi försöker själva så gott det går. Äl igår så hoppas vi prickade in.

Har ni gjort någon utredning via Landstinget?

Har man försökt i 12 månader, eller i 6 månader om kvinnan är 35år eller äldre så kan man ha rätt att göra en infertilitetsutredning via Landstinget. Man bara ringer till Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säger att man vill göra en sådan utredning. Det kan vara flera månaders kö, så hör av er direkt om ni inte gjort nån utredning.

Annars i väntan på det, kan du kontakta vilken privat gyn som helst och fråga om Letrozol tabletter (främjar ägglossningen), äggledarspolning (kan vara stopp i äggledarna så inte ägg och spermier kan mötas), samt Spermatest med Morfologi (morfologin är den viktigaste delen).
  • UndrandeSökare
    Flisan41 skrev 2018-06-19 12:56:47 följande:

Skillnaden är ju att vid äggdonation används någon annans ägg. Vid ivf är det ditt egna ägg som används. Tror inte äggdonation görs i Sverige.

Jo, äggdonation görs i Sverige genom RMC och i Umeå. Men då måste man uppfylla Landstingets regler för tex ålder, BMI etc etc. Och först göra en utredning genom dem. Det är oftast långa köer för både ivf med egna ägg och ÄD i Sverige, men utomlands är det sällan köer, därför vänder sig många dit.

Plus att om man behöver både donerade ägg och donerade spermier så har det hittills varit olagligt i Sverige. Men Regeringen har helt nyligen beslutat att from 1 jan 2019 blir dubbeldonation lagligt i Sverige !
  • UndrandeSökare
    Anonym (Sanna) skrev 2018-06-19 17:02:42 följande:

Jag vill göra en äggledarspolning samt kolla upp Ang osv men privat gyn tar ej emot nya patienter just nu. Landstinget är inget alternativ då jag har barn sen tidigare.

Men om den privata gynekologen du kontaktat inte kan hjälpa så kan du kontakta någon annan gyn, man får kontakta vilken privat gyn man vill i hela Sverige.

Det behöver inte vara på samma ort där man bor.

Googla på privata gyn i Stockholm, Göteborg, Malmö etc. Det finns säkert nån som kan ta emot dig.
  • UndrandeSökare
    Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-06-29 08:43:24 följande:

Hej

Jag blev helt förvirrad i morse.

Ska för första gången testa med ägglossningstester och har köpt Clearblue Advanced Digital.

Jag har en cykel på 28 dagar och ska enligt deras instruktioner börja testa dag 8 i cykeln, dvs idag.

Det skulle vara för att den skulle hinna läsa av en ökning. Men döm till min förvåning då den idag visade en glad fast gubbe!

Hur sjutton kan jag få det redan dag 8 och första dagen jag testar? Är det inte väldigt tidigt att ha ägglossning? Och den har ju ingen grundmätning i sig, hur kan den då mäta ut att jag har ägglossning idag?

Jag sitter här helt upprymd men ändå lite konfunderad :) Är det någon som kan förklara för mig hur det där går till? :)

(Har även frågat i en egen tråd, men tänkte att ni kanske har några erfarenheter i den här tråden också)

Låter väldigt konstigt om du fick maximalt utslag redan första dagen. Det vanliga är att man första dagen får en tom ring, sen efter nån dag får blinkande smiley och sen efter ytterligare nån dag får fast lysande smiley.

Om man har den lilafärgade asken.

Med den rosa blir det endast tom ring och sen fast lysande smiley.

Är det den rosa eller lilafärgade asken Clearblue digitala ÄL-test du har?

Det kan ju vara fel på testet också.

Tyvärr är det så att när man fått maximalt utslag så är läsaren förbrukad och kan inte användas någon mer gång. Resultatet kommer lysa permanent på läsaren i 2 dygn sen dör batteriet- och man kan inte byta batteri i dem.

Testa att kontakta tillverkaren, ev skicka in alla grejer till dem. Köp en ny förpackning och börja testa igen nästa månad.
  • UndrandeSökare
    Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-06-29 09:08:30 följande:

Det är den lila.

Jag väntade mig en tom ring.

Ska kontakta Clearblue, fan va surt om det är fel på testet. Får jag springa och köpa ett helt nytt imorgon för typ 300 kr och kontrollera om det också visar fast glad gubbe på en gång.

Jättebra om du kontaktar Clearblue och kanske skickar in den felaktiga asken med allt innehåll inuti. Om det är fel på testet kanske du kan få en del av pengarna tillbaka? Kan ju vara värt att fråga iallafall.

Ett tips kan vara att beställa hem flera askar samtidigt, via tex Apotea.se, de är mycket billigare än tex det lokala Apoteket. Så brukar jag göra. Kolla på www.prisjakt.se så kan du se var Clearblue ÄL-test är billigast att beställa ifrån.

Jag kan också rekommendera att man köper hem flera förpackningar Clearblue digitala graviditetstest med Veckoindikator, de säljs i 2-pack och är billigare på Apotea.se än på lokala Apoteket.
  • UndrandeSökare

Lillgrodan - Bra att du ska beställa hem mer tester så du har ett lager. Det kan ju vara så att din ÄL är tidigare än du trott även om det är ovanligt.

Till nästa månad så börja testa innan dag 8 föreslår jag. Tex börja testa på dag 6 eller 7. Om det skulle vara att du har jättetidig ÄL så kan ju det vara en förklaring att ni kanske helt enkelt missat din ÄL tidigare och att det därför inte blivit plus vid tidigare försök.

Men boka gärna in besök hos din gyn också snart och be gyn kolla upp dina östrogenvärden med blodprover vid flera tillfällen så att detta inte beror på att du har nåt knas med dina hormoner tex superhögt östrogen (mer än normalt) eller något annat som krånglar.

Om man tex har PCOS så har jag läst att ÄL-tester funkar knasigt. Det kan din gyn kolla.

Lycka till !

• UndrandeSökare
    Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-06-29 11:07:26 följande:

Ja nästa månad börjar jag dag 5 tänkte jag. Då ska jag vara ute i god tid.

Det kan helt klart vara förklaringen till varför vi har missat innan. Jag har ju fokuserat på dag 11-13 tidigare månader. Vi har bara provat två månader så det här är tredje månaden vi försöker.

Jag tänkte boka in besök i augusti så jag hinner testa den här månaden och nästa med äl stickor. Då har jag bättre koll själv också.

Ska läsa på om PCOS.

Hittade ytterligare text från clearblue nu och där står det faktiskt att om jag får en fast glad gubbe på testet så är det LH stegringen. Blinkande glad gubbe är östrogenstegringen. Hoppas nu inte ägglossningen är slut under dagen så vi inte hinner i eftermiddag. Men så fort hoppas jag inte det går. Helst skulle jag väl haft mys igår också. Men då var han inte hemma. Så han ska vara glad om han hinner komma innanför dörren idag innan jag slänger mig över honom :D :D

Bäst din man ser upp då när du kommer och slänger dig över honom !
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.