Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

38+ och försöker bli gravid.

InaLo skrev 2016-11-23 08:45:05 följande:

Too Tiki! Om jag förstår det rätt så är du 44 År och har regelbunden äl, visst? Rosenrot påstås hjälpa att få i gång äl om den har en tendens att utebli. Vilket du inte värkar ha problem med om jag förstått rätt. Skulle heller rekommendera dig att fundera på st öka äggkvalitrn vilket oftare är problem för oss som är över 35 år. Då är Q10, bidrottningsggéle, mackapulver, jättenattljusolja och mitt val kvinna bra. Sedan väldigt nyttig och ekologisk kost och låta bli kaffe och minska alkohol till Max 2 glas i veckan eller inget. Kolla gärna på denna länk natural-fertility-info.com/ jätte mycket bra info. Kolla gärna in dem på youtub med.

Jag känner i allafall att jag har en chans nu att bli gravid och vill göra allt gör att lyckas och minska risken för MF. PS kan vara kul att veta att min kolega fick en bebis när hon var 45 år naturligt.

Tack för tipsen pm tillskott och länekn InaLo :)

Enligt ÄL stickorna och tempen verkar jag ha ÄL men jag har förstått att det inte behöver vara så ändå men kan ju inte vara säker då vården inte vill kolla upp mig :( Är så less på detta att man inte kan få hjälp så man vet vad som är fel, men jag ska absolut beställa de sakerna du skrev för att äggen förhoppningsvis får bättre kvalité om det är det som felar. Tog en graviditetstest från billiga tester i morse som var blank, ska kolla med CB early i helgen och hoppas då att plussa ändå även om jag inte tror på det längre..Låter hoppfullt att din kollega fick barn barn naturligt vid 45, det ger mig energi att orka fortsätta

Håller tummarna för att du snart plussar, vi får peppa varandra och uppdatera om hur det går!

• Too tiki
    Milou3 skrev 2016-11-23 10:35:14 följande:

Nä min mens kom också precis :( men jag kände det på mig.
    De gånger jag varit gravid förr så har jag vetat det från några dagar efter äl bara - rent intuitivt.
    Jasså kan man stimulera äl med progesterall? Första försöket ( förra månaden) så råkade jag ta krämen på dag 12 ( har normalt äl ganska exakt på dag 14) och tror nog att äl hoppade över den månaden för kände verkligen nada i kroppen. Brukar alltid ha riktigt ont i ländryggen dagarna innan äl.
    Sitter ni inte på andra husmorsknep ( fungerande ;) för att maximera äl?
    Läste nyss att grapefrukt ska stimulera ägglossning :) och vetegroddar är tydligen bra.

Jo man ska kunna stimulera ÄL med progesterall enligt instruktioner som följer med krämen.

Fick tag i en pdf med instruktioner. Klistrar in en del av infon som fanns här nedan så n som är intresserade av det kan läsa: OBS! 5 mg motsvarar guldpricken på tuben.

Jag har PCOS och vill bli gravid, hur ska jag använda krämen?

Nr 1. Balansera ditt blodsocker genom koständringar! Krom, kanel kan hjälpa. Nr 2. Ge dig själv 2-3 cykler att "starta om" äggstockarna genom att använda 40-60mg /dag från dag 7 tom dag 28. Om din mens är försenad när du får krämen kan du dock börja direkt och sluta efter 14 dagar. Efter denna första gång med krämen kommer du att få mens och då kan du börja räkna. Efter 2-3 cykler gör du uppehåll helt och fokuserar på att bli gravid.

Jag har inte PCOS men vill bli gravid. Hur använder jag krämen?

Man kan ha reg mens och utslag på ÄL-test utan faktisk ÄL. Progesteron i låg dos kan stimulera östrogenet så att det blir ägglossning. Prova med 10mg kräm dagarna 7-14 och höj till 20mg dagarna 15-28. Uppehåll efter dag 28. ÄL kan inträffa när som helst under den här perioden och tom något efter dag 28. Vänta på mens eller gravtest innan du börjar om med krämen. Tålamod!

Jag är gravid och vill förhindra missfall, hur använder jag krämen bäst?

Börja med minst 60mg/dag så fort du vet att du är gravid. Gör inget uppehåll. Du kan öka den dagliga dosen med 10mg/vecka tills du är uppe i 80-100mg. Det går bra att sluta efter v12 då moderkakan börjar producera progesteron. Du kan även fortsätta fram till någon vecka före beräknat förlossningsdatum.

Mycket möjligt att du fick utebliven ÄL iom att du började innan ÄL hade skett för det är väldigt viktigt att man är säker på att ägget har släppt innan man börjar med krämen. Bra att kolla med stickor och börja med krämen 2 dgr efter att stickorna visar negativt, eller i varje fall 1 dag efter. Däremot om man använder krämen för att stimulera ÄL tar man en liten dos dag 7-14 och sen ökar. En sak som inte står i instruktionerna som jag klistrade in är att man ska fördela dosen på 2 gånger per dag och använder man väldigt mkt kräm är det nog bra om man fördelar det på 3 ggr per dag.

Sen tror jag att instruktionen om att använda krämen från dag 7-14 för att stimulera ÄL utgår ifrån att man "normalt" har ÄL dag 14. Får man ÄL tidigare kanske man behöver börja smörja innan? Denna månad gav mina ÄL tester utslag dag 10 och 11, dag 12 fick jag negativt. Antar att jag ska börja smörja något tidigare för annars hinner väl krämen inte göra någon nytta....?

• Too tiki

Läste precis på progesterall instruktionerna att när man blir äldre uteblir ofta ÄL och man får tätare mens bla. Min mens har blivit tätare sen jag opererade bort sköldkörteln för ett par år sedan. Detta hände direkt efter operationen och har så varit med undantag någon månad då jag haft som jag hade innan op. 26-28 dgr.  Mina sköldkörtel värden är bra så det ska inte vara något hinder där i varje fall men tiden mellan mens har inte återställts. Numera har jag runt 21-22 dgr vilket kan tyda på att jag ingen ÄL har även om tester och temp visar det.

Jag undrar om man kan äta rosenerot och bidrottninggele samtidigt? Någon som har erfarenhet av att ha kortare tid mellan mens och som fått längre mellan menstruationer med någon av dessa tillskott?

Måste prova allt i form av tillskott om jag mot förmodan inte skulle vara gravid nu. Hjälper inte vanliga tillskott kommer jag beställa Pergotime och hoppas på det bästa. Vill undvika det i det längsta iom risken för flerbörd. Det hade iofs varit kul men komplikationerna ökar ju också vid flerbörd och det vill jag ju undvika i möjligaste mån om jag nu blir gravid för då är det nog kört för alltid....Hade varit så mkt lättare om man bara visste vad felet är :(

• Too tiki
    Rosenlarv skrev 2016-11-23 22:01:53 följande:

Har också börjat med progesterall. Blir nu nojjig för att jag började för tidigt och istället har skjutit upp äl. Jag fick positivt på cb digitala äl-test i lördags kväll. Körde sedan med stickor som fortsatte vara starkt positiva fram till måndag morgon då strecket blev svagare och började då smörja med krämen. Kan det ändå ha varit för tidigt? Hade starka äl-känningar men nu känner jag mig också spänd över äggstockarna/livmodern. Antar att det också kan bero på krämen? Om jag inte lyckas bli gravid denna cykel kommer jag att testa Pergotime och träffa min gynekolog ca dag 10 i cykeln. Jag har uppfattat att gynekologen kan kolla antalet äggblåsor med vul. Too tiki: hade du tänkt beställa pergotime på nätet? Varför inte få det utskrivet av läkare och istället hålla koll på antalet äggblåsor?

Hade gärna fått det via läkare om jag inte hade blivit nekad pga att jag har barn sen tidigare  (i ett annat förhållande) och min ålder 44 år :(

Jag tror nog att du kan vara säker på att din ÄL redan varit när du började smörja med krämen. Däremot om du inte blir gravid nu, vänta i varje fall med att smörja tills 1-2 dagar efter du får negativt på testet för att vara på den säkra sidan.

Jag hade mkt molande värk kring äggstockorna de första dagarna när jag började smörja. ÄL +5 hade jag extremt ont så då fick jag för mig att ägget kanske fäste. Har dock bara fått negativt på mina tester men ska ta en CB early på söndag och blir det negativt då måste jag väl inse attd et är kört denna gången också.

• Too tiki
    Tvilling73 skrev 2016-11-24 17:17:24 följande:
    För gammal för hjälp från landstinget.

Och svaret från en privat klinik klistrar jag inte här

Vi har åldersgräns på 42 år tyvärr, så vi kan inte hjälpa dig. Den åldersgränsen är över hela landet, du får i så fall höra dig för hos någon klinik utomlands om du vill ha hjälp
    Precis samma svar som jag fått, så himla trist :(
  • Too tiki
    Rosenlarv skrev 2016-11-24 21:29:15 följande:
    Nu är ju jag lite yngre men jag sökte gynekolog i första hand för annan orsak visserligen på privat klinik men landstingsfinansierat. Hon skrev ut pergotime utan vidare och skickade mig på diverse blodprov. Jag har redan två barn så jag tror inte att jag är berättigad till utredning egentligen. Vilken läkare som helst kan ju skriva ut Pergotime. Jag tror absolut att du kan få det på recept om du bara träffar rätt person. Du kanske inte ska ange att det är det du söker för i första hand. Pergotime försvinner dock ur sortimentet vid årsskiftet men enligt min läkare kommer någon sorts ersättning komma. Annars finns ju också letrozol. Vilken stad bor du i?

Jag bor i Strömsund i jämtland. Om man ska ta upp att man vill ha recept på Pergotime men inte säga att man vill ha den för att stimulera ÄL för att skaffa barn, vad ska man säga då? Används medicinen i något annat syfte?

Oj, hade ingen aning om att Pergotime försvinner vid årsskiftet :(

• Too tiki
    Rosenlarv skrev 2016-11-24 21:29:15 följande:
    Nu är ju jag lite yngre men jag sökte gynekolog i första hand för annan orsak visserligen på privat klinik men landstingsfinansierat. Hon skrev ut pergotime utan vidare och skickade mig på diverse blodprov. Jag har redan två barn så jag tror inte att jag är berättigad till utredning egentligen. Vilken läkare som helst kan ju skriva ut Pergotime. Jag tror absolut att du kan få det på recept om du bara träffar rätt person. Du kanske inte ska ange att det är det du söker för i första hand. Pergotime försvinner dock ur sortimentet vid årsskiftet men enligt min läkare kommer någon sorts ersättning komma. Annars finns ju också letrozol. Vilken stad bor du i?
    Glömde skriva att jag flyttar till Göteborg om någon månad.
  • Too tiki
    Rosenlarv skrev 2016-11-25 08:48:47 följande:
    Ok, då förstår jag att det blir svårare. Jag antar att valmöjligheterna inte är jättestora i Jämtland. Själv bor jag i Stockholm. Jag hade sedan tidigare haft kontakt med den här läkaren via privat sjukvårdsförsäkring och sökte då först för pms. Jsg märkte direkt att hon var en jättetrevlig person som verkligen lyssnade och ville hjälpa. Jag hörde sedan av mig och bokade in ett nytt besök av samma orsak. När jag kom dit berättade jag att hormonspiralen var borta sedan 6 månader men att inget hänt. Hon undersökte då mig, skrev ut pergotime, trombyl och vitaminer, och föreslog att vi skulle testa pergotime nästa cykel om jag fortfarande inte blivit gravid. I Göteborg tror jag du får det lättare. Har för mig att nykär 15 skrivit att hon är därifrån. Hon kanske har något tips. Jag tror att du initialt skall söka för något annat närbesläktat (typ värk i äggstockarna) då kommer du bli undersökt och få status på hur många ägg som finns m.m. Du borde ju även kunna få dem att av sen anledningen kolla om dina ägglossningar sker eller inte. Där och då kan du ju berätta att du gärna vill bli gravid och be om hjälp för det. Kanske knasiga tips men min erfarenhet är att man måste trixa lite med svensk sjukvård för att få den hjälp man vill ha.

Förstår att det måste vara så frustrerande när ingen vill hjälpa. Såg även att det finns en tråd för personer ofta långt över 40 som lyckats under "svårt att få barn". Vet du något om din status på när det gäller ägg?

Tack så mycket :) Jag har ingen aning om status på mina ägg tyvärr :( Det enda jag vet är att jag har regelbunden mens, får utslag på ÄL stickor och tempen visar att jag har ÄL men jag har förstått att man inte behöver ha det ändå och om man nu har det kan kvalitén vara dålig.

Såg däremot en artikel igår om att det visat sig att äldres ägg inte alls är av dålig kvalité som man trott tidigare. Har aldrig läst det förut men artikeln såg seriös ut och de menade på att anledningen till varför man trott det tidigare är för att kvinnor föds med sina ägganlag och att bara för att de är gamla skulle vara av sämre kvalité. Männens spermier nybildas ju hela tiden och tidigare har man trott att spermierna inte blir sämre men det visade sig att så inte var fallet. Nu hittar jag tyvärr inte artikeln men jag ska se om jag kan få fram den under dagen, har lite att pyssla med just nu och har inte tid att kolla :)

Tycker det verkar konstigt om äggen inte blir sämre för jag har läst ett flertal som skriver här på FL att deras gyn sagt att äggen inte varit av bra kvalité. Om det enbart är för att kvinnorna har varit äldre eller om det har andra orsaker är ju svårt att säga men det är ju ganska många äldre som hört detta så det verkar konstigt om det skulle stämma...

Nu blev det utlägg om helt andra saker än om att hitta en bra gynekolog till mig :) Men om du Nykär 15 bor i Göteborg och har någon bra gynekolog att tipsa mig om får du gärna skriva det.

Tack ännu en gång Rosenlarv för tips om hur jag ev. kan gå runt det faktum att jag är äldre men ändå kan kolla upp mina ägg, det känns i varje fall som en början :) Ska också kolla upp tråden svårt att få barn :)

Tror förresten att min mens är på G, blir så besviken :((

• Too tiki
    InaLo skrev 2016-11-25 12:45:36 följande:

Too Tiki!

Har också läst att viss forskning visar att man genom rätt kost och kosttillskott kan påvärka äggkvalite. Läkare som följer västerländsk medecin utgår ändats från vetenskap. Så om något ska kunna bevisas så måste omfattande och dyra studier göra på en stor grupp under längre tid. Detta är ju vad våra läkare följer. Sedan kan det finnas mindre studier som inte läkarna utgår i från. Som då har visat att man kan förbättra kvaliteten på äggen. Ett ägg tar ju 150 dagar att mogna och den viktigaste delen tar 90 dagar. Så det tar då 90 dagar minst att förbättra kvalitén. Känner själv att finns det någon möjlighet att få bättre kvalitet så kommer jag att försöka. Plus att ett ägg med bättre kvalitet minskar risken för MF.

Tror också man kan påverka äggkvalitén och kommer börja med bidrottningele till en början med alt. rosenrot eller både och. Vet däremot inte om det är så klokt att ta båda samtidigt, någon som provat? Läste att det oftast är hormonerna som gör att vi äldre inte blir gravida så lätt och dessa tillskott kanske kan hjälpa.
    Något gör dem ju med våra cykler för det är ju många som fått förläng eller förkortad cykler så helt utan verkan kan dem ju inte vara. Frågan är bara om dem hjälper mig, men jag har inget att förlora utan måste prova för allt annat som jag läst kan påverka. Har jag redan dragit ner kaffe (mkt svårt), dricker gör jag väldigt sällan osv. b-vitaminer och folsyra äter jag plus vanliga vitaminer och mina sköldkörtelvärden är mkt bra sen ett par månader tillbaks så mer vet jag inte jag kan göra. 

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.