Anonym (Varför går det inte?) skrev 2017-10-14 16:06:45 följande:
Hur tänker ni kring alternativ om ni inte blir gravida på naturlig väg? Vad är alternativ som känns OK och inte?
Jag tänker nog så här....
Insemination med partners sperma - javisst om det hjälper
Insemination med donatorsperma - Vet inte... Nu tror jag iofs inte att det är mannen min det är fel på utan mer troligt på mig. Men om det nu skulle vara det.... Så får han väl avgöra i det fallet.
Ägglossningsstimulering - absolut om jag får det med min koagulationsrubbning
IVF- Ja, det är ett alternativ även om vi måste betala då vi har barn redan. Men samma där med min koagualtionsrubbning. Misstänker att det kanske går att vända sig någonstans utomlands.
Äggdonation - Jag vet inte. Skulle kännas konstigt med en annan kvinnas ägg.
Adoption - Tveksam. Jag vill ju ha ett barn som är fött av mig och som vi är biologiska föräldrar till och som är biologiskt syskon till våra barn.
Sånt här är apsvårt.
Så här har det varit för mig. När man insett att tiden gått och inget barn blir på naturlig väg, så börjar tankem gro dag för dag på vad nästa steg blir, och då testade vi ivf, som inte hjälpte just då. När inte det heller gick vägen blir det nu äggdonation. Har haft jättesvårt tänka att mina gener inte fortsätter, inte för att jag är så himla perfekt men det är ju så med människor man vill ju kunna föröka sig. Men till skillnad på adoption så bär jag ju barnet, får gå genom förlossning och graviditet. Så för mig blir det nästbästa. Men varit skitsvårt komma dit jag är idag i tanken, och har nog liiiten bit kvar fortfarande.
Vet inte vad för koagulationsrubbning du har, men mot det brukar ju Trombyl i första hand hjälpa. Det får du ju hjälp med i Sverige.
Kan ju vara bra å kolla mannens spermier om ni inte vet dom är ok, så kan man bocka av det sen.