38+ och försöker bli gravid.
Jasså :) fast det är nästan lika illa.
om man ansluter sig till Mama Mia här får man förtur till BB-Stockholm med privat rum. Fast blir det knökat med födande mammor så har man väl inget val :/
Jasså :) fast det är nästan lika illa.
om man ansluter sig till Mama Mia här får man förtur till BB-Stockholm med privat rum. Fast blir det knökat med födande mammor så har man väl inget val :/
I går när jag satt och åt middag fick jag ordentlig värk och sa till min man "hoppas att det är ett ägg som fäster" värken tilltog och jag blev tvungen att lägga mig ner i soffan. Värken blev bara värre och värre och ökande till den värsta smärta jag upplevt. Vi fick åka i ilfart till gynakuten och jag låg i bilen och hyperventilerade och tänkte att dettta måste vara ett x eller så dör jag nu. Den vidrigaste smärta jag känt och jag har ju ändå fött två barn och haft flera missfall. På akuten fick jag stark smärtlindring och började också blöda. Läkaren upptäckte blod i buken och det visade sig att det måste ha varit en äggcysta som spruckit och läckt ut blod i buken. Som tur var inget farligt. Helt slut nu och så trött på min knasiga kropp. Förklarar ju kanske ändå min märkliga ägglossning denna månad. Någon som varit med om detta?
Men herregud vad läskigt! Aldrig vart med om det... Hur känner du dig idag?
[/quote]
Aldrig vart med om det... Hur känner du dig idag?
Usch va hemskt!!
Skönt att det var ofarligt och att du mår bättre nu.
För 5 år sedan fick jag så där ont strax efter att jag haft sex. Fick sån panik av smärtan så gick upp och vankade och skrek i hallen tills jag tillslut svimmade av smärtan.
Vaknade naken på hallgolvet med pojkvän som ringde ambulans, varpå de kom ( bor nära KS)
Visade sig vara en ofarlig cysta vid ena äggstocken som togs bort 3 veckor senare med titthålsoperation.
Varit sjukt nojjig att det skulle försvåra för mig att bli gravid igen - vilket det kanske gör? Men blev ju gravid nu i december så även om jag fick mf är jag tacksam att ens blivit gravid. Då vet jag att äggstockarna funkar hyfsat iaf.
Fy, stackars dig :(
Du skriver att din ÄL var knasig denna månad. Jag har inte hängt med här men hur var den denna månad? Hoppas du snabbt känner dig bra igen
Rosenlarv: Fy vad otäckt du skulle gå igenom. Det låter dramatiskt med smärtan och blodet. Kan det bli så där även i tidig graviditet, vet du?
Jag har tagit fvp nu på fm, och sett två små sprattelbebisar. Nu känner jag som lite träningsvärk nästan i magen och tänkte ta en lugn eftermiddag så bra det går med mina 5 andra underverk hemma. Nu börjar en långsam väntan på provsvar, typiskt det är en extra helgdag också. Denna gång ville sambon veta kön, så jag gick med på det om han lovar att hålla tyst. Får se hur det går med det. Jag tycker ju själv att det är så spännande att få suga på den karamellen tills förlossningen.
Oj, ser ingenting men det är ju så svårt så tidigt. Jag har använt testlagrets stickor och tycker varje gång att jag möjligen kanske kan skymta något. Men det är som att jag inte riktigt kan fånga det med blicken, på något sätt. När jag har plussat har det inte varit något snack om saken, även om det varit svagt och jag fått vinkla och ha mig och mannen inte har sett något. Men då har det varit 11 dagar efter ÄL varje gång.
Det är fortfarande så himla tidigt, så du får prova igen imorgon (eller senare) helt enkelt. Håller tummarna!
Fast jag ser ett jäkligt svagt streck där! Isf är du garanterat inte på äl+6 :) mer troligt 9!
Och ditt är ju till och med svagt rosa!!
Är det nåt så kommer det öka i morgon em!
Vad många här inne som blivit och är gravida nu! Bådar ju gott :)
Mitt fjöstest i går va bara en synvilla. Samma synvilla i morse :( och nu drog molvärk/mensvärk i gång rejält här igen så skulle inte förvåna mig om mensen kommer tidigare heller. Mår som sagt alldeles för bra och normalt för att ens misstänka en graviditet. Kör dock slut på de två test jag har kvar i dag och kanske i morgon eller lördag.
Hur går det för dig Rosenlarv? Testat igen??
Och Sanna? Vilken äl är du på?
Samma svaga resultat nu i två dagar. Lägger ner det här testandet nu, vet ju inte ens riktigt vart i cykeln jag är. Får hoppas att kroppen kommer i fas i nästa cykel.
Fick mens fredag kväll/natt och började i morse med Pergotime som jag fick utskrivet i höstas. Blev inte av förrän nu pga ma och sen tidigt missfall. Får se nu vad detta ger. Hoppas nu att jag slipper besvärliga biverkningar. Ska försöka få tag på min läkare i dag. Hon har lovat att jag skulle få komma in vid äl för otrivelle men på senaste tiden har hon varit om omöjlig att få tag på:(
Ska ta proverna för NIPT nästa torsdag, så det är ganska snart iaf. Då gör man först ett UL igen så man ser att bäbisen är i rätt storlek för veckan med. Kommer alltid vara rädd för ul framöver känner jag...
Jag mår mycket bättre eftersom jag äter Postafen morgon och kväll, får en helt normalt fungerande vardag när jag tar dem, så skönt! Tröttheten går ju inte komma ifrån däremot...men försöker vila lite på em när jag kommer hem, när barnen är hemma blir det vila efter middagen.
Nej vad trist med mens :(
Finns det ingen annan läkare du kan komma till ist?
Själv testade jag nyss negativt på ett äl-test. På CD 9 så äl verkar dröja eller utebli ( hua, ta i trä att den inte uteblir) har noll känningar på att äl är ens i krokarna. Extremt lugnt i magen faktiskt. Vilket är såå typiskt då sambon äter både zink och RR och vi nu har sex varannan dag. Håll tummarna att min äl bara "stabiliserats" med RR och kommer runt CD 14. Efter uttag av Mirena så har jag haft rätt tidig äl runt dag 10-12. Har någon här märkt den månaden ni inte hade äl? För RR sägs ju förstärka äl, inte ta bort den!
Usch, skitnojjig nu att så är fallet.
Är det någon av er som har erfarenhet av spa under graviditet? Jag ska till Loka brunn nu till helgen och kom att fundera över om det är något jag bör undvika? Basta har jag redan gjort, och simmat i vanlig bassäng. Bubbelpol har jag läst kan vara mycket bakterier i så man bör undvika, stämmer det? Sen kanske jetstrålar mot rygg och mage ska undvikas men det känns mer självklart. Hittar egentligen inget konkret angående spa när man är gravid. Jag har inte bokat någon specifik behandling. Tänkte bara att det ska bli härligt att få lite avkoppling och god mat och bara njuta.
Vet faktiskt inte med Gonal-F ihop med Pergo...
Pergo har ju utgått av anledningen att det kan vara cancerframkallande om man använder det för många cykler, därför ska man ju pausa efter max 3. Sen ger ju det även ökad risk för flerbörd vilket Letrozol inte gör.
Men hoppas det blir plus om ett par dagar och annars att Pergo ska funka fort på dig så du inte behöver knapra dem så länge.
Jag har inte uppfattat att pergotime slutade säljas av den anledningen utan helt enkelt på grund av att läkemedelsföretaget som tillverkade pergotime inte ansåg att produkten var lönsam nog. Klomifen har använts för att stimulera äl sedan 1967 och är som jag förstått det fortfarande godkänt i Sverige bara det att det saknas registrerade läkemedel. Enligt min läkare skulle troligen andra preparat med klomifen komma ut på svenska marknaden istället. Som jag har förstått finns inget säkert samband mellan klomifen och cancer på äggstockarna utan att man har sett en ökning vid fertilitetsbehandling men att fertilitetsproblem i sig medför en ökad risk för cancer på äggstockarna. Däremot stämmer det att risken för flerbörd är större med Letrozol skall ju fungera på ett helt annat sätt genom att minska östrogenproduktionen tillfälligt vilket skall framkalla äl. Min läkare anser att pergotime är mer effektivt så länge man kan acceptera att få tvillingar. Men det florerar väldigt mycket motstridiga uppgifter om pergotime så jag vet faktiskt inte vad som stämmer:)
Ok hörni.. ser ni nåt? Äl +10
Hej tjejer, hur går det för er och hur mår ni? gravida som ickegravida :)
Är själv på äl+3 i dag och började med progesteronkrämen i går kväll.
Svagt illamående sen i går kväll pga krämen och molvärk i ryggen, vilket jag tydligen brukar ha strax efter äl :)
Börjar nytt jobb i morgon samtidigt som jag lämnar en bok strax till tryck så veckan kommer bli intensiv!
Till er som har ätit pergotime. Hur har ni mått psykiskt? Jag upplever tyvärr att jag blivit rejält deppig, trött och konstig av pergotime. Började googla runt nu och insåg att jag uppenbarligen inte är ensam om det. Tror inte jag kommer våga köra en kur till som det känns nu. Vad finns det för alternativ? Orolig för letrozol också för jag är rätt känslig när det kommer till hormonsvängningar... Hur funderar gonal-f?