Inlägg från: Rosenlarv |Visa alla inlägg
  • Rosenlarv

38+ och försöker bli gravid.

Monchichi skrev 2017-04-07 16:53:17 följande:

Jag stannar också gärna! Det är oerhört stöd man får här och visst är det så att vi kämpar mot samma mål, och då är ju resan långt ifrån slut när plus äntligen dyker upp. Tycker också det var okänsligt mot dig Nykär. Men jag kände så att kanske någon tycker det är jobbigt att höra funderingar om fosterdiagnostik o.s.v. när man inte är där än, och därav jag skrev att jag kanske var för detaljerad i mina tankar, men det känns skönt att ha er i ryggen Jag är så tacksam för ventilen här, och njuter också över att höra andras historier. Hoppas så att vi alla får vår(a) bebis(ar) till slut!

Nykär: Visst är det så att bebisarna hinner bli rätt stora, men jag vet ju också att man tar det så sent för att minimera riskerna för ingreppet så mycket som möjligt. Sen hoppas man ju på bästa resultatet av alla provtagningar så man slipper eventuella avbrott. Men jag vet att vi måste göra detta, för alla inblandade i familjen.

Klart du ska stanna! Spännande att höra hur det går ju! Kan berätta att min väninna gjorde den selektiva aborten så sent som vecka 18. Den båda fostren var sedan kvar i livmodern fram till förlossningen. Den stora risken var att ingreppet skulle leda till att förlossningen skulle starta för tidigt. Hon gjorde ingreppet i Stockholm, osäker på vilket sjukhus. Efter några veckor levde hon som vanligt och förlossningen startade efter fullgången graviditet. Den lila friska bebisen mår jättebra. Men jag tror allt går jättebra för er!
  • Rosenlarv

Jag har (tror jag) haft världens konstigaste ägglossning. Förlåt för långt inlägg. Jag hade ju ett väldigt tidigt missfall/två dagar sen mens senast och räknade därför med äl två dagar senare. I går var den dagen som äl skulle ske enligt min normala cykel om det inte varit för att jag ett kort tag var gravid. För några dagar sedan började jag småblöda och eftersom jag var så säker på

att få äl tidigast onsdag torsdag hopade jag över att ta test i söndags och tog första testet i lördags. Dessutom hade jag återanvänt en digital dosa eftersom jag hade så många stickor kvar( vet att man egentligen inte ska göra så men det verkade funka)I går morse (måndag) fick jag blinkande gubbe på äl-test men började känna av starka symptom på äl. Bland annat blir jag ofta sanslöst nedstämd och trött på dagen för ägglossning, som värsta sortens pms. Fick dessutom värk och trådiga blodbandade flytningar. När jag öppnade testet var det andra strecket väldigt starkt. I morse fortsatte flytningarna men jag tyckte att strecket på dagens sticka var svagare och fortfarande blinkande gubbe. Läste på cb:s hemsida att blinkande gubbe kan visas utan att bli fast lysande om man börjar testa för sent och missar lh-höjningen. Dessutom gick min temp upp en halv grad i dag från igår. Tempar inte regelbundet, men ändå. Lyckades hur som helst ha sex i går och i förrgår morse. Men vad betyder blödningen? Har aldrig haft blödning i samband med ägglossning förut. Läste nu att det inte är helt ovanligt. Någon annan som haft det?

• Rosenlarv
    bluebird6 skrev 2017-04-19 22:24:09 följande:

Hej Nykär. Tror inte ens jag gratulerat till plusset. GRATTIS!!! 

kikar in här hos er med jämna mellanrum men har inte orkat skriva. 

Fortf inte fått tid för en utredning och mensen har hunnit komma 2 ggr sedan senaste MA. Så det är skönt att vara inne här och läsa att det faktiskt går. 

Iom att mensen kom igång rätt bra efter skrapningen så räknade jag på Äl och körde igång med progesteronkrämen och RR denna gången iaf så får vi se. Funderar nästan på att vända mig Privat, trots bra bemötande på vanliga gyn. Vet att de är grymt överbokade så om jag ska få en tid innan alla ägg skrumpnat känns det just nu rätt ovärt allting.. 

oj vad deppigt det blev men så är det ibland.

Äl idag tror jag.. 

så det är bara att börja vänta igen.. Alltså jag är inte orolig för att inte bli gravid men jag vet inte om jag fixar ett MF eller MA till.. Känner mig så besviken på min egen kropp och den där känslan av misslyckande blev inte bättre efter 4:e gången heller. 

Nä, lägga mig här ni innan jag förstör hela grattishälsningen;) 

Förstår hur du känner. Hade ju mitt andra mf/ma nu i rad. Hade även två innan mitt första barn. Ge inte upp! Rätt vad det är funkar det! Känner att jag måste tänka så själv. Du vet ju att du kan få barn och har lätt för att bli gravid. Kommer inte ihåg men har du kollat ditt tsh-värde? Eller om du har något myom eller liknande?
  • Rosenlarv
    Nykär15 skrev 2017-04-20 08:19:48 följande:

Ingen fara! Det är helt ok att vara deppig, vet precis hur det är och det är inte lätt se andra plussa då, men tack för ditt grattis 

Jag är livrädd för VUL om två veckor...att det inte ska finnas nåt eller att man inte ska se ett hjärta slå...vet inte heller om jag fixar ett MA till...är min stora skräck, men man har ju liksom inget val, man måste ju kämpa förbi dessa hemska veckor om man ska ha en chans att nå fram till målet. Så försöker jag tänka, att även om det skulle gå åt helvete så vet jag att vi skulle börja om igen....men då skulle det ju bli IVF direkt, de är ju startklara om de behövs och det är skönt iaf.

Tycker absolut du ska undersöka möjligheten att gå privat, de har oftast inga kötider och då skulle du kunna få ta proverna redan nästa cykel om det inte skulle ta sig nu, man tar ju dem på CD3 ungefär. Så jag hade ringt någon klinik faktiskt och sett om det går få till. 

Men hoppas inte du behöver det, hoppas att RR och sen krämen ska ge resultat redan nu! 

Kram!

Jag bor ju i Stockholm men för mig har inte detta med privat eller inte varit något problem. Här finns massor med privata alternativ som ändå är landstingsfinansierade, dvs vanlig patientavgift. Åtminstone för att kolla hur det ser ut efter missfall och få eventuell hjälp med mediciner för att förhindra missfall. Jag går privat och har fått pergotime, trombyl och vitaminer utskrivna plus flera extra vul när jag var gravid utan att betala mer än vanliga patientavgifter. Det här är alltså inte kopplat till mödravården utan en helt fristående klinik. Om jag sen skulle välja att starta ivf på samma klinik utgår jag ifrån att det skulle kosta mycket mer eftersom särskilda regler gäller då. Men för det du bluebird behöver hjälp med borde det finnas många alternativ. Var i Sverige bor du bluebird?
  • Rosenlarv

Nä nu blir jag tokig! Helt säker på att jag hade äl i måndags och stickorna (i cb digital) var först starka och blev svagare. I går var det andra strecket riktigt svagt. Slängde till och med testedosan i papperskorgen eftersom jag tyckte det var så uppenbart. Sen i dag är jag hemma med min dotter och fick igen lite känningar i äggstockarna och magen. Tog upp dosan ur papperskorgen och tada! Glad gubbe och världens starkaste dubbla streck... vad händer??? Dubbel ägglossning? Kan man ha det?

• Rosenlarv
    Anonym (Sanna) skrev 2017-04-20 16:58:59 följande:

Rosenlarv: Man kan ha dubbla ägglossningar så ligg igen och hoppas på det bästa.

Läste det nu också, att det inte är helt ovanligt med två ägglossningar samma cykel, särskilt inte när man är lite äldre. Har även kompis som säger att hon ofta har dubbla separata ägglossningar och hon blev mycket riktigt gravid med tvillingar. Här ska absolut liggas ikväll;) har dock inte så mycket hopp om denna knasiga cykel med tanke på alla konstiga symptom och blödningar.
  • Rosenlarv

Fast nu läste jag att det inte är möjligt utan att kroppen just försöker ägglossa flera gånger. Verkar oklart. Jaja, kan ju hopas på att det släpps flera ägg nu då när kroppen min har jobbat så;) mycket förvirrande information det finns.

• Rosenlarv
    Milou3 skrev 2017-04-20 17:44:23 följande:

Det jag läst ( googlade runt en hel del när det hände mig) är att man KAN ägglossa 2 gånger men då inom loppet av 24h. Därav tvåäggstvillingar.

Precis, men det finns någon kanadensisk studie från 2003 som eventuellt visar att kvinnor kan ägglossa flera gånger i samma cykel. När jag läser mer noga i själva studien verkar den mena att det är vanligt med olika vågor av tillväxt i äggstocken under samma cykel.
  • Rosenlarv
    Milou3 skrev 2017-04-21 11:51:32 följande:

Nu verkar det hända mig igen, precis som för dig Rosenlarv!

Vaknade i morse med rejäl molvärk och det har fortsatt under fm så nyss tog jag ett äl-test, utan att klicka i den i behållaren visserligen, men nästan fullt positiv!

Testade i går av ren nyfikenhet då jag kände svagt mol då med men då såg jag knappt ett teststreck.

Näääj ska det krånglas nu :( jag som får barnen och min sambo har jättesvårt att koppla av med sex när de är hemma.

Så förvirrande! Själv lyckades vi få till det både söndag och måndag morgon mesans barnen tittade på barn-tv;) men nu verkar det ju som att jag inte ens hade äl då. Mina hormoner verkar ha varit helt i uppror efter mf vilket kanske förklarar att jag mådde superdåligt i måndags. Det konstiga är jag nu efter glad gubbe knappt har några symptom eller äl-flytningar. Som sagt den hör cykeln är nog inte mycket att satsa på för min del:( Men hade du positivt äl-test i måndags?
  • Rosenlarv
    Milou3 skrev 2017-04-21 15:32:38 följande:

Men kan det inte vara så att du hade äl då och på samma sätt som mig nu bara får en ökning av LH?

Jag hade extremt positivt äl-test i lördags. Teststrecket så starkt att knappt räckte färg till kontrollstrecket :) och väldigt ont på söndagen. Tempen gick ner till 36.4 på måndag och upp till 37.0 på tisdag, så är rätt säker på att äl skedde under måndagen. Sen dess har tempen ökat till 37.1 och i morse 37.2. Och precis som du skriver har jag inte heller äl-sekret nu vilket jag hade under helgen.

Mina barn sover djupt så jag kan lätt ha sex när de sover men min sambo blir lite stressad. Nu var det iof fyra dagar sedan sist så han borde inte vara så svårövertalad ;)

Jag har faktiskt ingen aning vad som händer i min kropp just nu. Fick til det i går kväll och hoppas på även i kväll så då borde jag ju ha prickat in alla chanser åtminstone. Lycka till ikväll då så får vi följas åt sen mot bim:)
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.