Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

bluebird6 skrev 2016-12-07 13:33:29 följande:
    O jag som sagt att jag inte orkar testa eller tempa beställde ÄL test från nätet i lördags.

Men nu har de ändå hunnit komma (troligtvis ÄL imorrn) så får ligga i som vare den iaf;)

Lycka till..

Haha ja inte lätt låta bli! Jag vill ha koll så jag testar alltid, behöver nåt jag faktiskt kan göra och de ger lite nöje i allt väntande känner jag, så vet jag när BIM blir med. Men sex har vi ju oavsett :)

Ligg i ordentligt nu! Kul vi är flera som har ÄL nu och kan vänta på BIM tillsammans!

• Nykär15
    Too tiki skrev 2016-12-07 14:17:46 följande:

Ja vi borde ligga nära i väntan på BIM :) Hoppas att det är vår tur nu vi som är kvar här i denna tråd....

Vi fick inte till det igår men tre dagar dessförinnan men idag ska det ske igen ;) Mannen tror jag börjar få lite prestationsångest vilket jag kan förstå. Försöker att inte nämna att ÄL är på G men det blir ju ändå rätt uppenbart när jag en viss tid i månaden alltid blir med på

Är glad att jag började testa med stickor och kolla tempen för jag tror nog att vi har varit lite galet ute tidigare. Trodde jag hade ÄL för ett par dgr sedan då jag tyckte att billiga testers stick gav fullt utslag, ÄL sekret och känningar på vänstra sidan av magen.
    Däremot gav CB inte något utslag men då tänkte jag att CB kanske bara var lite sega....Igår däremot gav både CB och billiga teser utslag vid 13 tiden och i morse kom dubbla streck på billiga tester nästan direkt och det har det inte gjort tidigare. Kollade med en annan CB sticka då den andra lägger av vid maximal fertilitet och den gav också utslag idag. Hoppas att det är ett gott tecken att billiga tester gav utslag direkt och att vi får till det i ikväll (helst också imorgon om nu maken klarar av det ;) Får fortsätta kolla tempen och börja med progesterall när jag vet att ÄL har varit och sen bara hålla tummarna stenhårt till BIM. Hade varit fint att kunna ge mannen en liten julklapp i form av ett + :)

Vi har alltid haft sex dagligen, så inget ändras vid äl annat än att han alltid måste komma i mig efter mensen är slut. Men på så vis blir det inte nån extra press vid ÄL, den får komma när den kommer. Men jag VET ju alltid när den är och jag njuter mindre just vid sex då när det känns som viktigast...så är mer sugen övrrig tid knäppt nog! Min kille berörs inte av att ÄL är, han kommer lika fint ändå som tur är :)

Så var det för mig med när vi försökte med första barnet jag o mitt ex, provade med ÄL-test och insåg att de känningar och sekret jag tolkat som ÄL alltid kommer ca 2 dagar FÖRE äl..så det har jag ju koll på efter det. Man lär sig och då är det lättare att pricka ifall man inte vill ha sex varje dag. Men dagarna innan ÄL vill jag ha varje dag - de är ju viktigast, tar ju en stund att simma upp och möta ägget. 

Låter som du har ÄL inom ett dygn, så se till att ligga idag om du hade positivt idag! 

• Nykär15
    pimpim78 skrev 2016-12-07 23:11:05 följande:

Jag läste i den där lappen som följde med att det kan vara så, det är helt normalt och blir så för vissa, inte alla som får tillräckligt höga östrogenhalter så testet reagerar inte på det. MEn så länge du får den fasta gubben vet du ju att äl kommer 24-36 timmar efter.

Hur brukar ni planera sexet ?

Jag tänker att jag fick fast gubbe i dag på em och då kommer äl 24-36 timmar efter och vi har sex i morgon lunch så borde det ju klara sig ? Ägget kan ju bli befruktat i upp till ett dygn ?

Hur brukar ni tänka ?

Jag tänker att dagarna före positivt test är viktigast, sen har vi sex efter med, men sist jag blev gravid var han bortrest så vi hade sex två dgr före äl och blev gravid då. Tar ju allt från 30 min till ett par dagar för dem att simma upp och möta ägget, så jag vill ha jämn nivå på väntande simmare i mig. Vi ligger dagligen och har alltid gjort (undantag om nån är bortrest och vid mens inget penetrerande)
  • Nykär15

Fullt utslag på ÄL-test igår fm och nu svagare så ÄL är över. Kom på CD13, skönt. Så väntan på BIM har börjat...alltid lika jobbigt och känner att jag inte vågar hoppas nånting alls trots att vi prickat med sex varje dag. Så rädd att bli besviken. Gråter

Börjar med Lutinus på måndag, då vet jag säkert att ägget släppt (släppte det inte så lär det inte släppa alls...) 

• Nykär15
    Too tiki skrev 2016-12-09 13:00:14 följande:

Tack för svar :) Vet du varför en del tar från dag 3 istället för från dag 5? Tänkte om det beror på skillnader i menscykel eller om det finns större chans för fler ägg om man tar det sent respektive tidigt, eller något annat? Är verkligen en djungel detta men jag har för mig att jag läst någonstans detta med fler ägg och sen var det något annat om man började dag 3....

Läkaren tyckte jag skulle prova med 50 mg per dag i 5 dgr från dag 5 men skrev ut så jag har 30 tabl totalt. Frågan är om jag ska ta 100 mg istället, eller är risken stor att man blir överstimulerad då? Jag kan ju inte gå på någon kontroll efteråt för ingen läkare här i Sverige verkar vilja ta emot mig och den läkare som skrev ut det till mig i Danmark har ingen tid förrän till våren och så lång tid kan jag inte vänta känner jag..
    Vad kan hända om man blir överstimulerad mer än att man riskerar flerbörd? Jag tror ju inte chansen är så stor för flerbörd för min del i och med åldern och att jag inte blivit gravid på drygt 10 år utan preventivmedel (då min mens var normallängd) men bara 19 mån aktivt försök. Är som sagt väldigt villrådig nu men ändå glad att jag kanske får en chans nu då jag misstänker att min sköldkörtel först ställde till problem och att efter operationen stört ägglossningen totalt i och med min korta menscykel.

Vad har du för TSH-värde nu efter operationen? De ska ju ligga under 2 för att vara gynnsamt att bli gravid och kunna behålla en graviditet. Jag fick just veta att jag ist har underproduktion i sköldkörteln så har precis börjat med Levaxin, så mitt värde var för högt. Om det är för lågt kan man få rubbningar i menscykeln och det låter det ju lite som att du har i och med att den blivit kortare? 

Jag tar inte Pergo utan Letrozole som är liknande funktion, jag får dubbel dos och ska inte insemineras och de kollar inte heller med UL om jag får flera mogna ägg...så jag har ingen aning om hur många jag släppte igår på min ÄL...

• Nykär15

Just de, jag började på dag 3 i cykeln. Vet inte så mycket om överstimulering, men får man mycket vätska i kroppen, svåra magsmärtor osv ska man söka vård. Kan få vattencystor på äggstockarna osv. Så jag hade tagit enkel dos första cykeln om jag vore du om läkaren ordinerat det. 

• Nykär15
    Too tiki skrev 2016-12-09 15:30:05 följande:

Hade du ÄL innan du började och om du inte hade det, löste det sig sen med behandlingen? Har svårt för att hänga med i alla trådar som jag lagt som favoriter så just nu har jag noll koll vilka som har lyckats blir gravida och inte :)

Jo jag har haft äl själv innan, men efter MA blev cykeln störd och hon tyckte vi skulle hjälpa den på traven och så vi vet att jag har äl. Detta var första cykeln jag tar det så vet inget utslag än, är på äl+2 nu.

Hade 4,9 på mitt TSH vilket ju inte är bra, så ätit Levaxin en vecka snart...förmodligen en orsak till vårt sena MA :/ rädd om det tar sig denna cykel att det inte hinner gå ner...är på ÄL+2 och vi har prickat ordentligt...men får ju bli provtagning snart igen så man ser så det går ner...
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2016-12-10 17:22:29 följande:

Hoppas och håller tummarna för dig nu då :)

Oj, TSH på 4,9 var högt! Säkert en anledning till att du fick MA tidigare. Får hoppas att ditt TSH hinner gå ner nu då utifall du är gravid. Lycka till kramar i massor :)

Hoppas innerligt det med, önskar man hade fått ta det provet tidigare.
    Too tiki skrev 2016-12-10 17:25:14 följande:

Kom på en sak som jag glömt fråga tidigare. Måste jag vänta med att ta Pergo tills min mens har kommit nu när jag inte fick någon ÄL? Är ivrig på att få det gjort för om jag räknat rätt kommer jag börja med pergo den 22 vilket kanske inte är så kul om jag får massa symptom på julafton. Hade varit skönt att kunna börja lite tidigare om det hade gått....

Nej du måste börja dag 3 eller 5 räknat från mensens första dag, det är när mensen börjar som äggen börjar mogna. Så tror det blir helknas om du börjat mitt i :/
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2016-12-10 20:59:58 följande:

Tack för svar Nykär :) Får hålla mig till tåls då och sen hoppas att jag inte får en massa jobbiga biverkningar runt jul..

Jag fick inga biverkningar alls av Letrozol, får man lätt det av Pergo?

Ankissen skrev 2016-12-11 11:35:35 följande:

Ville bara heja på er! Jag är själv gravid med 3:e barnet som ska komma 22 maj. En liten kille enligt NIPT. :) Jag är i v. 18 i morgon men för detta har jag fått kämpa. Två jobbiga missfall i våras varav ena, ett MA, avslutades medicinskt och sen en skrapning.

Med lillen i magen fick jag uselt på KuB, 1/22 och gick då vidare med nipt. I torsdag kom äntligen svaret, efter fyra veckors ångest, att bebis är frisk. Som sagt, heja er!

Grattis! Skönt höra att det kan gå vägen, och underbart med positiva besked på NIPT! 

bluebird6 skrev 2016-12-11 11:55:09 följande:
    Nä, jag får väl prova idag.. 
    Men hade ju velat ha testen redan i måndags då jag tänkte börja testa inför ÄL i onsdags (troligtvis). Vi har dock legat iom att det enligt appen borde varit då. 

Sedan vet jag inte om ÄLtesten visar mindre röd färg både innan o efter ÄL. Så jag ska allt prova idag och imorrn med tom. Är det som jag tror med äl onsdag ev. torsdag så ska väl strecket blekna mer o mer?

Sedan bara att börja vänta på BIm. 

Vi har en pojk sedan tidigare så jag önskar mig en tös, men blir lycklig över ett barn vilket som så klart. Känns liksom inte lika självklart att bli gravid igen femtielfte försöket typ... sNART 39 ÅR GAMMAL.

Jag brukar ha rätt halvstarka ÄL-test innan och efter. Men denna gång var mina innan nästa hela blanka och så PANG så kom stegringen rätt fort och sen har de gått rätt långsamt neråt igen...men jag kan ha rätt halvstarka test från ÄL ända fram till mens, så precis innan mens är de nästintill positiva men inte riktigt. Jag får gå på ÄL-smärtan och den stegringen som blir för att veta. Ska lägga in en bild strax så får du se min upp och nedtrappning. Där syns tydligt att nedgången sker rätt sakta.

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.