• Lillkröta

Skaffa innekatt???

Behöver lite råd av några som är erfarna inom detta område.

Jag har precis blivit sambo med min pojkvän. Vi bägge flytta hemifrån och bor nu i en lägenhet som min kille köpt.

Jag har länge velat haft ett djur. Hade en hamster för ett X antal år sedan, men känner nu att jag saknar djur och vill ta detta till en ny nivå.

Vi bor somsagt i en lägenhet, en tvåa på 55kvadrat samt en ganska stor balkong(inglasad). Jag känner nu att jag vill skaffa mig en katt. Jag lider av ångest och känner att en katt kanske kan få min ångest att lugna mig? Dock kanske katten kan ge mig mer ångest också? Jag är nämligen ingen van djurägare förutom den hamstern jag hade en gång i tiden. Aldrig levt med en katt eller hund, men alltid velat ha ett djur. Och nu när jag flyttat hemifrån känner jag att jag är redo för ett djur. En katt! Dock är inte en utomhuskatt ett alternativ då vi bor väldigt centralt och nära stora bilvägar och vi bor även högt upp i en lägenhet.

I dagens läge är allt vad som har med djur i bur att göra djurplågeri. Djur som inte kan få vara fria och leva de liv som de är gjorda för. Vissa katter är inte anpassade för att vara ute, men samtidigt kan man ju tänka sig själv vad kul det är att endast vara inne? Det är ju verkligen synd om katten då de inte får leva ut sina instinkter osv.

Men jag tänker såhär. Om man har en innekatt i några år, kan man sedan träna den så att den kan vara ute också? Ifall ens boendesituation ändras?

Tycker ni jag är hemsk? Tänker på mig själv och min ångest och skadar en oskyldig katt att bara få leva inne? Min sambo är helt emot allt vad katter heter, men nu vill jag veta någon utomståendes åsikt!

• Svar på tråden Skaffa innekatt???
  • FrozenGarden

Jag har haft innekatter i många år utan problem. Men vill man göra det lättare för sig och det är första katten kanske det är bättre att börja med en vuxen katt som är innekatt sen innan. Kattungar har massor av energi och härjar rätt mycket.

• Anonym (..)

En katt kan utan några problem vara innekatt, deras jaktinstinkt blir tillfredsställd på andra sätt.

Jag har två innekatter som trivs väldigt bra, de vågar inte ens gå ut.

Och dessutom är det vetenskapligt bevisat att vi människor utsöndrar "lugn och glad" hormoner när vi klappar katter.

OCH katters spinnande har en läkande effekt, true story

Så de är väldigt bra för välbefinnandet.

• Lillkröta

Åh tack för alla era ord. Så skönt att få höra någon annans reflektioner. Funderar på att åka iväg på ett katthem kanske, om jag inte köper en egen för 4900KR!!!! Sjukt dyrt men väldigt fin. Är en birma blandis.

Många säger de blir dyrt om man köper på katthem. För man måste lägga till en massa kostnader osv.

• Hedebris

Vi har två innekatter. Bengaler.
    Funkar jättebra, men det är långt ifrån billigt med katt.

Vaccination
    Kastrering
    Försäkring
    Foder
    Leksaker
    Kattsand
    Ett bra klätterträd
    M.m

• Anonym (0o0)

Ts om jag hade varit dig å skall lägga så mycket som 5000 på en katt som e blandis tycker jag nästan du kan lägga till dem 2000-3000 till för å få en renrasig med stamtavla. För du kan inte försäkra en blandis för mer än 1000kr i väde.

• FrökenMp

Jo, man kan försäkra (via agria) katten till det värde man köpte den för, dock är maxbelopp 5000 så om hon köper den för 4900kr så är det ju lugnt.

Anonym (0o0) skrev 2016-09-20 14:32:06 följande:

Ts om jag hade varit dig å skall lägga så mycket som 5000 på en katt som e blandis tycker jag nästan du kan lägga till dem 2000-3000 till för å få en renrasig med stamtavla. För du kan inte försäkra en blandis för mer än 1000kr i väde.

• Anonym (Perser)

Skaffa en perserkatt. Dom är väldigt lugna och passar bra som innekatter.

• Anonym (Perser)
    Anonym (0o0) skrev 2016-09-20 14:32:06 följande:

Håller med. Köp en renrasig LUGN ras (perser, ragdoll, brittisk korthår tex) med stamtavla som du kan försäkra och som är ordentligt kollad av veterinär. Spara 1-2 månader till bara. Bättre att köpa av en seriös uppfödare som är registrerad än nån på Blocket som tjänar pengar på att korsa katter.
  • Glinda från Oz

Köp inte en blandras för 5000 kronor! De försöker lura dig på pengar. Det finns inga blandraskatter, utan stamtavla är det en huskatt. De som föder upp dessa "blandraser" håller på med buskisavel, alltså oseriös avel, det ska man inte stödja.

Jag tycker du ska köpa en katt från ett katthem, det är inte dyrt om du tänker på vad du får. Katten därifrån är kastrerad, ID märkt och vaccinerad, ska du göra det kostar det också. Men innan du skaffar katt överhuvudtaget ska du och din pojkvän vara överens och du behöver läsa på mer.

• Glinda från Oz
    Lillkröta skrev 2016-09-20 11:54:14 följande:

Många säger de blir dyrt om man köper på katthem. För man måste lägga till en massa kostnader osv.

Vad skulle det vara för kostnader man måste lägga till?
  • Primulina

Jag kan tipsa om sidan katter i fokus http://katter.ifokus.se/. Där finns mycket kunnigt folk som kan förklara problemet med "blandraskatter". 

Det är inte alls samma sak som med hundar där aveln ändå är en aning kontrollerad. Kattaveln utanför renrasiga djur är helt utan kontroll och därför är risken stor vid ett sådant köp.

Innan jag skaffade min första katt som var mitt allra första husdjur läste jag runt ett gäng månader för att vara riktigt förberedd. Jag var lite som du och trodde katter behövde vara ut för att må bra men det är inte sant. De behöver en anpassad miljö med klättermöjligheter och aktiv lek men allt sånt kan ske inne.

Jag har nu två underbara Devon rex katter som är en aktiv ras men med för tunn päls för att vara ut. De klarar sig i stort sätt själv med lite aktivering och massa mys. 

Alla som bor med katten måste dock villa ha djuret annars kan det bli onödiga konflikter.

• Anonym (Perser)
    Glinda från Oz skrev 2017-08-18 12:37:29 följande:

Köp inte en blandras för 5000 kronor! De försöker lura dig på pengar. Det finns inga blandraskatter, utan stamtavla är det en huskatt. De som föder upp dessa "blandraser" håller på med buskisavel, alltså oseriös avel, det ska man inte stödja.

Jag tycker du ska köpa en katt från ett katthem, det är inte dyrt om du tänker på vad du får. Katten därifrån är kastrerad, ID märkt och vaccinerad, ska du göra det kostar det också. Men innan du skaffar katt överhuvudtaget ska du och din pojkvän vara överens och du behöver läsa på mer.

Verkligen. Katthem eller ännu hellre en renrasig kattunge med stamtavla från en registrerad uppfödare. Då stödjer du de enda seriösa som säljer katter i det här landet och bidrar till kattens status. Varför ska en katt kosta 500 kronor?

Eller 5000 för den delen utan att uppfödaren brytt sig om att själv investera i seriösa och friska katter?
  • AnkiC

Det finns katter som trivs bäst inne. Raskatter. De gillar kanske att vara ute lite ändå och då kan man träna den med att gå i sele. Enligt Jonas Wahlströmer ska man ju ändå inte släppa ut katter vind för våg då de förstör vår flora genom att döda fåglar och reptiler i vår natur. Katten ingår inte normalt i vår flora. Själv tänkte jag skaffa en Devon Rex. Läs på om den rasen. Det är en sällskaplig och gosig kattras.

• Anonym (.)

Personligen tycker jag synd om katter som lever i små lägenheter, hur tråkigt liv? Spelar ingen roll om en leker med katten ibland. Jag skulle inte kunna leva med att ge katten det livet men om du kan göra det så kör på det.

• Anonym (Katth)

Försök hitta en katt via katthem, någon som kanske blivit övergiven. Det bästa är då att välja en svart katt, dessa har oftast svårast att bli bortadopterade då många inte vill ha svarta katter av någon anledning.

Välj inte en perser eller liknande, dels för att de är rätt fula (Vilket de såklart inte kan hjälpa), men också för att de blivit sönderavlade av människan, så de har många problem med sig som naturliga katter inte har.

• razzmatazz

Jag tycker absolut att du ska skaffa dig en katt ts - bara det faktum att du funderar kring hur schysst det är att inte låta den vara ute visar på att du hade blivit en omtänksam djurägare!

Så länge man berikar inomhus och leker mycket med katten är jag övertygad om att man kan erbjuda ett bra kattliv inomhus.

Tycker dock inte att du ska betala 4900 för en blandis, känns oseriöst av säljaren att begära så mycket.

Som redan nämnt, en vuxen katt från katthem hade sannolikt varit optimalt för dig, utifrån vad du skriver.

Och vad gäller ångest, jag har själv haft besvär med det och en varm, luden, spinnande krabat bredvid en är ofattbart lugnande!

• AnkiC

Oj, gammal tråd. Ts har säkert skaffat den där katten redan.

• Kattisa

Jag har två katter som började sina liv som innekatter hos mig (två första åren) men sen ändrades min boendesituation och de kunde börja vara ute. I början kortare, försiktiga utfärdar men ganska snart tog de för sig mer och mer och nu är de ute i stort sett dygnet runt - det här gått jättebra!

En av katterna var däremot extremt olycklig som innekatt. Hon föddes ju som innekatt och kände inte till något annat liv, men det spelade ingen roll - hon var sur och tvär, blåste sönder alla möbler och tapeter (kostade skjortan när vi flyttade ut!) Och var taskig mot den andra katten. Hur vi än försökte leka med henne och utmana henne mentalt var det tydligt att hon var understimulerad och olycklig i lägenhey. Samma katt blev som ett trollslag jättesnäll när hon fick börja vara ute. Så med den erfarenheten i bakfickan skulle jag ärligt talat aldrig skaffa en innekatt igen - i alla fall inte utan att ha en Plan B för vårt katten ska ta vägen om den här fel personlighet för lägenhetsliv.

Många katter klarar det, men tänk på att en innekatt måste stimuleras mycket mer än en utekatt (som ju sköter sig själv i princip) och man måste kontrollera att de inte äter för mycket mer noggrant. Min kompis har två innekatter som hon köpt massa leksaker till och katträd att klättra i och hon leker med dem hela tiden, men de är ändå tjocka. Om du får ångest och dåligt samvete av sånt blir det kanske lite jobbigt.

Svar på tråden Skaffa innekatt???