• Yonne

Finns det något jag kan göra för att öka chansen?

Hej! Vad tråkigt att ni inte är gravida ännu. Enligt min fertilitetsläkare kan man inte göra så mycket för att förbättra sin fertilitet. Hen sa att man endast ska dricka högst 3 koppar kaffe per dag, inte röka (varken du eller din partner) och endast dricka måttligt med alkohol. Fortsätt även äta bra och motionera. 80 procent blir gravida inom 1 år och 90 procent inom 2 år så forsätt kämpa på! Hur länge har ni försökt? Vad jag förstått från det år jag tempade var att tempen ska vara hög i några dagar för att det ska vara tecken på att ägglossning har skett. Gällande att du har pcos kan jag tyvärr inte ge aå mycket råd. Hoppas någon som har kunskap om det svarar för lite konstigt kanske att läkaren är så säker att du inte behöver hjälp för att få igång ägglossningen. Samtidigt har jag lärt mig att i ofrivilligbarnöshetsrräsket är det sä mycket väntetider och tid som måste passera. Har börjat acceptera all väntan. Stort lycka till! Hoppas att du snart är gravid.

• Yonne

Jag hoppas att ni blir gravida utan hjälp. En sak glömde jag skriva. Det är en myt att man blir gravid när man slappnar av. Så du kan inte påverka att du blir gravid genom att t.ex inte tänka på det, och annat konstigt mam kan höra. Ta det lugnt ändå, men bara för ditt mående skull. Det är positivt att läkaren sa att ni troligtvis kommer bli gravida själva. Blir ni inte det sök hjälp och vänta inte för länge. Jag tänker att ni kanske kan boka tid om ni inte är gravida lite innan mara 2017, eftersom ni försökte fast inte så allvarligt innan. Idag finns mycket bra hjälp att få om det skulle bli så. Lycka till ännu en gång.

Svar på tråden Finns det något jag kan göra för att öka chansen?