• Vewis

Skaffa ett fjärde barn eller inte

hej jag är en 31 årig kvinna som har tre pojkar dom är 2 år 6år och äldsta 9 år . Jag och min sambo bor i en trea och vi har ett gemensamt barn , dom andra två barnen har vi varannan vecka . Min sambo jobbar men jag är hemma pga mångårig panikångest så ekonomin kanske inte är det bästa men det funkar. Det är till 95% jag som tar allt ansvar för barnen .

Till saken . Jag har under senaste tiden börjat fundera på om jag vill ha ett barn till och hur jag änn vänder å vrider på mina tankar kan jag inte bestämma mig . Min största rädsla är att jag inte ska orka . Men jag är oxå rädd att jag ska å göra möig hela livet att jag inte skaffade ett barn till .

så min fråga är om det är jobbigt med fyra barn?

• Svar på tråden Skaffa ett fjärde barn eller inte
  • cosinus

Har 4 barn på 6 år, yngsta är nu 6 år.

Jag går mot strömmen lite och säger att nej jag tycker inte det är jättestor skillnad på 3 och 4 barn. Inget jag kan peka ut sådär. Men allt vägs ju ihop. Det är en unge till som vill ha 2 aktiviteter i veckan, det är mer tvätt, det är en till som vill ha sin vilja igenom o s v. Så även om det för oss inte var någon tydlig brytpunkt med det fjärde barnet i belastning så ju ändå fyra mer än tre.

Däremot har du ju bara ett barn varannan vecka och där tycker jag det är stor skillnad mot två. Så fundera i den ändan. Hur påverkas du av att inte få den lugnare veckan på samma sätt som nu. Hur kommer du känna att du hinner med dina två äldsta som du trots allt bara har på halvtid med en bebis också.

• Gina43
    Konservativ skrev 2016-10-01 09:40:54 följande:

Man kan köpa begagnat.

Till mindre barn ja, men nu var det väl ett exempel på att större barn kostar pengar. Kan tänka mig att en 13-åring inte tycker att det är okej att köpa begagnad jacka tyvärr. Vinterskor är dessutom jättedyrt. Skor som används dagligen ska man tydligen inte köpa begagnat eftersom de präglas så mycket av bäraren.
  • Konservativ
    Gina43 skrev 2016-10-01 13:22:38 följande:

Till mindre barn ja, men nu var det väl ett exempel på att större barn kostar pengar. Kan tänka mig att en 13-åring inte tycker att det är okej att köpa begagnad jacka tyvärr. Vinterskor är dessutom jättedyrt. Skor som används dagligen ska man tydligen inte köpa begagnat eftersom de präglas så mycket av bäraren.

Men om man förklarar att alternativet till den begagnade jackan är abort så tystnar hon nog.
  • cosinus
    Friedan skrev 2016-09-26 00:05:23 följande:

Jag har fyra barn och för oss innebar fyra att helt plötsligt bli "väldigt mycket". Tre barn var plättlätt och ingen match, fyra blev istället väldigt mycket!

Ekonomiskt kostade de inte så mycket i början men fyra lite äldre är svindyrt! Det är fyra som ska gå på aktiviteter, ha skidor, bra ytterkläder osv. Tror vi handlade vinterkläder för nästan 10 papp förra året....

På plussidan är att det är underbart roligt och jag älskar mina barn. Men utan två bra inkomster och mycket ork (vi är två som båda drar stora lass) hade jag gått under.

Mina ärver av varandra mycket, det gör säkert dina också men ja det blir svindyrt vissa år. I år har jag köpt 1 par täckbyxor. That's it. Förra året å andra sidan blev det 2 täckbyxor, 2 jackor, 3 overaller till vintern och då är varken skor eller mössor inräknade så ja då landade vi nog definitivt mot 10 000.

Och aktiviteter. Har inte ens vågat räkna efter :)
  • Froken Lokens

En tanke är att lägga energin på din hälsa istället för på att ha ytterligare ett barn att ta hand om. När du mår bättre kommer du att orka jobba och då kommer du inte ha samma behov av att fylla upp dina dagar med att taggande om barn.

• Fru Ve

Spontant låter det ju inte som en bra idé att skaffa fler barn. Ni bor trångt, du är sjukskriven och det är dessutom du som tar hand om barnen nästan helt. Och du har redan tre barn. I mitt tycke bör man ha både väldigt bra ork och rätt bra ekonomi om man ska ha många barn =/

• Fru Ve

Fast du är ju bara 31 år. Du kanske kan jobba på att blir friskare så du orkar med att börja jobba först, och sedan skaffa en till sladdis? Om ni har mer pengar till att flytta då också. Jag fattar inte detta med "magisk gräns" i åldersskillnad heller. Det är inte åldern som avgör om barn har nytta av varandra. Och i er situation där det inte passar så bra med ett barn till så är det ju egentligen en icke-fråga tänker jag,

• Lia4
    Fru Ve skrev 2016-10-01 16:30:42 följande:

Fast du är ju bara 31 år. Du kanske kan jobba på att blir friskare så du orkar med att börja jobba först, och sedan skaffa en till sladdis? Om ni har mer pengar till att flytta då också. Jag fattar inte detta med "magisk gräns" i åldersskillnad heller. Det är inte åldern som avgör om barn har nytta av varandra. Och i er situation där det inte passar så bra med ett barn till så är det ju egentligen en icke-fråga tänker jag,

Håller med. Det finns verkligen ingen "magisk gräns". Tänkte också så dumt när jag var yngre. Nu vet jag hur fel jag hade :). Dessutom såå mysigt att ha en liten när de andra är i skolan om dagarna :)
  • Vewis
    Lia4 skrev 2016-10-01 17:43:02 följande:
    Håller med. Det finns verkligen ingen "magisk gräns". Tänkte också så dumt när jag var yngre. Nu vet jag hur fel jag hade :). Dessutom såå mysigt att ha en liten när de andra är i skolan om dagarna :)
    Magisk och magisk är det inte men har sett barnfamiljer med olika åldersskillnader på barnen och jämför med mina 2 stora så tycker jag att 3 år är en väldigt bra ålderskillnad dels för att dom börjar bli lite mer självständiga . Min två söner leker jätte bra och är verkligen som bästa kompisar . Men så klart alla har vi olika erfarenheter :)
    Jag tror oxå det är en bra idé med att man ska ta tag i sitt egna liv lite de kan ju vara så att när man börjar få för mycke ensam tid så vill man fylla ut den tiden med något , och det kanske inte är så bra med ännu ett barn. Så jag antar att det är slut på barnafödandet . Tack så mycket för alla tankar och åsikter jag uppskattar verkligen ALLA som orkar svara ! ????
  • lövet2

Ett fjärde barn blev inte jobbigare för min del, men då var jag ju frisk. Om jag varit sjuk, så hade jag nog tänkt mig för många gånger.
    Den största skillnaden för vår del var kostnaderna. 3 barn rymdes i en vanlig bil, men inte 4. Med 3 barn var vi inte trångbodda, men när 4:e barnet kom, så kände vi att vi behövde en rymligare bostad. Mycket av babysakerna var utslitna efter 3 barn, och vi måste köpa nytt. Allt som allt blev det 4:e barnet ganska kostsamt.

• Vewis

Tänkte uppdatera tråden lite Så här 4 år senare .

Idag sitter jag här med mina 4 söner som idag är 3år 6år 10år och 13 år och att ta beslutet att skaffa ett 4 barn är det bästa jag gjort:) vi bor fortfarande i vår trea och trivs bra i den än så länge iaf . Man måste våga i livet för att vinna .

Lycka till alla där ute med era små sötnosar (livets gåva)

• Konservativ
    Vewis skrev 2020-10-09 00:47:44 följande:

Tänkte uppdatera tråden lite Så här 4 år senare .

Idag sitter jag här med mina 4 söner som idag är 3år 6år 10år och 13 år och att ta beslutet att skaffa ett 4 barn är det bästa jag gjort:) vi bor fortfarande i vår trea och trivs bra i den än så länge iaf . Man måste våga i livet för att vinna .

Lycka till alla där ute med era små sötnosar (livets gåva)

Gratulerar! Mår du bra nu? Har ni bil?
  • Vewis

Japp vi har en 6 sitsig bil så alla kan åka????????????

Svar på tråden Skaffa ett fjärde barn eller inte