• diskriminering

förskolan har sprutat min son utan dom sa till mig och man göra en anmälning?

Hej

Jag hämtade min son från förskolan 5 september han fyllt 4 år en månader sedan, när vi kom hem sonen berättade att han har ont under livet bredvid snoppen, rejält svullen när jag tittade den se ut som någon insticksstället en spruta men tänkte inte nåt efter några dagar svullnaden har gått ner men det är fortfarande en förhårdnad ca 2-3 cm knöl kvar som bruka barnen har efter  vaccination sa sonen att han har ont fortfarande då åkte vi till akutmottagning det var 15 september  och vi träffade en läkare sen läkare fick en samtal  med någon PGA våra personnummer någon som registrerade för att dom veta var vi finna oss när vi använda vår personnummer därefter läkare började trösta mig utan han gör någon så sa det är inte nåt farligt men om du vill vi gör operation direkt jag uppfattat att han vill skrämma mig gällande operationen och läkare säger till mig att akutmottagning för barn och ungdom kan ej tar någon provar utan vi gör operation bara sa läkare till mig vilken jag vet väl vad gör en akutmottagning sen han helt hand visat mig att vi ska åka hem istället så vet jag inte vad ska jag göra om det och min son har utsatt sexuellt övergrepp tidigare och helt var annorlunda för honom men efter 5 september han blev lugn minsta stress minsta arga mista ledsenhet osv men om man vill hjälpa till ett barn bra att säga till vårdnadshavare inte via från förskolan och den som sprutat min son har sprutat fel sätt eftersom den personen var inte läkare sjuksköterska eller undersköterska därför att han fick mycket on. På nästa vecka ska min son träffa bup PGA han ska ha samtal med bup så vet jag inte varför förskolan sprutade en 4 årigt barn? OBS SOC OCH BUP ÄR INBLANDAD Utredning bergår just nu HAR ÄVEN STOD PROBLEM MED GAMLA KOMMUNEN som står med pappan sidan. Man sitter och förstöra mig bara mitt telefon har blivit av lyssnar vem jag ringer dom pratar efter mig och vissa sig att jag är dåligt person för att folk ska mobbar mig diskriminering mig jag får inte träffa psykolog och kurator har domstol men jag får inte advokat heller  och alla mina kompisar eller hela befolkning som jag kände tidigare har lämnade mig pga man visade sig dåligt bilder åt mig och skrämde jag vet att jag är en bra mamma men jag har ett problem med att tala sanningar det tycker folk inte när man tala sanningen sen allt jag låt som det är för att jag vet väl att jag är en bra mamma eller person men den som gör mig oro är när jag lämna mina barn en förskolan som sprutar barnen är det mycket farligt vet ej vad dom kommer och göra nästa gång:( jag är maktlös verkligt.

Tacksam för råd tips ni kan.

Hälsning

Okände mamma

kan man anmäla det till kommunen?
  • Svar på tråden förskolan har sprutat min son utan dom sa till mig och man göra en anmälning?
  • camelCase

Hej TS!

Jag föreslår att du skriver texten på ditt eget modersmål och sen kör texten genom Google translate så kanske vi kan förstå bättre.

Jättestarkt att försöka skriva på svenska men det här verkar vara ett väldigt känsligt ämne och att skriva både i affekt och på ett språk man inte riktigt behärskar blir lite för krångligt.

Vi är nog flera som skulle vilja ge råd och stöd om vi bara förstod problemet.

Lycka till!

• Johannus
    camelCase skrev 2016-09-17 21:46:59 följande:
    Hej TS! Jag föreslår att du skriver texten på ditt eget modersmål och sen kör texten genom Google translate så kanske vi kan förstå bättre. Jättestarkt att försöka skriva på svenska men det här verkar vara ett väldigt känsligt ämne och att skriva både i affekt och på ett språk man inte riktigt behärskar blir lite för krångligt. Vi är nog flera som skulle vilja ge råd och stöd om vi bara förstod problemet. Lycka till!
  • Swagger
    Anonym (Hedda) skrev 2016-09-17 15:18:02 följande:
    Ingen mer än jag som gissar att ts inte har svenska som modersmål och därför har lite svårt att göra sig förstådd. Det är inte lätt att lära sig ett nytt språk men jag tycker ts gör det bra som försöker.
    Förskolan ger dock inga sprutor, så det måste vara något annat som hänt.
    Jo, jag gissar också på det. Dessutom gissar jag på google translate. Ett tips till dig TS. Skriv in korta meningar i google translate.
  • Anonym (kjhgf)
    Swagger skrev 2016-09-18 07:42:59 följande:
    Jo, jag gissar också på det. Dessutom gissar jag på google translate. Ett tips till dig TS. Skriv in korta meningar i google translate.
    Eller separera texten i efterhand iaf så att det blir kortare stycken.

Jag skulle gärna ge råd om jag bara förstår vad som hänt, men som flera redan har skrivit; förskolor ger inte sprutor. Förvisso KAN de efter utbildning ge insulinsprutor, men de måste inte så barn med diabetes kan få det trassligt och ofta måste en resurs anställas för detta. Det verkar dock inte handla om det här, för insulinsprutor ges inte bredvid könet.
  • Hjalllomin

Jag är ledsen, men jag förstår inte heller vad som har hänt.

Är svenska ditt modersmål? Om svenska inte är ditt modersmål kan du få en tolk på sjukhuset och i domstolen.

Om svenska är ditt modersmål kan du ta med ngn vän eller ngn från socialtjänsten som kan hjälpa er.

Kan din son ha blivit stucken av en geting?

• Anonym (förstår kanske)

Jag tror att följande har hänt:

- TS son har varit på förskolan och efter det fått ont i ljumsken/underlivet. En prick som skulle kunna vara efter ett stick syns, samt en bula/knöl. Sonen klagar på att han har ont och säger något som gör att TS misstänker att förskolan givit sonen en spruta.

- TS har tagit sonen till läkaren på akuten. Läkaren har där misslyckats med att kommunicera vad han tror är fel på sonen. Läkaren försöker lugna TS och säger att kan göra operationen på en gång på vuxenakuten pga barnakuten inte kan. TS blir uppskrämd och känner sig illa behandlad samt litar inte på läkaren. Läkaren säger åt TS att åka hem i så fall om hon nu inte vill låta göra en operation. TS känner sig förtvivlad.

- TS son har tidigare utsatts för sexuella övergrepp och TS tror att förskolan givit honom en spruta på grund av detta i syfte att hjälpa sonen. TS är upprörd över att hon inte informerats om sprutan och att sprutor bör ges av läkare, inte skolsköterskor

- Nästa veckan ska sonen gå på samtal med BUP. Socialen är även inkopplad på ärendet, men motarbetar TS och har ställt sig på TS fd mans sida. 

- TS känner sig väldigt utsatt och mobbad och inte trodd, så väl av myndigheter som av andra. 
    I samhället där de bor, har fd mannen spridit rykten och visat upp bilder på TS, och folk drar sig undan TS. TS mår mycket dåligt och vill gärna har kurator eller psykologstöd för att ta sig igenom denna jobbiga tid, men upplever att hon inte får någon hjälp.

- TS upplever också att hennes telefon är avlyssnad, troligen av fd mannen, i syfte att få information som kan smutskasta henne ännu mer

-TS vet att hon är en bra mamma men är förtvivlad och vet inte hur hon ska få hjälp och stöd. Hon är nu även rädd för att lämna sonen på förskolan för att hon inte förstår varför de valde att ge barnet en spruta.

TS,

Det hela låter fruktansvärt jobbigt och mycket plågsamt.

Jag har två råd till dig.

Det första är att försöka få hjälp på ditt modersmål. Även om du klarar dig bra i samhället så kräver kontakt med myndigheter en mer flytande nivå av svenska för att missförstånd ska undvikas. Du behöver hjälp och någon på din sida. och det krävs att denna någon pratar både ditt språk och svenska flytande för att du faktiskt ska få hjälp.
    Det är svårt för oss att hjälpa eftersom vi inte vet var du bor, men du behöver definitivt en tolk.

Det andra är att du behöver psykologhjälp för att få stöd och sätt att hantera din oro. Att ens barn har blivit utsatt för sexuella övergrepp, samtidigt som man själv som förälder går igenom en riktig smutsig separation/skilsmässa, (skiljer ni er pga de sexuella övergreppen?) är fruktansvärt jobbigt. Om man då dessutom har ett litet socialt nätverk, som dessutom förstörs av mannens agerande, så blir tillvaron mycket svår att hantera.

Du behöver en kurator eller psykolog som kan stötta dig på vägen. Du skriver själv att du bett om hjälp men inte fått någon. Kanske kan du ha telefonkontakt med en psykolog eller kurator som pratar ditt eget språk?

Min tolkning av knölen i ljumsken och att läkaren vill göra en operation är att sonen har fått ett ljumskbråck. 

Jag tror att läkaren sagt att sonen ska skickas till barnmottagningen (att det är det telefonsamtalet rör). Att TS varit så förtvivlad att läkaren sagt att han kan tänka sig att göra ett undantag och operera på vuxenakuten för att lugna TS. Att TS då inte förstått vad det är som pågår och blivit ännu mer upprörd, och att läkaren då tröttnat och sagt " ja men åk hem då". 

• Anonym (Luras)

Många grammatiska fel, men klanderfritt på alla å, ä och ö och dubbelbokstav ????

• elyse

Om din son är fyra år så kan han berätta om något hänt på förskolan. Låter dock som ett bråck.

Anklaga inte förskolan för att ha injicerat din son. Det kommer att slå tillbaka på dig själv.

Svar på tråden förskolan har sprutat min son utan dom sa till mig och man göra en anmälning?