Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

Läxor, åk 7

Tror det är rätt normalt med 1 läxa per ämne. Sen vissa ämnen som bild, musik, hemkunskap, slöjd osv har oftast läxor mer sällan tex 1 gång/månad eller ett par gånger i rad och sedan några veckor utan läxor.

Men det brukar också vara vanligt att de gör läxorna i skolan, tex sitter i biblioteket under en längre lunchrast, utnyttjar eventuella håltimmar, har läxhjälp på elevens val eller stannar en stund efter skolan och gör läxor ihop.

Alla alternativ bygger på att det är barnet som vill jobba klart med läxorna innan det går hem...

• nnnnnnnn

Precis som jag skrivit i en läxtråd för yngre barn, så har vi ibland kört med timer.

Om du jobbar hårt i 30 minuter, så är du klar med läxan oavsett hur långt du hunnit.

Mitt barn har hunnit klart på 30 minuter, hade den tiden inte räckt till så hade jag kontaktat läraren och förklarat läget.
    30 minuter per ämne varje vecka blir ju ändå ca 1 timme per dag, mer än så bör man inte kräva.
    Men det är 30 minuters AKTIV läxläsning, utan mobil, utan TV, utan andra sidor på datorn om man måste använda datorn till läxan osv.
    Så fort som det blir annat gjort tex kolla mobilen, så pausas timern och när de går på högstadiet så brukar de förstå att varje distraktion gör att man måste "börja om" när man återgår till läxan, så då får man 5 minuters tillägg på tiden för att kompensera för avbrottet...

Svar på tråden Läxor, åk 7