• Tangent

Läxor, åk 7

Hur mycket läxor har/hade era barn I sjuan?
    Min pojke har minst 7 läxor per vecka (sv, eng, ma, B-språk, SO 2 läxor, NO)

• Svar på tråden Läxor, åk 7
  • nnnnnnnn

Tror det är rätt normalt med 1 läxa per ämne. Sen vissa ämnen som bild, musik, hemkunskap, slöjd osv har oftast läxor mer sällan tex 1 gång/månad eller ett par gånger i rad och sedan några veckor utan läxor.

Men det brukar också vara vanligt att de gör läxorna i skolan, tex sitter i biblioteket under en längre lunchrast, utnyttjar eventuella håltimmar, har läxhjälp på elevens val eller stannar en stund efter skolan och gör läxor ihop.

Alla alternativ bygger på att det är barnet som vill jobba klart med läxorna innan det går hem...

• nnnnnnnn

Precis som jag skrivit i en läxtråd för yngre barn, så har vi ibland kört med timer.

Om du jobbar hårt i 30 minuter, så är du klar med läxan oavsett hur långt du hunnit.

Mitt barn har hunnit klart på 30 minuter, hade den tiden inte räckt till så hade jag kontaktat läraren och förklarat läget.
    30 minuter per ämne varje vecka blir ju ändå ca 1 timme per dag, mer än så bör man inte kräva.
    Men det är 30 minuters AKTIV läxläsning, utan mobil, utan TV, utan andra sidor på datorn om man måste använda datorn till läxan osv.
    Så fort som det blir annat gjort tex kolla mobilen, så pausas timern och när de går på högstadiet så brukar de förstå att varje distraktion gör att man måste "börja om" när man återgår till läxan, så då får man 5 minuters tillägg på tiden för att kompensera för avbrottet...

• nytt eller gammalt

Jättemycket läxor här också. Inga långa lunchraster och inga håltimmar. Skola 8,30 - 16 varje dag. Det är ofta "stora" läxor, typ sök info på internet om xxx och skriv 5 sidor (Svenska). Eller "du ska lära dig fakta om och kunna samtala ledigt kring land xx" (engelska).

• K med lilla E

Min dotter har precis börjat sexan, men på en högstadieskola så jag hoppas att de kommer att köra samma koncept i sjuan, åttan och nian också. Det allra mesta skolarbetet sköts i skolan, i undantagsfall läxor, om man inte hänger med under dagen eller varit sjuk. Jag tycker det är helt perfekt. Jag själv skulle inte alls ha lust att arbeta ett par timmar extra på kvällen efter att ha ätit middag och kanske någon utövat något fritidsintresse. 

Jag tror absolut att man kan klara inlärningen på de ca 7 timmar  man tillbringar i skolan. 

• nytt eller gammalt

Ja, jag tycker det är helt galet med så mycket läxor. Jag tycker att barnen behöver få vara lediga efter skolan och hinna med fritidsaktiviteter med gott samvete. Hos oss går nästan alltid drygt en halv dag varje helg till skolarbete. Plus nästan varje kväll. Och då har min son rätt lätt för sig i skolan ändå, jag tänker på hur det måste vara för vissa andra. Inte så konstigt om de slutar bry sig om skolan, tänka att det inte är någon idé osv.

• micjos

Min dotter går i 8:an och har aldrig läxor, de tar hem om de inte hunnit det de skulle eller vid prov, likaså åk 4-9. Kanon tycker vi och hon o h hennes syster. Min son går i ettan i en annan skola och har ensålänge en läxa/vecka men speciallärarna tyckte de kunde ha varje dag plus över helgen, hur korkat som helst!!!!

• K med lilla E
    nytt eller gammalt skrev 2016-09-29 15:22:41 följande:

Ja, jag tycker det är helt galet med så mycket läxor. Jag tycker att barnen behöver få vara lediga efter skolan och hinna med fritidsaktiviteter med gott samvete. Hos oss går nästan alltid drygt en halv dag varje helg till skolarbete. Plus nästan varje kväll. Och då har min son rätt lätt för sig i skolan ändå, jag tänker på hur det måste vara för vissa andra. Inte så konstigt om de slutar bry sig om skolan, tänka att det inte är någon idé osv.

Jag tror också att eleverna blir mer motiverade att vara ambitiösa i skolan om det gör att de slipper läxor. 
Svar på tråden Läxor, åk 7