Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

Läxor..

Carambolan skrev 2016-09-14 09:08:55 följande:
    Vi har haft som huvudregel att barnen alltid gör läxor samtidigt som en förälder lagar middag. Då finns det tid att småprata runt läxorna och man kan absolut lyssna på läsläxa och skala potatis samtidigt. Det viktigaste tror jag är att få in det som en fast rutin varje dag. Mina lågstadiebarn har ofta suttit med i köket och ritat eller hjälpt till med maten även när de inte har läxor, för att det blivit en mysig stund.
    Så kör vi med!

Med tillägget: bråka om läxorna så får du städa badrummet istället. För om jag måste ringa läraren och prata om att du inte gjort läxan, så hinner jag inte städa badrummet efter maten.

Det brukar ta skruv! Inte en enda gång har toaskrubbning lockar mer än läxan...
  • nnnnnnnn

Sen kan man göra en deal med skolan, oftast iallafall.
    På barnens skola har de läxhjälp på fritids 1 gång/vecka och då får ALLA barn stanna kvar även om man inte har fritids alls.
    Innan de införde detta så vet jag att vissa barn satt kvar i klassrummet och gjorde läxorna, samtidigt som lärarna hade konferens eller egen planering.
    Då slipper man från allt jobbigt, ta hem rätt saker, packa upp dem hemma, osv.

• nnnnnnnn
    Snowgirl skrev 2016-09-14 11:32:15 följande:
    Går det att göra delmål? Min dotter har inte läxor än, men ibland "orkar" hon inte gå hem. Nu funkar det jättebra sen jag sa att vi skulle gå till nästa lyktstolpe och sen berömma varandra och dunka varandra i ryggen. Nu sätter hon upp målen själv när vi är på väg hem från något smile1.gif

ohhh den klassikern!

Bjuder på vårt knep. Barnet blundar och så räknar vi högt till 100 steg, sen får barnet öppna ögonen och se hur långt vi hunnit. Jag styr såklart barnet och räknar rätt långsamt, så 100 långa vuxensteg blir en rätt lång sträcka.

Det brukar gå bra ungefär halva vägen hem och sedan gör vi detta ett par gånger. Det är lika kul och spännande varje gång! Wow, vad långt vi gick på 100 steg!

• nnnnnnnn
    hondendärtjejen skrev 2016-09-14 11:48:23 följande:
    När han har skrivläxa tex så ska han skriva stora A och lilla a. Lät honom göra stora först för att göra lilla dagen efter och det tyckte han var helt ok just då. Sen blev det ju lika mycket bråk dagen efter ändå..! Så att dela upp det var inte bra.
    Vi har provat att göra en del av läxan ta paus och fortsätta efter en bensträckare men det var inte bra det heller.
    Tror att ni ska göra pinan kort.
    De läxor de har i den åldern är inga flertimmarsprojekt med behov av pauser.

bara gör dem så fort som möjligt.

Prata med skolan om läxhjälp eller möjlighet att sitta kvar i klassrummet och göra 1 läxa per dag innan barnet går hem eller till fritids.

VI har ibland satt en timer på tex 20 minuter. Om du jobbar så hårt du kan under 20/30 minuter så är du ledig sen, oavsett om du hunnit klart eller ej. (Om barnet inte jobbar, så pausas timern.) Sällan blir det tidsnöd, oftast räcker tiden mycket väl!
  • nnnnnnnn
    Carambolan skrev 2016-09-14 12:10:17 följande:
    Åh, tack för tipset! Det där ska jag prpva på min treåring. Vi brukar räkna hur många steg det är hem men han går oftast inte på den längre.
    Med en 3-åring hade jag nog kört med något färre steg tex 25 eller så...
    Iallafall min 3-åring skulle inte ha tålamod till att blunda i 100 steg. Men vid 5 ungefär har det gått bra.
  • nnnnnnnn
    Carambolan skrev 2016-09-15 06:44:07 följande:
    Ja, vi provade det igår och det funkade klockrent! Tog 20 steg för att se om vi skulle hinna fram till nästa lyktstolpe, turades om att blunda, etc.
    Roligt!

Bra med forum när man får tips av varandra!
  • nnnnnnnn
    hondendärtjejen skrev 2016-09-15 08:55:17 följande:
    Vi satte oss med läsläxan igår, men det blev massa gråt och tandagnisslan.
    se, le, el, sol, sa var det han skulle läsa..
    Var toalettstädning mer lockande?
Svar på tråden Läxor..