Inlägg från: Anonym (Tveksam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tveksam)

Abort, ska det alltid vara gratis?

sextiotalist skrev 2016-09-13 15:42:04 följande:
    Ja, jag envisas, för det är fel. Det är skillnad på 300, 600 och 1000 kronor. 1000 kronor kan vara en månads mat för en person, dra ner med 300 kronor kan man överleva, men 600 då har man passerat smärtgränsen
    Min svägerska arbetade under några år som socialsekretrare med just de där unga kvinnorna jag avsåg. Så hon har berättat ett och annat om en värld som jag inte ens visste existerade i vårt välbärgade land. Nej, dessa kvinnor och flickor hade knappt råd med en 100-lapp som ett besök på VC kostade. De hade inte råd med preventivmedel och nej, de avstod inte från sex heller för den delen.

I såna fall har dom knappast råd att betala 300 kronor heller, för det är vad det brukar kosta. Är man dessutom inne i soc svängen så brukar man få hjälp den vägen när det gäller sjukvård.

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (Malin) skrev 2016-09-13 15:51:52 följande:
    Då aborten kostar mer än pengarna som patienten ska betala blir där inga plus.

Männen är delaktiga i att graviteten uppstår.
    Det blir mindre minus. Förstår du nu?

Och vem ska utreda vem som gjort kvinna på smällen tänker du?
  • Anonym (Tveksam)
    sextiotalist skrev 2016-09-13 15:59:20 följande:
    Nja, så fungerar det nog inte. Det man kan reglera med avgifter inom sjukvården är att folk tänker en gång extra innan de går dit, men det gäller de med svag ekonomi. Det är därför det är dyrare med att gå till akuten än att gå till VC t.ex. Något överskott blir det inte som går tillbaka till vården, det kan jag garantera. Patientavgifterna är små droppar i vårdbudgeten.
    Ja det är klart att det inte genererar några stora pengar som leder till något revolutionerande.

Är patientavgifterna högre så kanske paret som kör en chansning utan kondom tar sej till 7 eleven för att köpa skydd så att det inte ska ske en olycka högre. Är det också negativt?
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (Kenneth) skrev 2016-09-13 15:58:58 följande:
    Det blir inte mindre minus. Det blir mer minus eftersom fler kommer föda sina barn.
    Och fler barn genererar mer skattepengar i slutändan. Eller tänker du att alla ska bli soc fall?
  • Anonym (Tveksam)
    sextiotalist skrev 2016-09-13 16:01:24 följande:
    Du förstår inte budskapet, så jag ger upp
    Jo,jag förstår vad du försöker säga, men tyvärr finns det ingen rimlighet att samhället ska anpassas efter dessa människor. Dessutom så får ingen i dag i Sverige nekas vård för att dom inte har råd, så dessa kvinnor kommer få sin abort oavsett 
  • Anonym (Tveksam)
    EmelieSchiold skrev 2016-09-13 16:15:28 följande:
    Om dessa anledningar stör dig så förbenat, tror du det skulle vara bättre att de får barn?
    Hur många tror du skulle göra abort om deras förklaring gör att de kanske får bekosta hela kalaset?

Jag tycker absolut att en skall skydda sig om en inte vill ha barn, det funkar visserligen inte alltid; av olika anledningar. Men det är ändå bättre att barnen som föds är önskade.
    Var har jag sagt att jag stör mej så föbenat?
    Har aldrig nämnt att man ska bekosta hela kalaset själv?
    Har heller inte påstått att man ska föda oönskade barn.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (anonym) skrev 2016-09-13 16:42:02 följande:
    Du tror att fattiga människor som kanske går på försörjningsstöd skulle ha råd att betala 1000 kr för att kunna genomföra aborten?
    Är det fler tillstånd du tycker att människor ska betala mer än patientavgift för?
    Det var ett väldigt tjatande om människor med försörjningstöd. Vad är det som gör att du tror att dom är överrepresenterade i abortstatistiken?  Dom är säkert en liten del men det är inte enbart dom som genomgår aborter. Kanske det till och med är tvärtom med tanke på hur många storfamiljer det finns med soc stöd.  Dessutom är en person beviljad soc bidrag så behöver dom inte betala för sjukvård själva. Dom får en räkning som soc betalar eller så skickas räkningen till handläggaren direkt. Avgiften dras sen inte från deras bidrag. Så fungerar det i alla fall på läkastationen där jag jobbar som uska och jag är säker på att fungerar likadant i flera andra kommuner. Så för dom med försörjningstöd kan en abort kosta hur mycket som helst.

Tycker du att böter för fortkörningsavgifter också ska anpassas till dom med försörjningstöd, eller böter för snatteri?  Eller dagisavgiften eller priset på mjölk?
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (anonym) skrev 2016-09-13 16:55:08 följande:
    Du tror att de människor som inte orkar ta sig iväg och köpa kondomer och chansar vid sex kommer att visa sig vara lämpliga att ta hand om och uppfostra barn?
    Vad får dej att tro att jag skulle ha någon åsikt om ett par som chansar utan kondoms föräldrarskap?

Tror du att man kan förutse hur någon ska bli som föräldrar baserat på hur barnet kom till? Grattis i såna fall!
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (anonym) skrev 2016-09-13 17:07:12 följande:
    Den som går på försörjningsstöd får söka pengar till läkarvård och om det då gäller att det skulle kosta 1000 kr för en abort så ska de ansöka specifikt för detta och då ska detta beviljas av en tjänsteman och dessutom göras en extra utbetalning vilket leder till att det kan gå flera veckor som personen får vänta på att få aborten.

Varför tycker du att de som blir oönskat gravida ska ha en högre avgift än andra när det gäller vård? Ska de som söker vård för könssjukdom betala en avgift som är högre än vanlig patientavgift de har ju tydligen även de chansat och inte använt kondom? 
    Så kanske det går till där du är. Här räcker det med ett telefonsamtal till från oss  så får personen beviljat kostnad för abort eller vad det nu är.  Max en dag brukar det ta.

Du svarade inte på mina frågor? Varför?

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (anonym) skrev 2016-09-13 17:11:12 följande:
    Om det är av kostnadsskäl som avgiften skulle vara högre så blir det helt fel med tanke på hur mycket pengar som sparas till annan vård med tanke på hur vad mödrahälsovård, förlossningsvård och barnhälsovård kostar vilket är oerhört mer än vad en abort kostar.
    Förstår ej vad du menar.
  • Anonym (Tveksam)
    fjanten skrev 2016-09-13 17:23:37 följande:
    Men vilken korkad tanke...(Detta kan jag verkligen inte upprepa nog: vilken KORKAD tanke!)

- Du pratar om att det ska bli mindre minus om kvinnan får betala utöver patientavgiften för en abort. För det första är patientavgiften en sån liten snordroppe i havet att en förhöjning inte skulle leda till mer pengar över till sjukvården (långt ifrån, då snackar vi i sådant fall om att höja avgiften extremt mycket, men det menade ju inte du att man skulle - eller hur?). Risken blir istället att fler personer behåller ett barn de inte har råd med; vem är det som får bekosta det då? Tänker du? Dessutom är BVC, MVC, förlossning, psykologer i samband med allt detta o.s.v. en enorm kostnad per gravid kvinna och barn som föds, så några plus i kassan för sjukvården blir det verkligen inte om kvinnorna behåller barnen.

- Du tycker att vi ska införa en högre avgift för just kvinnovård, vilket är ett rejält tramp bakåt i jämställdheten.

- Att inskränka på den fria aborträtten leder även till att kvinnor som inte har 1000kr över kan bli tvungen att föda barnet. "Sök pengar för vården av socialen dåååå". Jaha, men det kan ta veckor innan det blir några pengar för vård. Om det blir försent för abort under den tiden då..? Det är ju inte alla som upptäcker en graviditet i vecka 5 direkt, och att vara gravid och avsluta den graviditeten är nog (för de allra flesta med en hyfsat normal mental hälsa) inte en rolig upplevelse, och den blir verkligen inte bättre om man måste utföra en abort senare än nödvändigt p.g.a. ekonomiska skäl.

- Och om det ska vara vissa, specifika skäl till att få göra en abort och endast betala den nuvarande patientavgiften, vem ska kolla det då? Här inkräktar vi ännu mer på den fria aborträtten i och med att kvinnan i sådant fall måste uppge skäl till att hon vill göra abort.

- Risken finns även att fler aborter utförda av lekmän skulle kunna börja ske, vilket även det leder till ökade kostnader för vården i slutändan i och med den stora risken för komplikationer.
    Minder minus är förstås inte huvudsyftet med en högre patientavgift. Varenda en som kan tänka lite logiskt förstår nog att det är en droppe i havet.

En högre avgift kan få folk att tänka till före. Jag tror alla känner någon som resonerat som så att det är inte hela världen att bli gravid det finns alltid en reträttväg om man skulle ångra sej. Att sen reträttvägen inte är så enkel blir ju den som väljer den vägen varse, men om man också vet att det är en högre patientavgift för aborten så kanske det får fler att tänka efter före och ser till att skydda sej ordentligt. Pengar får tyvärr människor att tänka 2 gånger.

Jo, om du ser till en människas hela liv så tjänar samhället på dess existens, förutsatt att det är en normalfungerande, normalfrisk människa. Räknar du tiden som barn så nej, men dom flesta lever längre än så.

Nej jag tror inte fler aborter av lekmän skulle utföras. Vem tror du skulle utföra en abort för säg dubbla patientavgiften?

• Anonym (Tveksam)
    fjanten skrev 2016-09-13 17:25:33 följande:
    Personen menar att en gravid person inte betalar för att gå på kontroller hos MVC, för förlossningen, för eventuell psykolog. Personen menar även att barnet sedan får gratis vård, får gå på kontroller hos BVC, och även här eventuell psykologhjälp (exempelvis om modern/fadern drabbas av förlossningsdepression). Så om vi höjer kostnaden för abort - någon har inte råd att göra abort - då kostar det mer i slutändan för att kvinnan (och barnet, och eventuellt mannen) kostar bra mycket mer i händelse av en fortsatt graviditet.
    Ok så kanske det var. Under en livstid genererar en person mer pengar till staten än den kostar. I normalfall. Väljer du att bara klippa ut tiden tills barnet kommit ur BVC så blir naturligtvis kostnaden högre än för en abort. 
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (anonym) skrev 2016-09-13 17:29:30 följande:
    Du fattar inte att en abort kostar betydligt mycket mindre än vad kostnaden är för vård under graviditet, förlossning och barnhälsovård samt då även om den som inte haft råd med abort genomgår hela förloppet med med ett oönskat foster i magen.
    Det är väl klart jag fattar. Fattar du att en människa lever längre än till tiden efter mödravården och BVC och att en dag genererar personen pengar till staten genom att betala skatt?
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (anonym) skrev 2016-09-13 17:34:06 följande:
    Vad ska hända med de som inte har råd med en abort för 1000 kr, vem ska hjälpa dem att placera barnen på barnhem och stå för alla kostnader sjukskrivning för depression och behandling som kan bli följd av att behöva genomgå en 9 månader lång graviditet som är oönskad.
    Tror du någon blir nekad abort i dag för att personen inte har råd att betala dom 300 eller 350 kronor det kostar? I dag blir ingen i Sverige nekad vård för att dom inte har råd. Det enda som kan hända är möjligen en räkning som du inte kan betala, men blir stoppad i dörren och få gå hem och föda, det händer inte.

Den kostnaden som du fabulerar i hop kanske kan kvittas mot den kostnad som det barnlösa paret kostar i form av terapi, sjukskrivning och psykologstöd. Blir det ett oönskat barn över så löser sej plötsligt deras problem. 
  • Anonym (Tveksam)
    fjanten skrev 2016-09-13 17:49:09 följande:
    Okej, men om ditt syfte inte handlar om att vården ska gå något mindre minus (vilket såklart heller inte stämmer), så är syftet alltså att minska antalet aborter, alternativt att få fler kvinnor att föda oönskade barn? Det är poängen?

Nej, absolut inte att få fler kvinnor att föda oönskade barn. Det har ingenting att göra med en höjd patentavgift. Se mitt svar i inlägg 88 så ser du varför ingen behöver avstå en abort om man inte vill. Bortse från den sista stycket, det är bara skitprat, fast det förstår du nog.

Jag tror möjligen att en högre patientavgift kan få folk att tänka efter före, innan dom blir gravida. Vet dom att det svider lite i plånboken så kanske man tänker ett varv till. En högre kostnad är lättare att sätta sej in i än traumat det är att genomgå en abort. Inte som något straff, utan för att stanna upp och tänka innan. Jag har hört flera resonera kring abort som om att det inte är så stor grej och dessutom så kostar det inte mer än ett vanligt sjukbesök. Det är det som fått mej att reagera. Ser så många på det som ett så enkelt sätt att lösa sitt lilla problem  att dom inte ens behöver anstränga sej det minsta för att inte hamna i abortstolen. Förstår du lite mer nu varför jag funderar på om en höjde avgift kan ha en positiv effekt på antal kvinnor som blir oplanerat gravida?
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (Malin) skrev 2016-09-13 17:53:13 följande:
    Paret? Mannen kostar de ingenting för, varför skulle han tänka sig för mer än nu?
    Ändra paret till kvinnan då, för mannen är sällan involverad i oönskade, oplanerade graviditeter.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (anonym) skrev 2016-09-13 18:01:25 följande:
    Så kvinnor ska alltså fungera som surrogatmödrar till barnlösa par, genomgå en graviditet och riskera förlossningsskador för att hjälpa barnlösa par istället för att göra en abort?
    Det sista stycket om du inte förstod det var skrivet med ironi.
Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?