Inlägg från: MadHatter |Visa alla inlägg
  • MadHatter

Abort, ska det alltid vara gratis?

Om kvinnan ska behöva redovisa varför hon vill göra abort för någon annan för att få rätten är det inte längre fri aborträtt.

Visst kan man diskutera vad sjukvården ska kosta och då även abort, men kostnaden ska inte bestämmas godtyckligt av moralpoliser.

• MadHatter
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 08:48:14 följande:

TS handlar inte om att inskränka rätten till abort. Det skall fortfarande vara lagligt.

Enligt ts ska kvinna behöva redovisa varför hon vill göra abort och sedan ska nån form av moralpolis avgöra om hon gör det av rätt skäl vilket sedan ska avgra taxan.

Det är enligt mig inte förenligt med fri abort pch det är definitivt inte förenligt med min människosyn och det samhälle jag vill leva i.
  • MadHatter
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 09:09:58 följande:

Det står väl inget om  vem/vad som skall avgöra. Sedan handlar det väl inte om moral utan som i exemplet med Kropp, hur riskbenägen vederbörande är. Det är väl inte en moralfråga om Kropps klättringsolyckor bör betalar av skattebetalarna.

Nej det står inte vem som ska göra avgränsningen, men nån måste ju göra den och avgränsningen handlar ju om moral och inget annat (därav ordvalet moralpolis, i praktiken vore det säkert vårdpersonal, persobal på försälringskassa eller liknande som skulle få göra bedömningen. Men bedömningen är ju endast morailsk/etisk.

Om det vore riskbenägenhet som skulle avgöra aborttaxan handlar det ju inte om skäl till aborten av den typ som ts nämner utan i så fall saker som om precentivmedel användes, om kvinnan hade kunskap om sin fertilitet osv. Det är ju inte en större risk att ha samlag om man vid en eventuell graviditet kommer göra abort av skäl a eller skäl b. (möjligen med undantag för om kvinnan kände till att hon riskerar livet vid en graviditet och ändå slarvar med preventivmedel. Men det är ju inte de kvinnorna ts anser ska betala högre taxa).
  • MadHatter
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 15:13:51 följande:

Det handlar om ekomomi och inte moral. Och nej, man bhöver inte tala om var gränsen går bara för att man kan se att en gräns kunde vara bra. 

Jo ts förslag avgör avgränsningar handlar om moral. Ts anser att det ska göras en bedömning om vilka skäl till abort som är "korrekta" och därmed ska ha en lägre taxa och vilka som inte är korrekta och ska ha en högre taxa.

Det är väl självklart att om ts modell skulle införas måste man sätta nån form av gräns?

Om det inte handlade om moral utan bara om pengar kan man höja taxan för alla alternativt låta taxan vara inkomstprövad.

Jag anser inte att att kvinnor som gör abort ska behöva redogöra för sina skäl och få dessa skäl bedömda är förenligt med fri abort.
  • MadHatter
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 16:08:22 följande:

Ja, men först kan man diskutera om en gräns alls är något att ha. Sedan kan man definiera gränsen.Ja precis. Höja taxan, inkomstprövad eller behovsprövad som ts är inne på.Ja, du anser det ja. Fast det är väl argumenten som är det viktiga och inte vad du anser.

Fast ts har ju faktiskt föreslagit en gräns och det är den gränsen jag diskuterar. Om kvinnor ska behöva redogöra för skälet till abort (vilket ts förslag innebär till skillnad från en allmän taxehöjning) inksränks den fria aborträtten. Jag diskuterar inte taxehöjningar generellt utan om taxan ska vara baserad på kvinnors "behov" av abort. Staten ska inte göra en bedömning av kvinnans behov av abort.

Fri abort handlar om kvinnans rätt att bestämma om sin egen hälsa. Att moraliskt behöva motivera aborten för staten(eller hälsovården då) innebär en praktisk inskänkning i den friheten. Det innebär att kvinnans självbestämmande ska ifrågasättas och hennes beslut ska bedömmas. Beroende på om hennes beslut anses vara korrekt eller ej värderas hennes behov olika och taxan sätts därmed olika.
  • MadHatter
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 17:36:03 följande:

Hon behöver inte motivera någonting. Det handlar ju bara om att hon skall få betala en del av sin behandling under vissa förutsättningar. Vill hon inte motivera så slipper hon såklart. Ingen kommer hindra henne givetvis. Du verkar blanda ihop begreppen lite.

Jo för att inte behöva betala "extrataxa" måste man motivera sitt abortval enligt ts förslag.

Kvinnor som vill göra abort ska enligt ts förslag behandlas olika beroende på vad de har för anledning/motivering till aborten. En extern part ska bedöma motiveringen för att man ska få en lägre taxa. Kvinnor behandlas alltså olika i vården beroende på vården/statens moralsyn.

Jag anser att det är en rejäl inskränkning på den fria aborten, eftersom det innebär att kvinnor som vill göra abort behandlas olika beroende på varför de vill göra abort vilket går emot principen om FRI abort.

Så nej jag blandar inte ihop begreppen.
Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?