• Yonnahanna

IVF-hösten 2016

Hej!!

I över 1,5 år har jag och min man försökt få barn...

Jag har PCO och det går helt enkelt inte... Provat Provera & Pergotime men inget har hänt...

Haft ägglossning nån månad, överstimulerad nån månad & ingenting nån månad... Nu har vi varit på första mötet på IVF-kliniken och startar vår IVF så fort min mens kommer :) har aldrig längtat så mycket efter den & den bör vara här vilken dag som helst! :)

Vore roligt att ha någon att diskutera med och att vi är fler som kan följas åt som är i samma situation och också ska göra IVF nu i höst :)

• Svar på tråden IVF-hösten 2016
  • Newbie84
    gammelpysen skrev 2016-10-06 23:11:17 följande:

Jag mådde illa av sprutorna men trodde jag skulle må ännu sämre. Kände av äggstockarna och magen dagarna innan ÄP. 

Själva äggplocket gjorde ont - det tänker jag inte hymla om. Jag grät och läkaren körde på å andra sidan går det ganska snabbt över och barnmorskan som tittar till en tar verkligen hand om en efter. 

Ok tack! Håller man på hela cykeln med behandlingar osv?

Har ni berättar på jobbet att ni håller på med ivf?
  • typjag

newbie84 jag har besättat, det märks på humöret tycker jag, att under ruvardagarna är jag orolig och lättretlig och när testet sen är negativt kommer jag inte upp ur sängen.. plus att jag har sagt det med en stilla önskan att folk ska tänka på det lite i fikarummet och inte BARA prata om sina barn....
    Väntar på mensen nu, sedan blir det FET, med vår sista frysta blastis. Tiden går SÅÅÅÅÅ jävla långsamt.

• Veronicasnart30
    Newbie84 skrev 2016-10-06 21:15:44 följande:
    Åh håller tummarna att allt går bra! Har kollat lite på Sophiahemmet. Kul att höra att ni är nöjda. Funderar på att prova lestrozol och se om det funkar bättre efter nästa mens samtidigt somvi tar testerna. Min första pergokur fick jag mkt biverkningar och denna omgång kände jag ingenting och har inte heller haft minsta antydan på positivt på ägglossningstest..,

Jag visste ju om min pco men tänkte att det var lugnt eftersom jag blev gravid sist när jag dessutom käkade p-piller, men gick på pencillin samtidigt när det inträffade.
    Det gjorde jag också och därför blev så förvånad första gången att det gick. Tänkte som du att bara man har ägglossning nån gång så kanske det går igen men det gick över två år och 1,5 år med hjälp. Det kallas ju sekundär infertilitet och det är första gången jag "möter" en med samma problem så att säga, redan har ett barn naturligt men svårt med nästa. Har man pco så funkar inte ägglossningstesten, Kör ni letrozole via kliniken då med vul?
  • Veronicasnart30
    Juliii86 skrev 2016-10-06 21:26:06 följande:
    Jaha ok, tyckte det var rätt många ägg men vad vet jag :) Det kommer gå bra ska du se. Annars får du ha din man bredvid dig som stöd. Du får berätta imorgon hur det gick.
    gammelpysen skrev 2016-10-06 19:06:57 följande:
    Stort lycka till. Det kommer nog att gå bra. Jag fick en lugnande tablett innan i samband med smärtstillande, vet inte om det hade väldigt mycket effekt men var nog rätt skönt. Se till att ta det lugnt efter - en vän till mig som gjort IVF var mycket noga med att poängtera att ta det lugnt. Det är lätt att ångra sig i efterhand, om det inte tog sig, och gräma sig över att man kanske borde ha tagit det lugnare...
    Tackar! Jag brukar vara nervös när jag är påväg till sjukhuset men när jag väl sitter inne så brukar nervositeten försvinna, har annars min man som kommer sitta bredvid mig när de plockar ägg. Det jag mest nervös över är att de kommer se färre ägg än vad läkaren såg i söndags.

Kan det bli så att ägg släpper innan ÄP? Är det någon som har varit med om det?Tack :) usch jobbigt att känna så men det kommer gå över när jag väl sitter där. Åh, vad kul! När har du testdag? Ja, den väntan känns ju en evighet men som tur är så går dagarna fort. Man får försöka tänka på något annat och göra saker för att undviks räkna dagarna. Håller mina tummar på att det blir ett plus för er :)
    Har testdag nästa fredag och beräknad mens om det är så under IVF på måndag, men jag fuskade och testade imorse och så ett svagt svagt streck men vågar inte hoppas än...
    Hur gick det idag?
  • jagkan
    Juliii86 skrev 2016-10-06 12:58:35 följande:
    ja det ska bli spännande :) tackar! hur går det för dig?
    det går framåt... en vecka kvar till jag börjar sprutor igen...

hoppas att allt går bra idag! Berätta gärna efteråt!
  • Juliii86
    Veronicasnart30 skrev 2016-10-07 09:10:10 följande:
    Har testdag nästa fredag och beräknad mens om det är så under IVF på måndag, men jag fuskade och testade imorse och så ett svagt svagt streck men vågar inte hoppas än...
    Hur gick det idag?
    åh vad spännande :) hoppas att det blir ett starkt plus på fredag.
    jagkan skrev 2016-10-07 09:14:50 följande:

jaha ok, det kommer gå bra det här gången, håller tummarna för dig!

Hej alla! Har sovit ett par timmar och vaknade nyss efter hemkommen från sjukhus. Det gick bra men jag hade hoppats på att det hade gått bättre. När läkaren skulle kolla min vänstra äggstock kunde hon inte se stora ägg, de hade fyllt med vätska (antog hon) och kanske hade spräckts innan uttagning i vilket fall så plockade hon ut dessa vätskefyllda äggblåsor för att se om de verkligen var ägg i eller inte. På den högra såg hon flera ägg som var stora så det var positivt. Nu ska vi se om jag säger rätt, de fick ut 6 st varav dom var 4 ägg. Det gjorde lite ont när de skulle plocka ut men det var inte så farligt som jag trodde, mest för att jag låg och spände mig.

På söndag blir insättning kl 13.00 så under tiden kommer jag ta lutinus fram tills testdag. Alltså den lilla behållaren och tabletten gör ju svin ont. Det är så torrt och obehagligt att föra in den. Någon som använder sig utav den? Hur gör ni för att det inte ska svida? BM sa att jag inte skulle föra inte så långt upp men jag försökte så gott jag kunde men känner att jag inte förde in den ordentligt.

Idag blir det att knappra på panodil för att inte få tillbaka smärtan och vila hela dagen.
  • gammelpysen
    Juliii86 skrev 2016-10-07 15:35:24 följande:
    åh vad spännande :) hoppas att det blir ett starkt plus på fredag.
    jagkan skrev 2016-10-07 09:14:50 följande:

jaha ok, det kommer gå bra det här gången, håller tummarna för dig!

Hej alla! Har sovit ett par timmar och vaknade nyss efter hemkommen från sjukhus. Det gick bra men jag hade hoppats på att det hade gått bättre. När läkaren skulle kolla min vänstra äggstock kunde hon inte se stora ägg, de hade fyllt med vätska (antog hon) och kanske hade spräckts innan uttagning i vilket fall så plockade hon ut dessa vätskefyllda äggblåsor för att se om de verkligen var ägg i eller inte. På den högra såg hon flera ägg som var stora så det var positivt. Nu ska vi se om jag säger rätt, de fick ut 6 st varav dom var 4 ägg. Det gjorde lite ont när de skulle plocka ut men det var inte så farligt som jag trodde, mest för att jag låg och spände mig.

På söndag blir insättning kl 13.00 så under tiden kommer jag ta lutinus fram tills testdag. Alltså den lilla behållaren och tabletten gör ju svin ont. Det är så torrt och obehagligt att föra in den. Någon som använder sig utav den? Hur gör ni för att det inte ska svida? BM sa att jag inte skulle föra inte så långt upp men jag försökte så gott jag kunde men känner att jag inte förde in den ordentligt.

Idag blir det att knappra på panodil för att inte få tillbaka smärtan och vila hela dagen.

Lycka till!

Jag använder inte behållaren... känns som om tabletten ska ramla av den.... 

• gammelpysen
    Newbie84 skrev 2016-10-06 23:20:44 följande:
    Ok tack! Håller man på hela cykeln med behandlingar osv?

Har ni berättar på jobbet att ni håller på med ivf?
    Jag har berättat för chefen och några nära kamrater. Folk har trott jag varit döende ett tag nu pga alla sjukhusbesök, min syster trodde jag hade fått cancer.... 
  • Juliii86
    gammelpysen skrev 2016-10-07 16:14:21 följande:

Lycka till!

Jag använder inte behållaren... känns som om tabletten ska ramla av den.... 

aha ok hur gör då utan behållaren? hur långt för du in den?
  • Niaa
    Juliii86 skrev 2016-10-07 15:35:24 följande:

åh vad spännande :) hoppas att det blir ett starkt plus på fredag.jaha ok, det kommer gå bra det här gången, håller tummarna för dig!

Ja klart man blir lite besviken men säger som många andra: det krävs bara ett :) får du reda på imorgon hur många som befruktats eller ni får veta först på söndag? Imorgon ska vi på VUL nummer 2, hoppas att även dom små blåsorna har växt till sig tills dess!
Svar på tråden IVF-hösten 2016