• Yonnahanna

IVF-hösten 2016

Hej!!

I över 1,5 år har jag och min man försökt få barn...

Jag har PCO och det går helt enkelt inte... Provat Provera & Pergotime men inget har hänt...

Haft ägglossning nån månad, överstimulerad nån månad & ingenting nån månad... Nu har vi varit på första mötet på IVF-kliniken och startar vår IVF så fort min mens kommer :) har aldrig längtat så mycket efter den & den bör vara här vilken dag som helst! :)

Vore roligt att ha någon att diskutera med och att vi är fler som kan följas åt som är i samma situation och också ska göra IVF nu i höst :)

• Svar på tråden IVF-hösten 2016
  • Veronicasnart30
    Juliii86 skrev 2016-10-06 11:18:55 följande:
    Jag ska göra ÄP imorgon bitti så jag återkommer imorgon hur det har gått för mig. Just nu känner jag mig nervös då det är första gången. Hoppas att det går bra imorgon, håll tummarna för mig!!
    Det kommer gå bra, men förstår nervositeten. Vill bara att veckorna ska flyga förbi till testdagen!
  • Newbie84
    Veronicasnart30 skrev 2016-10-06 19:49:36 följande:

Hej,

Jag har liknande problem som dig med pcos (har också endometrios) och gjort massa hormonstimuleringar utan resultat. Är inne nu på första ordentligt genomförda IVF. Vi har också ett barn sedan tidigare som också var oplanerat och denna gång går det icke. Första barnet känns ju som man vunnit på lotto, en på miljonen. Vi går i sthlm, Sophiahemmet, ingen kötid för oss (vet inte om det berodde på att vi redan hade gjort hormonstimuleringarna där) men vi fick börja direkt med IVF. I sthlm får man bara ETT försök gratis och inte tre som i andra län men det gäller ej om man redan har barn även om det barnet kom till "naturligt". En IVF för oss kostar 37 000 kr och då är det hormonstimulering med regelbundna vol, äggplock och återföring av embryo. Det står på deras hemsida vad olika behandlingar kostar och priser om man måste avbryta IVF etc. Vi är så så så nöjda med Sophiahemmet, respekt och bra bemötande alltid. Ringde idag för att jag var orolig över vissa saker och de ringde upp direkt och lugnade mig utan att ens låta dryga.

Åh håller tummarna att allt går bra! Har kollat lite på Sophiahemmet. Kul att höra att ni är nöjda. Funderar på att prova lestrozol och se om det funkar bättre efter nästa mens samtidigt somvi tar testerna. Min första pergokur fick jag mkt biverkningar och denna omgång kände jag ingenting och har inte heller haft minsta antydan på positivt på ägglossningstest..,

Jag visste ju om min pco men tänkte att det var lugnt eftersom jag blev gravid sist när jag dessutom käkade p-piller, men gick på pencillin samtidigt när det inträffade.
  • Niaa
    gammelpysen skrev 2016-10-06 17:26:50 följande:

Jag gjorde ÄP igår. 20 blåsor och 16 ägg fick de ut, inte undra på att jag haft ont i magen. Nu håller vi alla tummar och tår för att det ska se bra ut. De har i alla fall inte ringt och sagt att det inte blev något befruktat, så än så länge lever hoppet. Insättning i morgon....

Men oj så många!! Låter väldigt lovande! Hur kommer det sig att dom sätter in redan på dag 2 med så många ägg? Verkar vara jätteolika hur man resonerar från klinik till klinik!
  • Juliii86
    gammelpysen skrev 2016-10-06 19:04:35 följande:
    Vet inte, känner av äggstockarna idag. Antar att de kikar i morgon. 
    Tack, maken och jag är minst sagt nervösa nu...
    Jaha ok, tyckte det var rätt många ägg men vad vet jag :) Det kommer gå bra ska du se. Annars får du ha din man bredvid dig som stöd. Du får berätta imorgon hur det gick.
    gammelpysen skrev 2016-10-06 19:06:57 följande:
    Stort lycka till. Det kommer nog att gå bra. Jag fick en lugnande tablett innan i samband med smärtstillande, vet inte om det hade väldigt mycket effekt men var nog rätt skönt. Se till att ta det lugnt efter - en vän till mig som gjort IVF var mycket noga med att poängtera att ta det lugnt. Det är lätt att ångra sig i efterhand, om det inte tog sig, och gräma sig över att man kanske borde ha tagit det lugnare...
    Tackar! Jag brukar vara nervös när jag är påväg till sjukhuset men när jag väl sitter inne så brukar nervositeten försvinna, har annars min man som kommer sitta bredvid mig när de plockar ägg. Det jag mest nervös över är att de kommer se färre ägg än vad läkaren såg i söndags.

Kan det bli så att ägg släpper innan ÄP? Är det någon som har varit med om det?
    Veronicasnart30 skrev 2016-10-06 20:00:49 följande:
    Det kommer gå bra, men förstår nervositeten. Vill bara att veckorna ska flyga förbi till testdagen!
    Tack :) usch jobbigt att känna så men det kommer gå över när jag väl sitter där. Åh, vad kul! När har du testdag? Ja, den väntan känns ju en evighet men som tur är så går dagarna fort. Man får försöka tänka på något annat och göra saker för att undviks räkna dagarna. Håller mina tummar på att det blir ett plus för er :)
  • Niaa

Jag ska göra ÄP imorgon bitti så jag återkommer imorgon hur det har gått för mig. Just nu känner jag mig nervös då det är första gången. Hoppas att det går bra imorgon, håll tummarna för mig!!

Det är inte så farligt som man tror :) kommer gå jättebra ska du se. Vi är många som tänker på dig!
  • Newbie84

Gör det ont med äggplock? Hur mår ni av behandlingar med sprutor, tabletter, spray och allt vad det är man tar?

• Juliii86
    Niaa skrev 2016-10-06 21:28:12 följande:
    Det är inte så farligt som man tror :) kommer gå jättebra ska du se. Vi är många som tänker på dig!
    åh tack :) Jag får helt enkelt lita på er att det inte är så farligt som man tror :D

• gammelpysen
    Niaa skrev 2016-10-06 21:24:41 följande:
    Men oj så många!! Låter väldigt lovande! Hur kommer det sig att dom sätter in redan på dag 2 med så många ägg? Verkar vara jätteolika hur man resonerar från klinik till klinik!
    Vad jag läst mig till är fördelen med att sätta in tidigt att äggen kommer till livmodern snabbt, och det är den bästa miljö för dem. Nackdelen är att man kanske sätter in ett ägg som sedan inte tar sig, odlar man lite längre ser man åt vilket håll det bär. 
  • gammelpysen
    Newbie84 skrev 2016-10-06 21:39:10 följande:

Gör det ont med äggplock? Hur mår ni av behandlingar med sprutor, tabletter, spray och allt vad det är man tar?

Jag mådde illa av sprutorna men trodde jag skulle må ännu sämre. Kände av äggstockarna och magen dagarna innan ÄP. 
    Själva äggplocket gjorde ont - det tänker jag inte hymla om. Jag grät och läkaren körde på å andra sidan går det ganska snabbt över och barnmorskan som tittar till en tar verkligen hand om en efter. 
  • gammelpysen
    Stort lycka till i morgon!
Svar på tråden IVF-hösten 2016