• Niaa

IVF-hösten 2016

Hej! Jag hoppar gärna in här då fler verkar ligga i fas med vår egen ifv behandling :) vi är inne på ivf nummer två efter ett avbrutet försök i våras och sedan ett misslyckat försök med blactocyst i juni. Inget till frysen så vi kör det långa protokollet även denna gång. Börjar med sprutorna imorgon och förväntat ÄP lär bli vecka 41. Känner just nu väldigt mycket biverkningar av sprayen med värmevallningar, nedstämdhet och huvudvärk men för övrigt glad över att vara igång igen :)

• Niaa
    Juliii86 skrev 2016-09-27 18:26:10 följande:

ja det känns jätte bra att äntligen komma igång. tackar :)

Välkommen Kezza!

Kezza och Niaa, åh ska ni också ha ÄP i vecka 41? För det ska jag också göra om det inte blir ändringar :)

Så roligt att följas åt kezza & juliii86! Går ni också i Malmö? Vi åker på weekend och laddar batterierna i eftermiddag och kommer hem igen på söndag sedan är det VUL på onsdag morgon. Fick börja med lägre dos denna gången. Enbart 100 enheter då jag är ganska liten av mig och var på gränsen till att bli överstimulerad sist. Känns iaf skönt att man har varit igenom detta en gång tidigare och tar hela behandlingen lite mer med ro än vid tidigare försök!
  • Niaa
    Kezza skrev 2016-09-28 09:50:24 följande:

Ja, roligt med fler som är "på samma ställe" i behandlingen :)

Jag går också i Malmö.

Vad skönt att få komma iväg och ladda. Hoppas att ni får en trevlig resa :)

Detta är min första ivf och jag börjar med 200 enheter Gonal-f. Jag antar att de höga dosen beror på min låga äggreserv. Jag ska ta första sprutan i morgon och är lite nervös inför att sticka mig själv. Ska man ta sprutan vid samma tidpunkt som kvällssprayen?

Ja så kan det säkert vara :) känns otroligt skönt att vara igång va? Har du märkt av några biverkningar av sprayen än?

Jag har inte fått några restriktioner kring huruvida spray och spruta ska tas tillsammans men jag vill minnas att jag gjorde så sist - mest av praktiska skäl. Det viktigaste är att du tar sprutan och sprayen ungefär samma tid varje dag sen om du tar dom tillsammans eller inte tror jag spelar mindre roll :)

När har du VUL inbokat? Borde vara nästa vecka då också?
  • Niaa
    Kezza skrev 2016-10-05 09:46:38 följande:

Hur gick ditt vul Niaa?

Det gick bra! Jag har 5 stora äggblåsor och flera små som dom tror växer till sig. Jag fortsätter med 100 enheter purugon tills på lördag när vi har nytt VUL:) gissar på ÄP på tisdag eller onsdag nästa vecka.
  • Niaa
    gammelpysen skrev 2016-10-06 17:26:50 följande:

Jag gjorde ÄP igår. 20 blåsor och 16 ägg fick de ut, inte undra på att jag haft ont i magen. Nu håller vi alla tummar och tår för att det ska se bra ut. De har i alla fall inte ringt och sagt att det inte blev något befruktat, så än så länge lever hoppet. Insättning i morgon....

Men oj så många!! Låter väldigt lovande! Hur kommer det sig att dom sätter in redan på dag 2 med så många ägg? Verkar vara jätteolika hur man resonerar från klinik till klinik!
  • Niaa
    Juliii86 skrev 2016-10-06 11:18:55 följande:

Jag ska göra ÄP imorgon bitti så jag återkommer imorgon hur det har gått för mig. Just nu känner jag mig nervös då det är första gången. Hoppas att det går bra imorgon, håll tummarna för mig!!

Det är inte så farligt som man tror :) kommer gå jättebra ska du se. Vi är många som tänker på dig!
  • Niaa
    Juliii86 skrev 2016-10-07 15:35:24 följande:

åh vad spännande :) hoppas att det blir ett starkt plus på fredag.jaha ok, det kommer gå bra det här gången, håller tummarna för dig!

Hej alla! Har sovit ett par timmar och vaknade nyss efter hemkommen från sjukhus. Det gick bra men jag hade hoppats på att det hade gått bättre. När läkaren skulle kolla min vänstra äggstock kunde hon inte se stora ägg, de hade fyllt med vätska (antog hon) och kanske hade spräckts innan uttagning i vilket fall så plockade hon ut dessa vätskefyllda äggblåsor för att se om de verkligen var ägg i eller inte. På den högra såg hon flera ägg som var stora så det var positivt. Nu ska vi se om jag säger rätt, de fick ut 6 st varav dom var 4 ägg. Det gjorde lite ont när de skulle plocka ut men det var inte så farligt som jag trodde, mest för att jag låg och spände mig.

På söndag blir insättning kl 13.00 så under tiden kommer jag ta lutinus fram tills testdag. Alltså den lilla behållaren och tabletten gör ju svin ont. Det är så torrt och obehagligt att föra in den. Någon som använder sig utav den? Hur gör ni för att det inte ska svida? BM sa att jag inte skulle föra inte så långt upp men jag försökte så gott jag kunde men känner att jag inte förde in den ordentligt.

Idag blir det att knappra på panodil för att inte få tillbaka smärtan och vila hela dagen.

Ja klart man blir lite besviken men säger som många andra: det krävs bara ett :) får du reda på imorgon hur många som befruktats eller ni får veta först på söndag? Imorgon ska vi på VUL nummer 2, hoppas att även dom små blåsorna har växt till sig tills dess!
  • Niaa
    gammelpysen skrev 2016-10-06 23:09:13 följande:

Vad jag läst mig till är fördelen med att sätta in tidigt att äggen kommer till livmodern snabbt, och det är den bästa miljö för dem. Nackdelen är att man kanske sätter in ett ägg som sedan inte tar sig, odlar man lite längre ser man åt vilket håll det bär. 

Ja, sist fick jag återfört en blactocyst men den var också den enda som klarade sig så långt av våra 9 befruktade ägg.. är lite osäker på vad man ska föredra denna gången, ser klart många fördelar med en blactocyst men samtidigt undrar man ju om dom andra 8 hade kunnat bli något om dom hade fått utvecklas i "naturlig" miljö istället .
  • Niaa
    gammelpysen skrev 2016-10-07 18:06:08 följande:

16 ägg blev 15 som befruktades varav 6 som klarade sig. Ett av dem fick vi med oss hem nu håller vi alla tummar och tår...

Håller alla tummar! :) När har du TD?

Nyss hemkommen från vul nummer 2. Blåsorna hade inte växt till sig så mycket som man hade hoppats så jag kommer fortsätta med samma dos purugon och synarela tills på tisdag när det är dags för otrivellen och sedan ÄP torsdagsmorgon. Håll tummarna för att de hinner växa till sig ordentligt innan dess! Hade varit underbart om det var sista äggplocket man behövde genomlida!
  • Niaa
    Juliii86 skrev 2016-10-09 09:16:44 följande:

Om liter mer än 2 timmar åker vi iväg till sahlgrenska och hoppas, hoppas att ingen kommer ringa oss att der inte går göra insättning idag. Än så länge har ingen ringt oss :)

Åh så spännande!! Lycka till! :) :)
Svar på tråden IVF-hösten 2016