Inlägg från: En struts |Visa alla inlägg
  • En struts

Vår katt riskerar att väcka vår bebis

Usch, verkar jättejobbigt. Jag tycker ni verkar ha gjort jättemycket, för att få det att fungera. Hm, hur ser dörrarna ut hemma hos folk med såna här små rövare? Har inte tänkt på att de kan vara såhär besvärliga.

• En struts

Ni kan inte prata med någon "katt-doktor" (Finns det såna? Typ "mannen som talar med hundar" och andra hundtränare finns det ju gott om.) Som vet hur en slipsten ska dras för att uppfostra hundarna. Finns det inte några liknande djurtränare, fast med katter? 
    De borde veta hur ni ska hantera det hela. Det finns ju så mycket olika råd och åsikter här i tråden, så det är svårt att veta varken ut eller in hur man ska göra.

• En struts
    EmberEyes skrev 2016-09-14 04:39:02 följande:

Ett par förslag:

Absolut mest primärt; se till att aktivera katten så dess behov blir tillgodosedda.
    Det är inte kattens fel att dess livsomständigheter har förändrats, det är ert ansvar som ägare att ge den vad den behöver i form av stimulans.
    Utfodra med aktivitetsbollar och foderlabyrenter mm.
    Lek med laserpekare, vippa, pingisbollar osv.
    Ta ut den på koppel-promenad.
    Ge den roliga utsiktsplatser på livet utanför (fågelbollar utanför fönstret t. ex.).

sätt dubbelhäftande tejp på utsatta ställen, många katter gillar inte det klibbiga.

Stäng ute katten från barnets sovrum, ev. kan nu sätta skumgummi (billig madrass från jysk t. ex.) eller liknande för dörren så katten inte kan krafsa ljudligt in till babyn.

Jag tycker det var fina tips här. Att sätta något på dörren som katten inte tycker om.

Om inte allt det här fungerar så kan man tydligen gå till veterinär, för att det kan finnas bakomliggande orsaker till problemet, såg jag på nätet.
  • En struts
    isolande skrev 2016-09-24 20:27:21 följande:

Hahaha, detta är en av anledningarna till varför jag inte har husdjur! Orka möblera om, madrassera och spärra av bara för att kattfan lever om dag som natt... Nej, inga djur i mitt hem :)

Håller med. Känner mig glad att jag inte har jobbiga husdjur att ta hänsyn till. Visst kan det vara nyttigt att lära sig ta hänsyn till ytterligare en medlem i familjen, men jag skulle som sagt inte palla med ett husdjur som lever rövare och beter sig jobbigt. Om någon dock tvingade mig till att ha husdjur, då skulle jag anlita en tränare om jag inte får ordning på husdjuret. De här hundexperterna i tv, typ Gokväll eller i andra kanaler, botar ju ALLTID djuren då de har diverse beteenden. Jag tror att allt går att bota efter jag har sett hur iallafall hundskolor gör.
    Kattskolor vet jag som sagt inte om det finns några dock.
  • En struts
    En struts skrev 2016-09-24 20:52:58 följande:

Här hittade jag något på nätet www.kattproblem.se/

Denna kvinna såg jag har medverkat i Gokväll med kattskola för övrigt.
Svar på tråden Vår katt riskerar att väcka vår bebis