• Squirrel_

Vår katt riskerar att väcka vår bebis

Jag och min sambo har en katt som är snart 3 år gammal. Hon har tidigare fått massor av uppmärksamhet och varit vårt allt. Trots detta har hon fått för sig att hon ska intensivt krafsa på skåpsdörrar, garderober och dörrar, oftast på kvällar och nätter, antagligen för uppmärksamhet (hon har fri tillgång till mat så det är inte hunger). Hon vet så förbaskat väl att hon inte får och springer alltid när vi säger till henne eller kommer för att flytta på henne, men hon kommer direkt tillbaka vilket gör att vi ibland tvingas stänga in henne i badrummet för att få sova. I vanliga fall står alla dörrar öppna så hon får gå vart hon vill och hon får alltid vara med både i soffan och i sängen.

Till saken hör att vi fick vårt första barn för snart tre månader sen. Självklart är det inte katten som står i centrum längre, särskilt inte eftersom vår dotter i början skrek mycket för att hon hade problem med maten och nu skriker mycket för att hon har svårt att sova på dagen och därför ofta är övertrött. Katten har accepterat vår dotter och gör aldrig något mot henne. När vi äntligen fått vår dotter i säng går katten in i sovrummet och börjar krafsa intensivt på garderoberna och jag får skynda in för att stoppa det innan vår dotter vaknar. Jag bär ut katten och försöker ge henne uppmärksamhet, men katter är ju som bekant egna så då duger det minsann inte. När jag har fått bära ut katten flera gånger måste jag stänga in henne i badrummet för att hon ska sluta. Stänga sovrumsdörren funkar inte heller för då krafsar hon på dörren istället.

Vi älskar vår katt men dethär beteendet är oacceptabelt, jag kan inte hålla på och vakta varje kväll och såsmåningom kommer hon lyckas väcka vårt sovande barn. Jag vet att hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet, men vi kör aldrig bort henne när hon kommer och vill vara med oss och vi försöker gosa med henne på egna initiativ, och hon har ju hållit på med krafsandet även innan vi fick barn. Om hon ska hålla på såhär måste vi överväga omplacering och det vore fruktansvärt tråkigt då hon betyder mycket för oss. Andra som känner igen sig eller vet vad man kan göra?

• Svar på tråden Vår katt riskerar att väcka vår bebis
  • Ellie

Har ni möjlighet att spärra av en del av huset med en djur/barngrind? Så att katten kommer bort från sovrumsdörren, men inte behöver vistas i badrummet?

• Anonym (Fast)

Är du säker på att dottern vaknar då? Jag har två barn och stora syster spelar musik, cyklar, sparkar boll, dansar, pratar högt, smäller i dörrarna m.m. dagtid när lilla syster sover. Även på natten pratar hon ibland, ska upp på toa m.m. och lillasyster sover. Om bebisen är van med ljudet i från start så kommer det inte störa hennes nattsömn.

Men sen är det klart att ni ska jobba för att få bort det ändå. Vet tyvärr inte hur..

• Mascaraklumpar

Varför öppnar ni inte bara dörrarna?

• Anonym (Kitty)

Håller med, låt dörrarna vara öppna. Vill hon in i garderoben så fixa ett hyllplan i den där det är okej för henne att sova.

Köp Feliway som man sätter i ett kontaktuttag också, det kan hjälpa för att få henne att må lite bättre.

Om ni inte har lika mycket tid för henne och känner att det är jobbigt för henne så kan ni skaffa en kattkompis.

Har hon någon klösbräda? Skaffa annars en och gärna lite kattmynta att strö på, om det är så att krafsandet har med klorna att göra.

• Frontline

Kan bara instämma låt katten leva rövare och ni ska ha tv:n eller stereon på som vanligt då vänjer sig barnet vid ljud..
    Vi har alltid spelat hög musik eller sett på tv med mycket bioljud och barnen sover som en stock, är vi däremot tysta och smyger sover dom skitdåligt..

Har vi det för tyst hemma har barnen vaknat och sagt att dom inte kan sova för det är för tyst..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Squirrel_

Jag är inte säker på att hon vaknar när hon sover för natten, men under dagtid vaknar hon för minsta lilla om vi lyckats få vår övertrötta bebis att sova är tanken på att hon ska vakna inte lockande.

Dörrarna till alla rum står alltid öppna med en trasa i gånggärnen

Då hon tycker det är roligt att stänga dörrarna och sen krafsa på dem för att de är stängda. Det är inget försynt litet krafs med ena tassen utan hon ställer sig på bakbenen och går loss. En av skåpsdörrarna i sovrummet står öppen så hon kan komma in där, men alla skåpsdörrar i alla rum kan vi inte ställa uppe. Hon ska inte håra på tallrikar och köksredskap i köket, det är snuskigt! Vi vill heller inte släppa in henne blad klänningarna och kostymerna så att hon kan håra och repa dem, och släppa in henne i skåpet så hon kan sova på kökshanddukarna är heller inget alternativ.

Klösträd har hon 3 stycken och det är på dem och på mattorna hon klöser på dagtid. Kattmynta bryr hon sig inte om, men vi får prova feliway och se om det hjälper. Kattkompis har vi också tänkt på men hon är så rädd för andra katter, även små kattungar :s

Det är klart att det är bäst för oss och vårt barn om hon kan sova genom oväsen och vi får jobba på den biten. Men hon reagerar kraftigt på ljud (även fast mycket ljud brukar gå bra). Det har varit jobbigt nu bara de senaste 2-3 veckorna när hon inte kan komma till ro på dagen och vaknar för minsta lilla och blir övertrött och supergnällig från mitt på dagen tills det vi får henne i säng för kvällen. En 11-veckorsbebis behöver ju sova mer än typ 9 timmar på ett dygn så inte konstigt att hon blir gnällig. Men då blir jag ju heltokig om katten ska väcka henne. Vi får väl öka på bakgrundsljudet här hemma och spela musik hela dagen eller så, men jag kommer aldrig att katten håller på med dörrarna på det sättet.

• Anonym (Kitty)

Har ni testat klippa klorna? Då blir det ju inget "klös" på dörrarna utan mjuka tassar som kanske inte låter lika mycket.

Ett "elakare" sätt men som kan fungera för att få katten att sluta med oönskat beteende: fyll en sprayflaska med vatten, och varje gång hon klöser loss på en dörr får hon ett sprut vatten rakt i ansiktet. Tillslut förknippar hon förhoppningsvis klösandet mot dörrar med något obehagligt.

• Långbenopluto
    Froken Lokens skrev 2016-09-11 11:03:04 följande:
    Barnet får väl vänja sig vid ljud! Problem solved.
    Exakt!
  • Sous

Alltså... När man får barn nummer två eller tre eller fyra så kan man inte direkt stänga in de äldre barnen i badrummet för att bebisen ska sova, eller få dem att vara knäpptysta. Det är bara att söva om, det är inte så länge det här är ett problem. Sätt bebisen i sjal eller sele så sover de oftast djupare och bättre, eller om du lägger dig och låter bebisen sova på dig (förstabarnslyx!).

Svar på tråden Vår katt riskerar att väcka vår bebis