Inlägg från: Ulltand |Visa alla inlägg
  • Ulltand

Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?

Regeringen lägger ett lagförslag om kvotering till bolagsstyrelser. Senast 2019 ska 40 procent av ledamöterna vara kvinnor, annars väntar dryga böter. Förslaget omfattar såväl privata som statliga bolagsstyrelser. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?
  • Ulltand

Tycker själv att jämställdhet handlar om lika villkor för män och kvinnor och inte att det nödvändigtvis måste vara en jämn fördelning mellan könen i alla sammanhang.

Dessutom är det ett rätt stort ingrepp i äganderätten att ägare till bolag inte helt fritt ska kunna bestämma vem som styr deras bolag.

• Ulltand
    Muffins2017 skrev 2016-09-10 16:25:54 följande:

Jag tyckte inte det förut. Tror det finns gott om kompetenta kvinnor som borde väljas in. Men iochmed att män ändå verkar kvotera in andra män så går utvecklingen långsamt.

Det är precis det bolagsstyrelserna hävdar, att det inte finns tillräckligt många kvinnor med rätt kompetens i nuläget. Sedan sker det ju en ständig ökning av antalet kvinnor redan nu. Förmodligen för att fler når den kompetens som behövs.

Sedan är jag övertygad om att det är individen som har betydelse och inte vilket kön denna råkar ha.
  • Ulltand
    KillBill skrev 2016-09-10 17:05:20 följande:
    Jag tror inte att det beror på brist på kompetens att inte fler kvinnor sitter i bolagsstyrelser. Det är nog i stället som Muffins2017 skriver att idag så sker det en inofficiell inkvotering av män till många bolagsstyrelser och det är anledningen till den ojämna könsfördelningen.
    Det finns väl inga skäl att tro att ägare till företag inte skulle välja de medarbetare som de tror drar in mest pengar? Mycket kan man säga om kapitalismen men att de skulle avstå pengar så lättvindigt är långsökt.

De som sitter i bolagsstyrelser har lång erfarenhet och har arbetat i toppositioner länge. Ser man på hur sammansättningen av män och kvinnor ser ut i näringslivet och inte minst hur det har sett ut historiskt är det ganska givet att det avspeglar sig även i styrelserummen.

Jag tror detta är ett sätt för politiker att visa "handlingskraft" som inte koster dem något. Kan övht inte se 40% kvinnor gynnar jämställdheten i Sverige eller är ett problem för gemene man. Däremot finns det växande reella jämställdhetsproblem av religiös natur i Sverige som ingen våga ta tag i.
  • Ulltand
    MiasMamma skrev 2016-09-11 09:12:36 följande:
    Som jag redan svarat i din tråd på flashback, det enbart är ett lagförslag.
    Varför skulle det finnas någon kvotering? Kvinnor är redan från grunden både bättre utbildad och har bättre social skills än män. Det som borde gälla egentligen när man pratar högre blirpositioner. Med tanke på vem som intar diverse chefspositioner, tom i vården, där ju enbart avfuckta kvinnor jobbar?
    Du kan vara helt lugn. Ingenting kommer förändras i Sverige.
    Jag har ingen tråd på FB men ämnet engagerar ju många. En gissning från min sida är dock att det inte blir något stöd i riksdagen för detta.

Efter snart 30 yrkesverksamma år har jag inte kunnat märka någon skilland mellan kvinnliga och manliga chefer. Stora skillnader på individnivå finns det uppenbart.

Om man istället la fokus på att minska antalet chefer med narcissistiska och psykopatiska personlighetsdrag skulle världen kanske kunna bli lite bättre!
  • Ulltand
    MiasMamma skrev 2016-09-11 11:12:28 följande:
    Du har ingen tråd på FB? Vänta lite. Återkommer snart.
    Ja det borde väl jag om någon veta! :) Nej det är inte min tråd.
  • Ulltand

Män och kvinnor har ju i stort sett samma genomsnittsintelligens men i gruppen män är det betydligt större spridning. Det betyder att det finns många fler riktigt smarta män än kvinnor men också att det finns betydligt fler manliga idioter. ( jo det är faktiskt så)

Det är ju också så att intelligens är en stark framgångsfaktor i samhället. Är det därför inte fullt logiskt att man hittar fler manliga personer på olika toppositioner där hög intelligens är viktigt?

• Ulltand

"Det blir ingen kvoteringen" skriver DI i lördagstidningen.

Di har intervjuat företrädare för allianspartierna och SD och kritiken mot kvoteringsförslaget är hård. Annie Lööf kallar förslaget oseriöst och Moderaterna och SD vill bla värna äganderätten i artikeln.

• Ulltand
    Pentagram skrev 2016-09-12 13:02:54 följande:

Frågan är felställd.

Det är 1) förbannat svårt att veta vem som faktiskt är den bästa personen för en viss position. Vår bedömning av vem som är "bäst" av flera med likartade kvalifikationer utgår från våra privata fördomar. Det finns inget objektivt korrekt svar vem som är bäst för en position och ens om det funnes det har vi ingen särskild förmåga att avgöra VEM det vore. Vad vi KAN göra är att ställa upp vissa kriterier för att avgöra vilka som är TILLRÄCKLIGT kompetenta för att hantera jobbet.

2) Om det inte särskilt sägs så innebär inte kvotering att okvalificerade personer skall få ett visst jobb, utan att en utifrån alla som ÄR kvalificerade i första hand väljer någon från whatever underrepresenterad grupp en avser kvotera in.

Tillägger att inte ens folk inom det privata näringslivet har någon magisk förmåga att avgöra vem som är bäst för en position. Om de väljer någon som är okvalificerad kan det skada ett givet företag på sikt, men det faktum att ett företag överlever innebär inte att de tillsatt "bäst" person, utan bara att de tillsatt någon som är tillräckligt bra.

I det här fallet skulle böter utgå till de bolag som inte nått 40% kvinnlig representation. Det tolkar jag som att det inte finns något villkor om "tillräcklig kvalifikation". 40% måste vara kvinnor oavsett.

Sedan tror hela tänket om "tillräcklig kvalifikation" är ett sluttande plan. Det finns då tex ingen anledning att utbilda sig över denna gräns, det spelar inte så stor roll om man har OK vitsord eller om de är på topp etc.

I den stenhårda konkurrens som råder mellan företagen idag är det  enligt min mening inte tillräckligt att vara "näst bäst". 

Håller dock med om att det är svårt att välja ut de personer med bästa förutsättningar, bla därför är det rimligt att ägaren till företaget  får göra det valet.
  • Ulltand
    Pentagram skrev 2016-09-12 13:42:41 följande:

Jag tror du har en något rosenskimrande syn på företags förmåga att hitta perfekt kompetens. Det är tämligen klart att inte alla företag kan ha "bäst" personal på alla positioner och ändå finns det många olika företag som konkurrerar inom en mängd olika branscher. Företag går inte i konkurs för att de valde någon annan än den absolut bästa kandidaten, hur bästhet nu än skall avgöras eller mätas, för varje given post.

Inte alls, jag har haft massor med dåliga chefer som någon har rekryterat en gång i tiden. :)

Men oavsett detta så tror jag att den som bedriver verksamheten har bäst förutsättningar att lyckas. Tillika är det ägarna som skall ha den rätten och ingen annan.

Jo företag går i konkurs pga dåliga beslut från ledningen. Förmodligen är det den vanligaste orsaken av alla.
  • Ulltand
    Moderno skrev 2016-09-17 16:28:15 följande:
    Det var ett synnerligen bra förslag av Borg (lite märkligt att du också verkar anse det, dock? Men jag har förstått att han har gått hem hos många olika politiska läger i.o.f.). Det är så en bra politik ska föras. Ge företagen ett starkt incitament att förändra själva, eftersom marknaden bäst vet hur det ska gå till, men ställ samtidigt krav på att förändringar faktiskt genomförs. Då kommer någon lagstiftning förhoppningsvis inte att behövas och problemet är åtgärdat på det mest effektiva sättet.

Jag instämmer för övrigt med Sven Hagströmer (tror det var han) som uttryckte sin största förvåning över att näringslivet inte förstått det hot som en lagstiftning faktiskt innebär, när han talade i sommar i p1. Nu har näringslivet snart försuttit sin chans att självt genomföra förändring och då återstår ju bara lagstiftningen, vilket är i sin ordning om svenska folket önskar en faktisk förändring.

Sedan antar jag att målet med en lagstiftning på det här området är att se till att de mest kompetenta personerna får styrelseuppdragen, något som hittills alltså inte ska ha varit fallet varit fallet på grund av en skev genusuppfattning eller liknande.
    Nu finns det ju inget stöd i riksdagen för detta så högst sannolikt blir det ingen kvotering som väl är.

Men regeringen ligger i för att samla jämställdhetspoäng och det nya könsverket tycks man kunna genomföra utan riksdagsstöd.  Det utbildas ju genusvetare som aldrig förr och någonstans skall de ju jobba.
  • Ulltand
    Moderno skrev 2016-09-17 17:47:53 följande:
    Men om det kan visas att de lämpligaste kandidaterna inte får uppdragen är det väl ett problem som bör årgärdas? Betvivlar du att det kan visas att så är fallet?
    Självklart får det bästa kandidaterna i allmänhet styrelsejobben. Själva idén med företag är som bekant att tjäna pengar. Sedan skall heller ingen annan än just ägarna bestämma vem som skall leda *deras* företag.
  • Ulltand
    Moderno skrev 2016-09-17 23:40:52 följande:
    Mycket handlar om att bryta en kultur. Ägarnas intressen sammanfaller inte alltid med styrelsen. En styrelse kan (som bekant) vara mer intresserad av att sin egen lycka än att företagets framgång. På samma sätt kan det förhålla sig med nominering av styrelsemedlemmar, som styrelsen kanske hellre hämtar från sin egen krets än bland de mest lämpade. OM (obs: om) det förhåller sig så kan jag förstå behovet av lagstiftning.
     Du ser inget problem med att staten inskränker ägarnas rätt att leda deras företag?

När staten lägger sig i ägande i privat verksamhet har vi något som kan liknas vi kommunism  i light form och ett litet steg mot planekonomi. Alla vet ju bra det bra det gått för sådana länder.

Till frågan om kompetens så är det så att det finns inte alls lika många kvinnor som skaffat sig erfarenhet och kompetens för styrelseuppdrag.  En lämplig bakgrund torde vara lång erfarenhet av företagsledning på högsta nivå. 
Svar på tråden Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?