• Ulltand

Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?

Regeringen lägger ett lagförslag om kvotering till bolagsstyrelser. Senast 2019 ska 40 procent av ledamöterna vara kvinnor, annars väntar dryga böter. Förslaget omfattar såväl privata som statliga bolagsstyrelser. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?
  • gahadas

Helt idiotiskt och har inget med jämställdhet att göra.

Kul att vara kvinna och veta att man kanakse bara sitter i en styrelse för att de var tvugna att ta in kvinnor, inte för att man hade bäst kompetens. Känns som ett hån mot de kvinnor som faktiskt har tagit sig upp dit på egen hand.

• Ulltand

Tycker själv att jämställdhet handlar om lika villkor för män och kvinnor och inte att det nödvändigtvis måste vara en jämn fördelning mellan könen i alla sammanhang.

Dessutom är det ett rätt stort ingrepp i äganderätten att ägare till bolag inte helt fritt ska kunna bestämma vem som styr deras bolag.

• Muffins2017

Jag tyckte inte det förut. Tror det finns gott om kompetenta kvinnor som borde väljas in. Men iochmed att män ändå verkar kvotera in andra män så går utvecklingen långsamt.

• Ulltand
    Muffins2017 skrev 2016-09-10 16:25:54 följande:

Jag tyckte inte det förut. Tror det finns gott om kompetenta kvinnor som borde väljas in. Men iochmed att män ändå verkar kvotera in andra män så går utvecklingen långsamt.

Det är precis det bolagsstyrelserna hävdar, att det inte finns tillräckligt många kvinnor med rätt kompetens i nuläget. Sedan sker det ju en ständig ökning av antalet kvinnor redan nu. Förmodligen för att fler når den kompetens som behövs.

Sedan är jag övertygad om att det är individen som har betydelse och inte vilket kön denna råkar ha.
  • KillBill
    Ulltand skrev 2016-09-10 16:42:12 följande:
    Det är precis det bolagsstyrelserna hävdar, att det inte finns tillräckligt många kvinnor med rätt kompetens i nuläget. Sedan sker det ju en ständig ökning av antalet kvinnor redan nu. Förmodligen för att fler når den kompetens som behövs.

Sedan är jag övertygad om att det är individen som har betydelse och inte vilket kön denna råkar ha.
    Jag tror inte att det beror på brist på kompetens att inte fler kvinnor sitter i bolagsstyrelser. Det är nog i stället som Muffins2017 skriver att idag så sker det en inofficiell inkvotering av män till många bolagsstyrelser och det är anledningen till den ojämna könsfördelningen.
  • Ulltand
    KillBill skrev 2016-09-10 17:05:20 följande:
    Jag tror inte att det beror på brist på kompetens att inte fler kvinnor sitter i bolagsstyrelser. Det är nog i stället som Muffins2017 skriver att idag så sker det en inofficiell inkvotering av män till många bolagsstyrelser och det är anledningen till den ojämna könsfördelningen.
    Det finns väl inga skäl att tro att ägare till företag inte skulle välja de medarbetare som de tror drar in mest pengar? Mycket kan man säga om kapitalismen men att de skulle avstå pengar så lättvindigt är långsökt.

De som sitter i bolagsstyrelser har lång erfarenhet och har arbetat i toppositioner länge. Ser man på hur sammansättningen av män och kvinnor ser ut i näringslivet och inte minst hur det har sett ut historiskt är det ganska givet att det avspeglar sig även i styrelserummen.

Jag tror detta är ett sätt för politiker att visa "handlingskraft" som inte koster dem något. Kan övht inte se 40% kvinnor gynnar jämställdheten i Sverige eller är ett problem för gemene man. Däremot finns det växande reella jämställdhetsproblem av religiös natur i Sverige som ingen våga ta tag i.
  • Rataxes

Jag brukar inte hålla med SD, men i detta fallet håller jag med Oscar Sjöstedt.

"Det är en grov kränkning av den privata äganderätten."

För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
  • driver28

Börja med riksdagen. Om inte 40% är kvinnor från samtliga riksdagspartier får de inte delta i nästa val. Gud vilka kvalificerade politiker vi skulle få! Riksdagen skulle bli tom. Kaos!

Svar på tråden Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?