Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

    Borde boendeparkering tas bort helt?

    Ulltand skrev 2016-09-06 16:23:44 följande:
    Ur miljösynpunkt är det ju mycket bättre att använda den yta som redan finns längs gatorna än att bygga nya garage under i princip vartannat hus!
    Rent praktiskt så är detta omöjligt att genomföra i det nuvarande beståndet.

    I nya expolateringar kan man ju sträva efter garage så mycket som möjligt men bilen i sig är ju inget problem utan en möjlighet. Det är förbränningsmotorn som är problemet.
  • Flash Gordon
    viseversa skrev 2016-09-06 16:39:44 följande:
    Om det minskar bitrafiken inne i stan så JA: är trött på alla äckliga bilar och dess lata invånare som kör 50 meter till affären eller tre stationer till jobbet. Sen är det bättre för miljön. 
    Tanken är att få ned bilarna i garage istället för att de ska stå på gatan. Det gör ingen skillnad för antalet bilar i innerstan. Bara hur man försöker prisa bort dem från gatorna.

    Det går förstås, till en viss gräns. Antalet tomma garageplatser att flytta ned bilen till är trots allt begränsat.

    Ett alternativ är förstås att innerstadsbor i än högre utsträckning än idag "veckoparkerar" sin bil i förorten för att spara pengar. Vilket bara förflyttar samma "problem" från innerstaden till förorten.
  • Flash Gordon
    Ulltand skrev 2016-09-06 18:57:11 följande:
    På lite sikt 10-30 år kan man nog gissa att alla bilar är miljöbilar, el, bränsleceller etc. Då är det i princip lika miljövänligt att åka egen bil som kollektivt. Så varför siktar MP på lång sikt att bilarna skall försvinna? Och vad skall platsen på gatan användas till för smart om man tar bort parkeringen? 
    Vissa gator cykelbanor. Andra gator uteserveringar och gå-zoner. De flesta gator - inget alls.

    Ungefär.
  • Flash Gordon
    Carambolan skrev 2016-09-06 22:27:09 följande:
    Kan du hyra ut parkeringsplatser i flera våningsplan kan du såklart få mer intäkter per kvadratmeter markyta än om där bara står en bil på höjden.

    För mig är det däremot inte så mycket en fråga om intäkter som att det finns trevligare saker att använda ytor med dagsljus till än att parkera bilar på dem. Bättre promenad- och cykelvägar, mer grönområden runt bostäderna, möjlighet att bygga tätare, möjlighet till uteserveringar som inte blockerar halva gångbanan sommartid, mer offentlig konst, fler foodtrucks till kontorsgatorna eller nåt annat roligt.
    Av rent praktikska skäl så kan du inte utnyttja marken som frigörs till att bygga nya hus på. Det är inte vad förslaget handlar om.

    Istället vill man få ned de bilar som går under mark och öppna upp så det finns lediga parkeringsplatser på gatan. De allra flesta parkeringarna skall alltså vara kvar, men vara dyrare.

    Och så vill man få ökade intäkter förstås.
    .

    Värst drabbade av förslaget kommer de delar av förorten bli som fortfarande har rgatisparkering. Där kommer pendlarna och innerstadsborna att ställa sina bilar nu istället.

    Det går att läsa om förslaget här:
    http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Parkering/ny-plan-for-gatuparkering/


Svar på tråden Borde boendeparkering tas bort helt?