• Ulltand

    Borde boendeparkering tas bort helt?

    Miljöpartiet utesluter inte att boendeparkering i Stockholm kan tas bort helt. Det skulle i så fall innebära en parkeringskostnad på runt 13.000 i månaden för den som har bil i innerstaden. Vad tycker ni?

    Nyligen har man också infört parkeringsavgift för MC och EU-moped parkerade på MC-plats. Från och men nu kostar det 550 kr i månaden att parkera tex en moped i Stockholm med boendeparkering. Själv har jag moped istället för bil vilket ju både är bra för framkomligheten och miljön.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde boendeparkering tas bort helt?
  • Carambolan

    Jag tycker att det är helt rimligt att boendeparkering på sikt bör ske i parkeringshus (gärna under jord) och inte i form av boendeparkering längs gatorna som är standard i många stadsdelar i Stockholm. Helt galet hur mycket stadsyta vi ägnar åt stillastående bilar.

  • Ulltand
    Carambolan skrev 2016-09-06 16:19:15 följande:

    Jag tycker att det är helt rimligt att boendeparkering på sikt bör ske i parkeringshus (gärna under jord) och inte i form av boendeparkering längs gatorna som är standard i många stadsdelar i Stockholm. Helt galet hur mycket stadsyta vi ägnar åt stillastående bilar.


    Ur miljösynpunkt är det ju mycket bättre att använda den yta som redan finns längs gatorna än att bygga nya garage under i princip vartannat hus!
  • Carambolan
    Ulltand skrev 2016-09-06 16:23:44 följande:

    Ur miljösynpunkt är det ju mycket bättre att använda den yta som redan finns längs gatorna än att bygga nya garage under i princip vartannat hus!


    Ja, vad jag menar med "på sikt" är att det är rimligt att planera för i detaljplaner och nybyggnation, inte att vi ska gräva upp halva stan idag.
  • viseversa

    Om det minskar bitrafiken inne i stan så JA: är trött på alla äckliga bilar och dess lata invånare som kör 50 meter till affären eller tre stationer till jobbet. Sen är det bättre för miljön. 

  • elyse

    Nej. Även om miljön såklart är en viktig fråga så ändras inte människors behov av att transportera sig även om man i princip lagstiftar bort det.

    Jag tycker att politikerna istället ska fundera över varför det inte fungerar för alla att åka kollektivt. Ett SL-kort är ganska billigt, men det kanske inte är allt? Vi är många som blir åksjuka om vi inte själva kör. Personligen blir jag riktigt provocerad av argument som att kunna "jobba lite på bussen". Jag kan inte ens läsa ett sms utan att bli rejält illamående.

    Jag är nyfiken på hur miljöpartisters jobbpendling ser ut samt var de bor. Lägenheterna som riksdagen tillhandahåller brukar ju ligga rätt centralt medan det för de flesta är så att man tackar JA till erbjuden lägenhet och därefter gör så att det fungerar (t.ex. skaffar bil).

  • Rataxes

    Ännu ett Idiot förslag från Meningslösa Partiet.


    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
  • Flash Gordon
    Ulltand skrev 2016-09-06 16:23:44 följande:
    Ur miljösynpunkt är det ju mycket bättre att använda den yta som redan finns längs gatorna än att bygga nya garage under i princip vartannat hus!
    Rent praktiskt så är detta omöjligt att genomföra i det nuvarande beståndet.

    I nya expolateringar kan man ju sträva efter garage så mycket som möjligt men bilen i sig är ju inget problem utan en möjlighet. Det är förbränningsmotorn som är problemet.
  • Flash Gordon
    viseversa skrev 2016-09-06 16:39:44 följande:
    Om det minskar bitrafiken inne i stan så JA: är trött på alla äckliga bilar och dess lata invånare som kör 50 meter till affären eller tre stationer till jobbet. Sen är det bättre för miljön. 
    Tanken är att få ned bilarna i garage istället för att de ska stå på gatan. Det gör ingen skillnad för antalet bilar i innerstan. Bara hur man försöker prisa bort dem från gatorna.

    Det går förstås, till en viss gräns. Antalet tomma garageplatser att flytta ned bilen till är trots allt begränsat.

    Ett alternativ är förstås att innerstadsbor i än högre utsträckning än idag "veckoparkerar" sin bil i förorten för att spara pengar. Vilket bara förflyttar samma "problem" från innerstaden till förorten.
  • Ulltand

    På lite sikt 10-30 år kan man nog gissa att alla bilar är miljöbilar, el, bränsleceller etc. Då är det i princip lika miljövänligt att åka egen bil som kollektivt. Så varför siktar MP på lång sikt att bilarna skall försvinna? Och vad skall platsen på gatan användas till för smart om man tar bort parkeringen? 

  • Flash Gordon
    Ulltand skrev 2016-09-06 18:57:11 följande:
    På lite sikt 10-30 år kan man nog gissa att alla bilar är miljöbilar, el, bränsleceller etc. Då är det i princip lika miljövänligt att åka egen bil som kollektivt. Så varför siktar MP på lång sikt att bilarna skall försvinna? Och vad skall platsen på gatan användas till för smart om man tar bort parkeringen? 
    Vissa gator cykelbanor. Andra gator uteserveringar och gå-zoner. De flesta gator - inget alls.

    Ungefär.
Svar på tråden Borde boendeparkering tas bort helt?