Inlägg från: Ulltand |Visa alla inlägg
  • Ulltand

    Borde boendeparkering tas bort helt?

    Miljöpartiet utesluter inte att boendeparkering i Stockholm kan tas bort helt. Det skulle i så fall innebära en parkeringskostnad på runt 13.000 i månaden för den som har bil i innerstaden. Vad tycker ni?

    Nyligen har man också infört parkeringsavgift för MC och EU-moped parkerade på MC-plats. Från och men nu kostar det 550 kr i månaden att parkera tex en moped i Stockholm med boendeparkering. Själv har jag moped istället för bil vilket ju både är bra för framkomligheten och miljön.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde boendeparkering tas bort helt?
  • Ulltand
    Carambolan skrev 2016-09-06 16:19:15 följande:

    Jag tycker att det är helt rimligt att boendeparkering på sikt bör ske i parkeringshus (gärna under jord) och inte i form av boendeparkering längs gatorna som är standard i många stadsdelar i Stockholm. Helt galet hur mycket stadsyta vi ägnar åt stillastående bilar.


    Ur miljösynpunkt är det ju mycket bättre att använda den yta som redan finns längs gatorna än att bygga nya garage under i princip vartannat hus!
  • Ulltand

    På lite sikt 10-30 år kan man nog gissa att alla bilar är miljöbilar, el, bränsleceller etc. Då är det i princip lika miljövänligt att åka egen bil som kollektivt. Så varför siktar MP på lång sikt att bilarna skall försvinna? Och vad skall platsen på gatan användas till för smart om man tar bort parkeringen? 

  • Ulltand
    snedtak skrev 2016-09-06 20:01:35 följande:
    En av anledningarna till att "man" vill minska den individuella biltrafiken är att om alla har egen bil går mycket central yta åt till parkeringar vägar och liknande. Detta lämnar i sin tur mindre yta åt boende, lekplatser, verksamheter och liknande och skapar lätt en "öde" känsla, som invånarna inte uppskattar.

    Rent ekonomiskt är det svårt att försvara parkering i markplan när markpriserna går upp. Det finns helt enkelt bättre avkastning på marken än att parkera personbilar.
    Jag ställde frågan tidigare i tråden, vad skall man göra på alla gator med ytor där det de facto finns plats för parkeringar?  Klart man inte kan bygga bostäder där i alla fall. En hårdgjord yta för parkering ger runt 1500 kr per månad i intäkter till staden. På vilket sätt ska man kunna hyra ut alla dessa platser så att det ger större intäkter?
  • Ulltand
    Lena skrev 2016-09-06 23:03:59 följande:

    Jag tycker ett månadskort för parkering bör vara dyrare än ett månadskort i kollektivtrafiken på samma ort.


    Så är det idag för Stockholm. (redan innan höjningen)
Svar på tråden Borde boendeparkering tas bort helt?