Anonym (Anna) skrev 2016-09-04 21:29:26 följande:
Det är gamla råd, precis som att det där med ett smakfönster skulle vara en myt. Ny forskning visar att det troligen är bättre med tidig introduktion för att minska risken för födoämnesallergi, samt att det faktiskt finns något som kan kallas "smakfönster" sim brukar infalla någon gång mellan 3-6 månader.
Att man tidigare gått ut med att smakfönster är en myt (uppfunnet av onda Nestle) och att ingen annan föda bör ges innan 6 månader är för att man ville höja antalet hel- och drltidsammade barn. All övrig mat som ges ansågs konkurrera ut amningen, som helst ska varavpå heltid minst 6 månader men gärna ett år, och deltidaamnin minst 1 år, helst 2 eller fler upp till 7 års ålder.
Laktivister hatar Agnes Wold och andra som tar upp detta eftersom det går emot deras idealbild. Därför blundar de hellre och kör med rykten om köpt forskning och andra fulknep för att svartmåla.
det är inte farligt att prova annat så länge man lyssnar på barnet och avbryter om man märker att barnet mår dåligt. Jag gav mina från 3,5 månader, både gröt och annat och de har mått bra av det alla tre. Har visserligen aldrig haft någon ambition att amma flera år eller ens 1 år, amningen ska ju konkurreras ut av mat, jag förstår inte varför man tycker det är fel eller farligt.
Tack för ditt svar. Jag tänker precis som dig men upplever att man får så mkt sena blickar om man säger det högt.. Jag kommer prova när hon är 3,5 månad. Mår hon inte bra av det så avvaktar jag tills hon blir äldre. :)