• Vandal

Ge gröt innan 4 månader?

Jag undrar om någon gett sin barn gröt/mat innan 4 månader? Jag har en dotter på 3 månader som är sjukt intresserad av mat. Hon är pigg och tidig i sin utveckling och har inga problem med magen.. Jag ammar men kan ibland ge ersättning och de funkar utan problem.

Finns det någon som gett gröt/mat innan 4 månader? Hur reagerade barnen?

• Svar på tråden Ge gröt innan 4 månader?
  • Fru Ve

Det är ju inte att rekommendera gröt innan 4 månader. Varför vill du göra det?

• Vandal

Jag ser inte varför man ska vänta till 4 månader om det går bra och barnet inte visar tecken på magont.. Rekommendationerna är många, inte alltid man följer dom

• fjanten

..enligt agnes wold är det rent av att föredra.

• Alexi

Vi gjorde det men då var det på rekommendation av Bvc utifrån tillväxt. Att göra det för att de verkar intresserade är bara märkligt. Alla bebisar i den åldern är intresserade av att stoppa allt i munnen, från dammkorn till gröt...

• Vandal

Jag har läst om Agnes wold och sett att enligt henne så finns det ingen egentligen anledning att vänta till 4 månader. Jag var bara nyfiken på hur de har gått för andra som gav mat tidigare..

Jag vill ge henne mat, jag tycker det är bra. Om magen klarar så ser jag inte varför jag skulle vänta.. Men jag förstår att många följer rekommendationerna.

• viseversa

Ja. Men för oss funkade inget annat. Min mjölk sinade och ersättning vägrade hon totalt. Hon var hellre hungrig. Började med gröt och potatis vid 3 mån vilket var det ungen åt. Fick träffa en dietist som sa att äter ungen gröt ge henne gröt. Till detta drack hon vatten. Dock förstår jag inte varför du ska börja med mat redan nu om barnet äter ersättning och bm utan problem. Känns mer som det är du som har bråttom.

• Vandal

Okej. Jo du har rätt, det är vi som stressar till det men det är för att vi känner att det inte är något fel med att ge gröt/mat. Så länge hon vill och mår bra av det.

• viseversa
    Vandal skrev 2016-09-04 18:30:27 följande:

Okej. Jo du har rätt, det är vi som stressar till det men det är för att vi känner att det inte är något fel med att ge gröt/mat. Så länge hon vill och mår bra av det.

Men varför? Du kan vänta en månad lika gärna. Hon kommer hinna äta fast mat tro mig.
  • Vandal
    viseversa skrev 2016-09-04 18:36:33 följande:
    Men varför? Du kan vänta en månad lika gärna. Hon kommer hinna äta fast mat tro mig.
    Vet inte riktigt hur man svarar här men aja..

Jag vet faktiskt inte.. Du kanske har rätt.. Ingen idé att påskynda. Men jag kan inte riktigt förstå varför just 4 månader. Jag förstår att tarmarna är mogna bla bla bla men jag vet att de funkar fint med yngre bebisar också. Jag är mer för att man kör när man tycker att det passar och känns bra. Oavsett om det är när barnet är 3 månader eller 6 månader eller 10 månader.. Alla är olika och kroppen fungerar olika så att samma ska gälla för alla kan jag inte riktigt tro på. Förstår att det är en rekommendation men det rekommenderas att barnet sover i spjälsäng från födsel också men det funkar tyvärr inte för alla så man samsover med sitt barn och de funkar perfekt.

Men aja, behöver inte gå in på det. Vi tänker olika, min fråga va mer om erfarenheter av de som gett barn gröt tidigare än vad det rekommenderas av ren nyfikenhet.
Svar på tråden Ge gröt innan 4 månader?