• Mirelle

Varför ger du ersättning till din bebis på kvällen?

Vi gjorde det. I början sporadiskt när jag var upptagen på kvällen och så (även mammor behöver lite kul ibland). Sen blev det oftare. Därefter hade jag inte så mkt mjölk, så vi började att alltid fylla på med en kvällsflaska. Bebis sov som en stock på nätterna och förväxlade inte med bröstet utan gillade att amma - men vi var också noggranna med att använda Medelaflaska i början pga den speciella nappen - även om det står att den inte är för ersättning.

Vet inte varför mjölktillväxten saktade in men det kan ju ha påverkat att bebis sov på nätterna och inte ammade då. Från 3 månader eget rum heeela natten vilket var otroligt skönt även om jag hade velat ha mer mjölk och blev lite ledsen när det inte kom så mycket. Slutade amma vid ett år och hade mjölk hela vägen men bara lite på slutet. Barnet sover fortfarande bra på natten. Om jag måste välja mellan nattamning och nattsömn för både mor och bebbe väljer jag det sistnämnda trots att vissa BM fortfarande rekommenderar att man väcker bebis mitt i natten för att amma. Så länge bebis växer som den ska så klart.

Vet även att det finns andra som haft barn som ratat bröstet mer el mindre efter första flaskan, så jag kan ju inte garantera något och rekommenderar isf Medelaflaskan till ersättning. Försök även hålla igång mjölken genom att pumpa lite extra vid tillfälle, det gjorde jag.

• Mirelle
    Misszandra skrev 2016-09-02 10:13:25 följande:

åh, det låter som en dröm. Min bebis är dock bara 5 veckor och det känns tidigt att börja än, men ville höra mig för. Hur gammal var din bebis när du började med ersättning på kvällen? Jag tänker för oss båda hade det varit bättre om vi fått sova mer, nu kanske det blir bättre med tiden iallafall, det vet jag ju inte. Min mamma som rekommenderade ersättning till natten! 

Jag har testat att pumpa och ge honom med medela flaskan, men han tar inte den. Kanske bli bättre när han blir lite större. Han tar ju inte napp heller!

Det är det jag är lite rädd för, jag vill gärna amma. Åtminstone till han är 6 månader, helst delamma längre. 

Första gången vi testade var bebbe bara en vecka eller så. Men vi gjorde det jättesällan. Det är nog bra att vänta lite (jag själv har varit lite Breast is Best men har insett att allt inte behöver vara svartvitt haha). Vid 2 mån blev det lite oftare om jag minns rätt. Medela är ju lite speciell och våran växte ifrån den sen. Tommee tippee (den som vi fick med babyboxen) har vi oxå använt utan problem. Den kanske känns som ett konstgjort bröst, den ser ju ut så iaf. Napp däremot har aldrig funkat. 'Bara plast och inget käk, bluääh' var reaktionen...

Som 'Mascara' skriver är ju magproblem en risk för vissa barn så håll koll. Jag tålde t ex inte alla sorters ersättning när jag var liten men nästa generation verkar klara det galant. Ni märker ju vad som funkar.

Om man ger väldigt mycket kan väl magsäcken töja sig lite också, så lagom är väl bäst. Vet en som blev väldigt rund av all ersättning vilket var lite jobbigt innan bebis började gå, men det löste sig naturligt senare (nu smal som en pinne).
  • Mirelle
    Misszandra skrev 2016-09-02 20:35:54 följande:
    Hur fungerade det när bebis var så liten som en vecka? Jag är lite rädd att börja redan då jag så gärna vill att det fungerar, men problem med mage och så kan man ju inte riktigt förutspå. Gör ni det fortfarande endast sporadiskt eller regelbundet nu? Isåfall, hur fungerar det?

Jag är också lite så som du, men jag vill inte heller utesluta något som kan betyda en hel natts sömn för oss båda. Jag har testat MAM nappar som han vägar ta, han tuggar och klöks bara, men testade idag för första gången NUK genius som verkar mer accepterade, jag håller tummarna då han kan äta flera gånger i timmen, helst. 

Min tanke är att endast ge på kvällen så han får mer mättnad men kanske även om man ska göra något speciellt. Vi ska om lite mer än 2 veckor köra 3.5h för att gå på dop och då hade nog flaska varit skönt, hoppas få igång pumpningen innan dess men har inte haft mkt tur med den tyvärr. Tack för omtanke! :) 
    Alltså det gick fint. Det var inte många milliliter som slank in i lilla maggen om man säger så. Och sen vad det snark. Men jag tycket det räckte efter den gången på ett bra tag. Vill även nämna att vår bebis bajsade väldigt sällan (oavsett ersättning eller ej) och att det bidrog till att jag ville vara försiktig. Det är ju OK om man helammar men inte om man delammar att bebisen bajsar sällan.

Nu är bebisåldern över, men vi fortsatte med kvällsflaskan hela tiden. Även när jag trappade ner och sedan jag slutat amma. Vi ger fortfarande en flaska mjölk (nu standardmjölk) på kvällen för att sova på och tänker inte vänja av med det riktigt än eftersom det är mysigt och barnet inte tycker om välling. Mjölken är ett bra sätt att fylla på vätska och näring tycker vi.

Vi ska f ö h a ett till barn efter nyår. Får se hur vi gör då, men jag tänker att om sömnen funkar ändå så väntar vi med kvällsflaska och om sömnen blir så där försöker vi med kvällsflaska efter ett tag.

Lycka till!
Svar på tråden Varför ger du ersättning till din bebis på kvällen?