Varför ger du ersättning till din bebis på kvällen?
Vi gjorde det. I början sporadiskt när jag var upptagen på kvällen och så (även mammor behöver lite kul ibland). Sen blev det oftare. Därefter hade jag inte så mkt mjölk, så vi började att alltid fylla på med en kvällsflaska. Bebis sov som en stock på nätterna och förväxlade inte med bröstet utan gillade att amma - men vi var också noggranna med att använda Medelaflaska i början pga den speciella nappen - även om det står att den inte är för ersättning.
Vet inte varför mjölktillväxten saktade in men det kan ju ha påverkat att bebis sov på nätterna och inte ammade då. Från 3 månader eget rum heeela natten vilket var otroligt skönt även om jag hade velat ha mer mjölk och blev lite ledsen när det inte kom så mycket. Slutade amma vid ett år och hade mjölk hela vägen men bara lite på slutet. Barnet sover fortfarande bra på natten. Om jag måste välja mellan nattamning och nattsömn för både mor och bebbe väljer jag det sistnämnda trots att vissa BM fortfarande rekommenderar att man väcker bebis mitt i natten för att amma. Så länge bebis växer som den ska så klart.
Vet även att det finns andra som haft barn som ratat bröstet mer el mindre efter första flaskan, så jag kan ju inte garantera något och rekommenderar isf Medelaflaskan till ersättning. Försök även hålla igång mjölken genom att pumpa lite extra vid tillfälle, det gjorde jag.