Misszandra skrev 2016-09-02 10:13:25 följande:
åh, det låter som en dröm. Min bebis är dock bara 5 veckor och det känns tidigt att börja än, men ville höra mig för. Hur gammal var din bebis när du började med ersättning på kvällen? Jag tänker för oss båda hade det varit bättre om vi fått sova mer, nu kanske det blir bättre med tiden iallafall, det vet jag ju inte. Min mamma som rekommenderade ersättning till natten!
Jag har testat att pumpa och ge honom med medela flaskan, men han tar inte den. Kanske bli bättre när han blir lite större. Han tar ju inte napp heller!
Det är det jag är lite rädd för, jag vill gärna amma. Åtminstone till han är 6 månader, helst delamma längre.
Första gången vi testade var bebbe bara en vecka eller så. Men vi gjorde det jättesällan. Det är nog bra att vänta lite (jag själv har varit lite Breast is Best men har insett att allt inte behöver vara svartvitt haha). Vid 2 mån blev det lite oftare om jag minns rätt. Medela är ju lite speciell och våran växte ifrån den sen. Tommee tippee (den som vi fick med babyboxen) har vi oxå använt utan problem. Den kanske känns som ett konstgjort bröst, den ser ju ut så iaf. Napp däremot har aldrig funkat. 'Bara plast och inget käk, bluääh' var reaktionen...
Som 'Mascara' skriver är ju magproblem en risk för vissa barn så håll koll. Jag tålde t ex inte alla sorters ersättning när jag var liten men nästa generation verkar klara det galant. Ni märker ju vad som funkar.
Om man ger väldigt mycket kan väl magsäcken töja sig lite också, så lagom är väl bäst. Vet en som blev väldigt rund av all ersättning vilket var lite jobbigt innan bebis började gå, men det löste sig naturligt senare (nu smal som en pinne).