• Misszandra

Varför ger du ersättning till din bebis på kvällen?

Varför ger du ersättning till din bebis på kvällen när du ammar i övrigt?

- Jag har hört att folk ger sin bebis ersättning på kvällen, så bli de mer mätta och så sover de längre. Har du gjort de och vad var isåfall resultatet? 

- Blev det förvirring med nappflaska och bröstet? 

• Svar på tråden Varför ger du ersättning till din bebis på kvällen?
  • Mirelle

Vi gjorde det. I början sporadiskt när jag var upptagen på kvällen och så (även mammor behöver lite kul ibland). Sen blev det oftare. Därefter hade jag inte så mkt mjölk, så vi började att alltid fylla på med en kvällsflaska. Bebis sov som en stock på nätterna och förväxlade inte med bröstet utan gillade att amma - men vi var också noggranna med att använda Medelaflaska i början pga den speciella nappen - även om det står att den inte är för ersättning.

Vet inte varför mjölktillväxten saktade in men det kan ju ha påverkat att bebis sov på nätterna och inte ammade då. Från 3 månader eget rum heeela natten vilket var otroligt skönt även om jag hade velat ha mer mjölk och blev lite ledsen när det inte kom så mycket. Slutade amma vid ett år och hade mjölk hela vägen men bara lite på slutet. Barnet sover fortfarande bra på natten. Om jag måste välja mellan nattamning och nattsömn för både mor och bebbe väljer jag det sistnämnda trots att vissa BM fortfarande rekommenderar att man väcker bebis mitt i natten för att amma. Så länge bebis växer som den ska så klart.

Vet även att det finns andra som haft barn som ratat bröstet mer el mindre efter första flaskan, så jag kan ju inte garantera något och rekommenderar isf Medelaflaskan till ersättning. Försök även hålla igång mjölken genom att pumpa lite extra vid tillfälle, det gjorde jag.

• Mascaraklumpar

Vi testade ersättning på kvällen till sonen en period för att se om han skulle sova bättre, men det blev snarare så att han sov sämre (magproblem, ouppfyllt snuttbehov eller bara en slump, jag vet inte). Han blev inte förvirrad och min mjölkproduktion påverkades inte märkbart. Dottern har sovit hela natten från dag 1 i princip, så där har det inte funnits någon mening med att testa.

• Misszandra
    Mirelle skrev 2016-09-02 09:44:32 följande:

Vi gjorde det. I början sporadiskt när jag var upptagen på kvällen och så (även mammor behöver lite kul ibland). Sen blev det oftare. Därefter hade jag inte så mkt mjölk, så vi började att alltid fylla på med en kvällsflaska. Bebis sov som en stock på nätterna och förväxlade inte med bröstet utan gillade att amma - men vi var också noggranna med att använda Medelaflaska i början pga den speciella nappen - även om det står att den inte är för ersättning.

Vet inte varför mjölktillväxten saktade in men det kan ju ha påverkat att bebis sov på nätterna och inte ammade då. Från 3 månader eget rum heeela natten vilket var otroligt skönt även om jag hade velat ha mer mjölk och blev lite ledsen när det inte kom så mycket. Slutade amma vid ett år och hade mjölk hela vägen men bara lite på slutet. Barnet sover fortfarande bra på natten. Om jag måste välja mellan nattamning och nattsömn för både mor och bebbe väljer jag det sistnämnda trots att vissa BM fortfarande rekommenderar att man väcker bebis mitt i natten för att amma. Så länge bebis växer som den ska så klart.

Vet även att det finns andra som haft barn som ratat bröstet mer el mindre efter första flaskan, så jag kan ju inte garantera något och rekommenderar isf Medelaflaskan till ersättning. Försök även hålla igång mjölken genom att pumpa lite extra vid tillfälle, det gjorde jag.

åh, det låter som en dröm. Min bebis är dock bara 5 veckor och det känns tidigt att börja än, men ville höra mig för. Hur gammal var din bebis när du började med ersättning på kvällen? Jag tänker för oss båda hade det varit bättre om vi fått sova mer, nu kanske det blir bättre med tiden iallafall, det vet jag ju inte. Min mamma som rekommenderade ersättning till natten! 

Jag har testat att pumpa och ge honom med medela flaskan, men han tar inte den. Kanske bli bättre när han blir lite större. Han tar ju inte napp heller!

Det är det jag är lite rädd för, jag vill gärna amma. Åtminstone till han är 6 månader, helst delamma längre. 
  • elinlinnea

När vår son var runt 2 månader (lite mer) så började vi ge honom ersättning innan läggning. Sedan fick han ligga och snutta vid bröstet tills han somnade. Sedan dess har han sovit jättebra om nätterna.

Idag är han 3,5 månad och vi har fortfarande samma kvällsrutin. Jag är så imponerad av honom då han somnar mellan 21-22 och sover fram till 09 varje morgon.

Vi använder tommee tippee flaskan och den har inte alls skapat förvirring kring bröstet. Jag ammar fortfarande. Samtidigt som han får flaskan kanske 2 gånger om dagen, beroende på vad man gör och dagen ser ut.

• Mirelle
    Misszandra skrev 2016-09-02 10:13:25 följande:

åh, det låter som en dröm. Min bebis är dock bara 5 veckor och det känns tidigt att börja än, men ville höra mig för. Hur gammal var din bebis när du började med ersättning på kvällen? Jag tänker för oss båda hade det varit bättre om vi fått sova mer, nu kanske det blir bättre med tiden iallafall, det vet jag ju inte. Min mamma som rekommenderade ersättning till natten! 

Jag har testat att pumpa och ge honom med medela flaskan, men han tar inte den. Kanske bli bättre när han blir lite större. Han tar ju inte napp heller!

Det är det jag är lite rädd för, jag vill gärna amma. Åtminstone till han är 6 månader, helst delamma längre. 

Första gången vi testade var bebbe bara en vecka eller så. Men vi gjorde det jättesällan. Det är nog bra att vänta lite (jag själv har varit lite Breast is Best men har insett att allt inte behöver vara svartvitt haha). Vid 2 mån blev det lite oftare om jag minns rätt. Medela är ju lite speciell och våran växte ifrån den sen. Tommee tippee (den som vi fick med babyboxen) har vi oxå använt utan problem. Den kanske känns som ett konstgjort bröst, den ser ju ut så iaf. Napp däremot har aldrig funkat. 'Bara plast och inget käk, bluääh' var reaktionen...

Som 'Mascara' skriver är ju magproblem en risk för vissa barn så håll koll. Jag tålde t ex inte alla sorters ersättning när jag var liten men nästa generation verkar klara det galant. Ni märker ju vad som funkar.

Om man ger väldigt mycket kan väl magsäcken töja sig lite också, så lagom är väl bäst. Vet en som blev väldigt rund av all ersättning vilket var lite jobbigt innan bebis började gå, men det löste sig naturligt senare (nu smal som en pinne).
  • Fru Ve

Gjorde det med yngsta sonen från ca 3 månaders ålder. Var väl mest för att jag inte upplevde honom som riktigt nöjd med bara amningen. Och sen ville jag heller inte helamma längre då (helammade första barnet längre än vad jag mådde bra av och bestämde mig för att inte göra så igen då jag fick barn nr 2). Han blev absolut förvirrad av att kombinera flaska och amning. Efter ett tag var det svårt att få honom att ta bröstet så då fick jag sluta med flaska igen ett tag (ville inte sluta amma helt ändå). Slutade amma honom helt vid 7 månader.

• Fru Ve

Fast vi gav inte ersättning i flaskan i början utan urpumpad mjölk. Jag har haft lyxen att ha väldigt lätt för att pumpa ur.

• embollen

Sonen (2.5 månad) sover kanon trots enbart bröstet dygnet runt. Men nu har vi börjat planera för ett syskon så därför funderar vi på att ge flaska på kvällen. För att få igång ÄL osv.

• Misszandra
    Mascaraklumpar skrev 2016-09-02 10:06:54 följande:

Vi testade ersättning på kvällen till sonen en period för att se om han skulle sova bättre, men det blev snarare så att han sov sämre (magproblem, ouppfyllt snuttbehov eller bara en slump, jag vet inte). Han blev inte förvirrad och min mjölkproduktion påverkades inte märkbart. Dottern har sovit hela natten från dag 1 i princip, så där har det inte funnits någon mening med att testa.

Åh nej .. Vad tråkigt, det är lite sånt man är rädd för också. När jag själv var liten hade jag väldiga problem med min mage. Skönt att nästa sov bra oavsett, det hade ju varit det bästa egentligen. 
  • Misszandra
    elinlinnea skrev 2016-09-02 10:47:50 följande:

När vår son var runt 2 månader (lite mer) så började vi ge honom ersättning innan läggning. Sedan fick han ligga och snutta vid bröstet tills han somnade. Sedan dess har han sovit jättebra om nätterna.

Idag är han 3,5 månad och vi har fortfarande samma kvällsrutin. Jag är så imponerad av honom då han somnar mellan 21-22 och sover fram till 09 varje morgon.

Vi använder tommee tippee flaskan och den har inte alls skapat förvirring kring bröstet. Jag ammar fortfarande. Samtidigt som han får flaskan kanske 2 gånger om dagen, beroende på vad man gör och dagen ser ut.

Funkade det från början när han var 2 månader? Det med att snutta vid bröstet efter ersättningen låter som en bra grej för min son också, då han verkar ha ett stort sugbehov. 

Oj, jag är också imponerad! Det låter ju nästan overkligt :o Gud så skönt. Själv får man bara sova mellan 1-2h max 3. Men sen är han ju knappt 5 veckor också, så kanske borde vänta tills han är 2 månader. 

Jag har MAM flaskor och även Medela som han inte tar, iallafall inte nu. Jag får testa dom, annars får jag köpa andra. 
Svar på tråden Varför ger du ersättning till din bebis på kvällen?