• WiJu

Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas

Vi har senaste tre åren bjudit alla tjejer i klassen plus en ur andra som dottern umgås med. Men i år vill hon verkligen inte ha ett stort kalas. Hon vill bjuda tre kompisar och ha pizza och filmkväll. Övernattning för dom som vill stanna. Hon fyller åtta år. Vi har frågat mer än en gång om hon är säker. För man känner sig lite dum... Men sen när vi ser tillbaka så har inte hon blivit bjuden till alla tjejer i klassen varje år. Inget vi ens tänkt på innan.

Nu är det iaf bestämt att självklart får hon ha ett kalas så som hon vill ha det. Det ÄR ju hon som fyller år. Hon vill inte ha 10 kompisar i 2-3 timmar utan tre en kväll istället. Hon ha bestämt en egen lek och vad som ska ätas och nu är det bara filmen kvar att välja. Och hon är så glad.

Tänk på boken om Alfons Åberg. Han ville ha två kompisar men fick allt bjuda 10... Sen va han så lättad när alla barnen gick. Dagen efter hade han kalas med sina två kompisar under bordet....

Däremot är jag helt EMOT att bjuda alla tjejer i en klass utom 1 eller 2. Samma att bjuda alla i klassen utom 5. Man kan inte utesluta bara en liten liten del. Men om man bjuder tre i en hel klass på 15 är det ok.

Jag tror att vuxna vet precis när dom gör fel...

• WiJu
    Brumma skrev 2016-09-04 07:49:59 följande:

Jag tycker att ett mobbat barns känslor är lika viktiga som det vi vuxna känner när vi blir mobbade och utsatta. Jag anser att det barnet har företrädesrätt att må bra på SITT EGET kalas i sitt eget hem (eller om man håller sitt kalas ngn annanstans) framför barnet som mobbat det.

Du kanske missade att jag jämförde känslorna hos den utsatte, inte den som utsätter? Eller menar du då i din tur är (eftersom du vred till mitt inlägg så) att utsatta barns känslor inte är lika viktiga som utsatta vuxnas?

Håller med! Självklart att mobbare inte bjuds in på "offrets" kalas. Skulle inte ägna det barnet en tanke på mitt barns kalas (om hon varit utsatt).
  • WiJu
    ica skrev 2016-10-09 15:15:23 följande:

Men vet alltid föräldrar det? Många barn tiger och lider och berättar först som vuxna. Eller aldrig. Så jag tycker bättre att låta barnet välja vilka som ska bjudas.

Jag hoppas att föräldrar får reda på det. Min syster var mobbad och till slut fick mamma och pappa reda på det. Mot min systers vilja ringde mamma några av deras föräldrar och det visade att en var ledare och att de andra mådde nästan lika dåligt som min syster. De hängde på för att de inte vågade säga ifrån. För min syster blev det bra. Jag hoppas att jag skulle märka om något av mina barn blev utsatta.

Med det sagt så tycker jag också att barn ska få välja själva. Då kan de undvika de som inte är snälla. Men det skulle vara svårt om det bara blev en som inte fick komma. FÖRUTOM om det berodde på att det barnet mobbade mitt barn då. För då skulle det inte röra mig i ryggen.
Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas