• ica

Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas

Själv hade jag aldrig haft kalas som barn om det varit ett krav. Och det är faktiskt nåt som varje föräldern själv bestämmer. Alla har inte pengar eller utrymme för stora kalas.

• ica
    Brumma skrev 2016-09-04 13:18:48 följande:
    Självklart beror det ofta på andra saker men det är inte något som skall lösas på barnets kalas. Sorry, där är födelsedagsbarnet faktiskt viktigast.
    Exakt!
  • ica
    Brumma skrev 2016-09-04 07:49:59 följande:
    Jag tycker att ett mobbat barns känslor är lika viktiga som det vi vuxna känner när vi blir mobbade och utsatta. Jag anser att det barnet har företrädesrätt att må bra på SITT EGET kalas i sitt eget hem (eller om man håller sitt kalas ngn annanstans) framför barnet som mobbat det.

Du kanske missade att jag jämförde känslorna hos den utsatte, inte den som utsätter? Eller menar du då i din tur är (eftersom du vred till mitt inlägg så) att utsatta barns känslor inte är lika viktiga som utsatta vuxnas?
    Så klokt och insiktsfullt skrivet!
  • ica
    WiJu skrev 2016-10-09 15:12:19 följande:
    Håller med! Självklart att mobbare inte bjuds in på "offrets" kalas. Skulle inte ägna det barnet en tanke på mitt barns kalas (om hon varit utsatt).
    Men vet alltid föräldrar det? Många barn tiger och lider och berättar först som vuxna. Eller aldrig. Så jag tycker bättre att låta barnet välja vilka som ska bjudas.
  • ica
    WiJu skrev 2016-10-09 19:45:57 följande:
    Jag hoppas att föräldrar får reda på det. Min syster var mobbad och till slut fick mamma och pappa reda på det. Mot min systers vilja ringde mamma några av deras föräldrar och det visade att en var ledare och att de andra mådde nästan lika dåligt som min syster. De hängde på för att de inte vågade säga ifrån. För min syster blev det bra. Jag hoppas att jag skulle märka om något av mina barn blev utsatta.

Med det sagt så tycker jag också att barn ska få välja själva. Då kan de undvika de som inte är snälla. Men det skulle vara svårt om det bara blev en som inte fick komma. FÖRUTOM om det berodde på att det barnet mobbade mitt barn då. För då skulle det inte röra mig i ryggen.
    Men hur många fall är det så att föräldrarna får veta det långt senare. I min grundskoleklass var det en pappa som slog frun. Och alla visste om det. Men vi visste inte som barn hur fel det var så vi var tysta. Sonen fick nog också stryk.
Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas