Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Världsvana flicknamn

Adelaide, Athena och Virginia är väldigt fina. 

Adelaide för att jag tänker på den vackra tyska sången, komponerad av Beethoven:

Athena för att hon var vishetens gudinna. Namnet har även blivit mer etablerat och accepterat efter att det danska prinsparets dotter fick det. 

Virginia förknippar jag med den positiva sidan av USA... jag tänker på pionjärtiden, jungfrulig mark och allt det där. Men jag skulle inte ha tagit det till en dotter ändå, p.g.a. att det kan bli tråkningar om "virgin". 

Florence är också fint, men jag tror att det är ett tantnamn i engelskspråkiga länder nu. Rätta mig om jag har fel, jag hänger inte riktigt med i namntrenderna längre. 

De andra är för konstiga, utom Savannah, men det är i stället WT i Sverige.

• Cathariiina
    Anonym (Lis) skrev 2024-09-24 10:19:21 följande:

Är väl inte jättemånga svenska orter som används som namn? Eller svenska namn som är en ort? 

Vet inte om Spöke/ts fortfarande hänger här, men dessa listor var nog lite mer på skoj. Jag saknar ett av de mer etablerade ortsnamnen, Paris.

Du kan ju göra en egen lista med namn du tycker passar bättre..

De enda jag kan komma på är Dorotea och Vilhelmina. De var ju flicknamn från början, men idag är de så förknippade med orterna att de känns hopplösa som personnamn. Vilhelmina är ett namn som jag skulle ha gillat annars, det förbinder styrka och stilighet (Vilhelm) med en feminin ändelse (-ina). 

Paris var en prins, inte en prinsessa!
Svar på tråden Världsvana flicknamn