• spöke

Världsvana flicknamn

* * * INSPIRATIONSLISTA * * *

Hej alla! Hoppas att ni har haft en skön sommar och att ni är redo för fler namn. Jag har satt ihop några namnlistor på olika teman för att inspirera dig som letar namn och för att roa dig som är intresserad av namn i allmänhet.

Nästa tema ut är världsvana flicknamn. Jag har valt ut tjugo stycken namn som ni kan rösta på.
    VILKET NAMN GILLAR DU BÄST?

Kommentera gärna i tråden. Och kom med förslag på fler namn på samma tema.

Hälsningar, Spöke

Se även:
    Sockersöta flicknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/74884101-sockersota-flicknamn
    Stilsäkra pojknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/74914338-stilsakra-pojknamn
    Melodiska flicknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/74948365-melodiska-flicknamn
    Naturliga pojknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/75003717-naturliga-pojknamn
    Driftiga flicknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/75097958-driftiga-flicknamn
    Magiska pojknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/75173544-magiska-pojknamn
    Bevingade flicknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/75186759-bevingade-flicknamn
    Smarta pojknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/75270584-smarta-pojknamn
    Himmelska flicknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/75289222-himmelska-flicknamn
    Poetiska pojknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/75664253-poetiska-pojknamn
    Ädla flicknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/75689913-adla-flicknamn
    Kärleksfulla pojknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/76168910-karleksfulla-pojknamn
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Världsvana flicknamn
  • MadHatter

Florence Dakota och Virginia gillar jag.

• DenNamnbitne

Tyvärr tycker jag nog att de flesta dylika namn känns rätt plumpa. 

Florence är tjusigt dock :)

• fluu

Florence och Athena är mycket vackra. Favvon som inte finns med här är annars Ravenna och Adria.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Eehh)

Varför har du knappt med några svenska namn i en tråd med namntips i Sverige?

Det är dessutomnen definitionsfråga vilka namn som anses vara världsvana, det här är ju din subjektiva åsikt och inte nödvändigtvis sant. Flera av namnen låter snarare som WT-namn. 

• Anonym (Lis)
    Anonym (Eehh) skrev 2024-09-24 10:09:54 följande:

Varför har du knappt med några svenska namn i en tråd med namntips i Sverige?

Det är dessutomnen definitionsfråga vilka namn som anses vara världsvana, det här är ju din subjektiva åsikt och inte nödvändigtvis sant. Flera av namnen låter snarare som WT-namn. 

Är väl inte jättemånga svenska orter som används som namn? Eller svenska namn som är en ort? 

Vet inte om Spöke/ts fortfarande hänger här, men dessa listor var nog lite mer på skoj. Jag saknar ett av de mer etablerade ortsnamnen, Paris.

Du kan ju göra en egen lista med namn du tycker passar bättre..

• Anonym (Eehh)
    Anonym (Lis) skrev 2024-09-24 10:19:21 följande:

Är väl inte jättemånga svenska orter som används som namn? Eller svenska namn som är en ort? 

Vet inte om Spöke/ts fortfarande hänger här, men dessa listor var nog lite mer på skoj. Jag saknar ett av de mer etablerade ortsnamnen, Paris.

Jag trodde ts menade världsvana namn och inte namn på orter. Det är ju en stor skillnad.

Ledsen om du kände dig kränkt, det var inte meningen. 
  • Anonym (Som om..)

Athena och Adelaide var mina favoriter. Gillar Vienna också.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Eehh) skrev 2024-09-24 10:35:03 följande:
    Jag trodde ts menade världsvana namn och inte namn på orter. Det är ju en stor skillnad.

Ledsen om du kände dig kränkt, det var inte meningen. 

Ojojoj, kränkt haha, låter mer som om du blev det som ens använder det ordet när någon försöker förklara något för dig.
    Ta det inte så bokstavligt. Världsvana flicknamn= namn tjejer kan heta som finns runtom i världen, tex orter. Det var ts tolkning i denna tråd.

Du är som sagt fri att göra din egna lista eller komma med inspel på namn du tycker hade passat. Istället för att bara gnälla, klaga och använda opassande uttryck.(och pådyvla andra olika känslor, tankar mm)

• Cathariiina

Adelaide, Athena och Virginia är väldigt fina. 

Adelaide för att jag tänker på den vackra tyska sången, komponerad av Beethoven:

Athena för att hon var vishetens gudinna. Namnet har även blivit mer etablerat och accepterat efter att det danska prinsparets dotter fick det. 

Virginia förknippar jag med den positiva sidan av USA... jag tänker på pionjärtiden, jungfrulig mark och allt det där. Men jag skulle inte ha tagit det till en dotter ändå, p.g.a. att det kan bli tråkningar om "virgin". 

Florence är också fint, men jag tror att det är ett tantnamn i engelskspråkiga länder nu. Rätta mig om jag har fel, jag hänger inte riktigt med i namntrenderna längre. 

De andra är för konstiga, utom Savannah, men det är i stället WT i Sverige.

• Cathariiina
    Anonym (Lis) skrev 2024-09-24 10:19:21 följande:

De enda jag kan komma på är Dorotea och Vilhelmina. De var ju flicknamn från början, men idag är de så förknippade med orterna att de känns hopplösa som personnamn. Vilhelmina är ett namn som jag skulle ha gillat annars, det förbinder styrka och stilighet (Vilhelm) med en feminin ändelse (-ina). 

Paris var en prins, inte en prinsessa!
  • Hjelm

Florence är det enda av dessa som jag möjligtvis skulle kunna sortera som "världsvant". Det fungerar på många språk och är traditionellt förknippat med överklass och högt bildade personer.

• Maymom
    Cathariiina skrev 2024-09-26 05:03:09 följande:
    De enda jag kan komma på är Dorotea och Vilhelmina. De var ju flicknamn från början, men idag är de så förknippade med orterna att de känns hopplösa som personnamn. Vilhelmina är ett namn som jag skulle ha gillat annars, det förbinder styrka och stilighet (Vilhelm) med en feminin ändelse (-ina). 

Paris var en prins, inte en prinsessa!
    Paris Hilton-partyprinsessa. 😉

Ja vilhelmina och Dorotea. båda är ju faktiskt väldigt söta. Hoppas de kommer tillbaka. Skulle väl vara nu isåfall..

Florence vet jag en liten tjej som heter. Kan nog ha ökat utomlands tack vare Florence and the machine.
Svar på tråden Världsvana flicknamn