Inlägg från: Anonym (StoraBoken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (StoraBoken)

Sambo med alkoholist, vad gör man?

Jag lever med en tillfrisknad alkoholist som varit nykter i snart 6 år. Min erfarenhet är detta: För att han ska kunna vara mottaglig för den hjälp han behöver så måste smärtan och konsekvenserna av alkoholmissbruket vara så stora att han blir villig till förändring på riktigt. Varje gång han lovat att sluta så menade han det, men klarade inte hålla sitt löfte. Konsekvenserna av att bryta löftet var inte tillräckligt stora för honom. Mitt tips till dig är att separera (permanent eller tillfälligt). Du har inget ansvar för honom eller kan få honom att sluta dricka. Alla människor är olika och en separation från dig och ert barn kanske räcker för honom för att bli öppen för förändring.

Jag råder dig även att ta kontakt med AA och fråga efter en AA-grupp i ert område som kallas "stora boken". Där kan du få hjälp att komma vidare både med stöd till dig och din man. Att gå på möten löser ingenting i sig utan han behöver göra 12-stegsprogrammet helt enkelt.

Vill du ha hjälp att hitta en AA grupp som jobbar efter Stora boken så skriv det här i tråden då skickar jag pm.

• Anonym (StoraBoken)

Obs! Han kan givetvis tillfriskna även utan separation. Tänkte mer på att ni har ett barn som behöver en stabil tillvaro.

Svar på tråden Sambo med alkoholist, vad gör man?