Förlorat tre barn - orsak?
Har du skrapats efter dina missfall?
Jag har haft fyra sena missfall/ MA (v. 14-19) och blivit skrapad efter varje. Utvecklade till slut grava sammanväxningar, s.k. Ashermans syndrom, i livmodern och livmoderhalsen och fick beskedet att jag aldrig skulle få fler barn. Jag fick diagnosen efter att jag tjatat mig till en hysteroskopi. Detta efter att de försökt bortförklara mitt fall med att jag inte hade ägglossning, kommit i förtida klimakterium m.m. Vid den första hysteroskopin sa de bara att det var kört för min del, men jag stod på mig och fick en ny hysteroskopi ett halvår senare, då de också tog bort en del sammanväxningar. Därefter ett knappt år på p-piller för att mensen skulle normaliseras.
Jag hade i stort sett ställt in mig på att det inte skulle bli fler barn, men så blev jag oförhappandes gravid under ett kort uppehåll mellan p-pillren, och för en vecka sedan föddes en frisk och fin flicka! Det blev planerat snitt pga placenta previa (moderkakan ligger för lågt ner) men jag tror det var just den avvikande placeringen som räddade mitt barn. Längre upp i livmodern är det nog för sönderskrapat för att att moderkakan ska kunna utvecklas ordentligt.
Brandynova, kräv en hysteroskopi för att kolla att livmodern är OK! Sammanväxningar syns inte på UL.
Och massor av kramar och tumhållning!