• Ankan03

När bör barnen få åka in till centrum?

Hej!

Jag bor i en Stockholmsförort och vi har ett eget köpcentrum här som är ganska stort.

Nu har min dotter gått i skolan en vecka efter sommarlovet, och de har börjat åka in till centrum efter skolan. Deras skola ligger 20 minuter från centrum.

Vi bor halvvägs, dvs 10 minuters bussresa från skolan och 10 minuter från centrum.

Min dotter och hennes tjejkompisar åker in till centrum efter skolan och är där en timme ungefär innan jag kommer dit, alternativt att de åker hem till oss efter en timme.

Jag har telefonkontakt typ 100 gånger och vi kör FaceTime ofta.

Jag tycker detta är spännande och är stolt över att hon och hennes vänner utvecklas och får ta ut svängarna lite mer.

Hennes pappa (vi har varannan vecka liv) tycker det här är helt oacceptabelt och säger att det får absolut inte ske igen. Han undrar om jag inte är klok som låtit henne åka in till centrum, för han menar att det är en dålig plats att vara på.

Jag undrar vad ni tycker?

Jag har avsiktligt låtit bli att skriva ålder på min dotter. Vet inte om ni kan se det ändå i mina tidigare inlägg men försök ändå att vara ärliga med vilken ålder som är lagom för att få åka till centrum i vänners sällskap under eftermiddagar. Såklart ej kvällar.

• Svar på tråden När bör barnen få åka in till centrum?
  • linkann

Jag skulle säga när hon börjat på högstadiet. 
    Mina pojkar fick börja med sånt i den åldern.

• Fjäril kär

Beror mer på mognadsgrad än ålder skulle jag säga.

En 9-åring kan vara mogen nog likväl som en 14-åring inte alls kan hantera det.

• Sisisisi

Varför är det enligt pappan dåligt att vara i centrumet? Min son fyllde nyligen 11 och har gått på stan med kompisar ensamma i några månader. Vi har dock gångavstånd ner på stan. Jag fick börja åka in till stan ensam i samma ålder, när jag började 5:an. Det känns lagom och han hade tjatat om det ett tag innan han fick.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Mrs Green

Min dotter och hennes kompisar har ibland åkt till ett centrum 10 minuter bort sedan de började fyran. Jag skulle säga att det beror mycket på vilket centrum det handlar om, och vilka andra man vet brukar hänga där.

• falukorv

Ja först och främst bör ju ni föräldrar diskutera saken och vara överens innan den ena släpper iväg barnet sådär. Det är ju viktigare än åldern. .....

Men högstadiet är ju ganska lagom. Kanske sexan beroende på mognad, umgänge, stökighet i området och syftet med att vara i stan...

• Jill 79

Jag och min kompis fick ta pendeln till Stockholm city själva när jag var tio. Helt galet om man tänker hur det är idag. Men tycker det har varit väldigt lugnt just i åkersberga centrum de gångerna jag varit där så skulle säga sexan kanske femman om hon är väldigt mogen.

• blomman 2

Till centrum gick jag som barn endast för att handla något hem,tex mjölk om det fattades . ..Ibland någon present...Då var det gångavstånd på 10 min. Till stan fick jag åka först i högstadiet då jag fick mitt barnbidrag för första gången för att handla kläder mm. Antar att det kommer att hälla mitt barn med.

• Sommar15

När jag var liten fick vi åka till lokala centrumet (också Sthlms förort) i fyran och sen in till "riktiga" stan på högstadiet (som började i sjuan på den tiden). Men såklart bara på dagtid! Kvällarna känns som en helt annan sak.

Nu bor vi själva inne i stan så vet inte riktigt hur jag ska göra med min dotter när hon blir tillräckligt gammal... :)

Svar på tråden När bör barnen få åka in till centrum?