Inlägg från: irrbloss_83 |Visa alla inlägg
  • irrbloss_83

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

frkvilljunu skrev 2016-11-08 05:56:01 följande:
    Mitt vatten gick i söndagas!!! Men inte en värk än så länge så blir igångsatt idag troligen! Nervös som bara den!!!!!
    Spännande! Lycka till idag :)
  • irrbloss_83
    Kroa skrev 2016-11-09 14:26:21 följande:
    Igår föddes vår lilla pojke, helt perfekt och underbar!
    Jag får berätta mer om allt senare, just nu är jag ännu helt slut och har lite svårt att slita ögonen från vår prins!!
    Stort grattis! :)
  • irrbloss_83
    frkvilljunu skrev 2016-11-09 20:11:39 följande:
    Vår dotter kom igår! Helt underbar! Igångsatt med dropp. Tar förlossningsberättelse när jag landat lite!
    Stort grattis!
  • irrbloss_83

Här är det lugnt, 40+3 idag, och inget mer än sammandragningar och förvärkar. Skulle önska att det satte igång nån gång! Har fått mer och mer foglossning, så jag är orörlig och rätt olycklig över det. Det är jobbigt när man inte är van att vara orörlig.

• irrbloss_83
    Mariro skrev 2016-11-15 09:51:17 följande:
    Var hos bm idag, v.36 (35+5), och hade blodtryck 140/75. Jag tycker själv att det är rätt högt, då jag i mitt ogravida tillstånd har typ 110/60. Inget protein i urinen dock, men bt har höjts för varje besök, men det verkar inte vara något som barnmorskan är bekymrad över. Fick tid om en vecka för att mäta blodtryck+lämna urinprov på nytt. Är väldigt orolig över att få havandeskapsförgiftning... :(

Bad även bm att göra en kvalificerad gissning på när hon tror att det är dags (innan/efter bf), och hon trodde stenhårt på senare än bf, vid jul eller ännu senare, vilket inte lät så uppmuntrande för stunden. Sover så himla dåligt, börjar få mer och mer ont i bäcken och fogar, har en massa hjärnspöken, det är skithalt ute så går knappt ut, är liksom... helt trött. Har även nu börjat bli orolig över att det kommer vara lite personal över jul, så att man riskerar att bli skickad någon annanstans...
    Jag har lite samma problem som du, igår hade jag BT 160/100, min BM säger att det antagligen beror på belastning av kroppen. Nu är jag ju längre gången än du, 40+5 idag, men mina problem började ungefär i samma tid som du. Så länge du inte har protein är det bra, och skulle du mot förmodan få havandeskapsförgiftning blir den sannolikt "mild", den brukar bli det när den kommer sent i graviditeten. Dessutom är ju bebis snart färdigbakad. 

Håll ut och försök håll dig lugn bara. :)
  • irrbloss_83

40+6 och fortfarande ingen bebis. Han verkar trivas bra där inne. Jag har dock börjat projekt vräkning och är ute och går promenader, springer i trappor och städar. Idag är planen att tvätta fönster (well, insidan i alla fall), laga ett trasigt fönster till ladugården och skruva ihop spjälsängen (äntligen!). Sen blir det en promenad med hunden ikväll. Igår funkade det hyfsat, hade både sammandragningar och förvärkar hela kvällen, och jag tänker mig att nån slags nytta gör de ju säkert även om de inte startar en förlossning :)

• irrbloss_83
    Elisa77 skrev 2016-11-16 09:28:41 följande:
    haha, låter som en bra (och jobbig!) dagsplan! Jag minns att jag skurade tvättstugegolvet på alla fyra i v.38+2 när jag väntade yngsta grabben och hade inga förkänningar alls. Den natten kom det rejält med sammandragningar och plupp så gick vattnet också och han föddes dagen efter. Så kör på, håller tummarna för dig.
    Så lätt verkar det inte riktigt gå här, men jag jobbar på på projekt vräkning i alla fall, nån nytta gör det nog. Men jag har bisarrt nog aldrig varit så nyfiken på min livmordertapp som nu :D Graviditet får en verkligen att fundera på de mest bisarra saker. 
  • irrbloss_83

Japp, här har det blivit bebis i alla fall. En alldeles perfekt liten kille föddes tidigt på morgonen i fredags. Han var lite medtagen av förlossningen och behövde andningshjälp med CPAP ett litet tag, men efter det har allt gått bra. Han har dock en hel del personlighet och vägrar sova i plastbacken på BB, och vi är för nojiga förstagångsföräldrar för att våga låta honom sova på/mellan oss när vi sover, så vi är dels ganska sömnbristiga och dels får vi sova i skift. Han är dock verkligen, utan minsta tvivel, det sötaste barn jag någonsin sett och jag är så vansinnigt förälskad i honom att det är rent löjligt :)

• irrbloss_83
    Björckan skrev 2016-11-20 10:58:27 följande:
    Ååh!! Grattis! Vad skönt att det gick bra även om han behövde lite andningshjälp först. Hur mår du då?
    Nej de där plastbackarna är väl sällan någon hit hos bebisarna? Men undra på det? Här har de levt hela sitt liv inne i oss och lyssnat på våra hjärtljud och kroppsljud och haft det mjukt och ombonat. Så lägger vi dem i en tråkig ensam plastbalja...usch och fy. Haha. Min lilla dam vill helst bara sova på oss också...förutom på nätterna. Då vill hon inte sova alls, utan bara äta...
    Jag mår ganska bra, oroar mig för de konstigaste saker och har lite svårt att sova på nätterna så jag är rätt trött. Men samtidigt är vår kille precis som er tjej, han vill sova på dagen och sen äta mest hela nätterna, så det bidrar väl också till sömnbristen förstås.

Tack tjejer! Jag ramlade liksom rakt ner i bebisbubblan och vill inte alls lämna den. Har verkligen världens finaste lilla kille :)
  • irrbloss_83
    Mariro skrev 2016-12-30 08:21:05 följande:
    Hej alla! Nu var det ett tag sen det skrevs här. Vi fick vår lilla tjej den 12e och det har varit en väldigt stor psykologisk pärs för mig. Jag har varit överlycklig för att sen förvandlas till en blöt pöl på golvet. Har haft problem med urinvägsinf och två penicillinkurer, har fortfarande rätt stora blödningar med koagler som kommer ut, problem med amning och till råga på allt så har jag blivit dunderförkyld.

Så min fråga till er erfarna mammor - hur tusan ska jag bära mig åt nu när jag är förkyld, hur minimerar jag risken att smitta ner vår lilla bebis? Jag skulle troligtvis känna mig som världens hemskaste människa och gå under psykiskt om hon blev sjuk när hon är såhär liten.... snälla hjälp.
    Hej! Grattis till bebis, för det första :)

Jag hade också en förkylning när min lilla var strax över 3 veckor, men på honom märktes ingenting alls. Jag försökte vara noga med handhygien, tvättade händer ofta och försökte att inte peta/pussa så mycket i ansiktet och på hans händer, som han gärna stoppar i munnen. 
    Annars så helammar jag, och det ska enligt mina googlingar leda till ett ganska bra skydd eftersom de antikroppar mamman bildar går expressvägen ut till barnet som då klarar sig bättre från att bli sjukt, alternativt blir mindre sjukt om det ändå skulle bli sjukt. 

Annars är det ju inte mycket man kan göra, egentligen. Jag menar, du måste ju ta hand om ditt barn så du kan inte direkt sätta dig i karantän. 

Krya på dig!
  • irrbloss_83
    Elisa77 skrev 2017-01-09 13:47:03 följande:
    Kan ju passa på att meddela att vi var på 6 v kontrollen idag, hon växer så det knakar 6095 g och 58 cm lång. En stadig tös.. Jag tycker vardagarna mest består av amning och blöjbyten mellan skrik och sov. Hon har nyligen börjat följa mig med blicken och ger lite leenden och det känns ju så mysigt!
    Vi var också det, fast lite försenat eftersom han är 7,5 vecka idag... 6150 gram och 59 cm. Nu gör han verkligen skäl för smeknamnet guldklimpen (eller dunderklumpen ibland när jag vill "mix it up"). 

Här är det i vanliga fall ganska o-skrikigt, men just nu tror jag han är inne i andra utvecklingssprånget så det är lite extra kinkigt mellan varven, och verkligen BARA mamma som duger, vilket i sig är ganska slitsamt. Duschning, toabesök och dylikt blir ju inte direkt avslappnande upplevelser
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?