Inlägg från: irrbloss_83 |Visa alla inlägg
  • irrbloss_83

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Min man kommer inte heller ta ut sina 10 dagar, han är bonde och har inte riktigt möjlighet att vara ledig på det sättet. Men samtidigt så kommer han vara hemma med oss mycket mer än de flesta andra män har möjlighet att vara under hela tiden jag är mammaledig. Så det känns bra ändå. 

Skönt att läsa att jag inte är den enda som har blivit mer orolig på senare tid, det har slagit mig att det bara är 3 veckor tills han räknas som fullgången och faktiskt får komma om han vill, och redan om några dagar är han så pass mogen att de inte stoppar en förlossning om han kommer tidigare. Och jag är inte alls redo. Jag har kallt räknat med att gå över tiden och ska jobba nästan 4 veckor till och sen måste jag ju få vila och boa lite innan han kommer ut. 
    Längtar efter honom, men vill gärna att han håller sig på insidan åtminstone tills nån vecka innan BF. 

• irrbloss_83
    Kroa skrev 2016-09-27 09:08:06 följande:
    Igår ringde jag Mvc eftersom min bm råkat lägga in två möten på samma dag istället för att ha någon nästa vecka också. När jag ändå pratade med en bm tänkte jag att jag lika gärna kunde fråga hur förvärkarna skulle vara för jag skulle behöva åka in på undersökning. Hon svarade "asså, du känner ju när förlossningen startar. Man brukar ju åka in när det är ca 5 min mellan värkarna, de kommer regelbundet och eskalerar i smärta".. Ja, jo, det vet jag ju men eftersom bebisen inte är färdigbakad än så vore det ju bättre om det inte hann gå så långt innan de försökte stoppa en förlossning. "Ja men då får du ringa till förlossningen när du blir orolig" jaaaaa, det vet jag också men jag undrar lite när jag borde vara orolig? "När förlossningen startar.. Bla bla bla..." Jag fick inget bra svar alls och avslutade samtalet efter ett massa frågande med samma svar.. Hon menade på att förvärkar inte påverkar livmodertappen och att det inte kan starta för tidigt pga sd, och då kände jag att hennes kunskap var alldeles för dålig för att ens försöka fortsätta prata med henne. Igår hade jag även någon fruktansvärd huvudvärk på morgonen. Drack extra mycket vatten, kanske 1 liter mer än vanligt bara, så det kändes bättre. Slutade dricka vatten på kvällen för att slippa kissa hela natten, men ändå vaknade jag klockan 2 och var så fruktansvärt kissnödig att jag inte visste hur jag skulle ta mig upp ur sängen - inte för att jag trodde jag skulle kissa på mig utanför att det gjorde så förbannat ont när det tryckte på blåsan! Sen fick jag springa upp 5 gånger inatt, brukar klara mig på bara 2 ggr/natt nu. Kan det verkligen göra så ont av att behöva kissa? Eller kan det kanske varit en förvärk eller något som sömniga jag kände?

Frustrerande när man inte får svar på sina frågor! Vad gäller smärtan och kissnödigheten så är det så för mig varje natt. Sover så vansinnigt djupt att jag inte vaknar förrän jag verkligen är sprängfärdig och då är jag inte kissnödig utan har ont i magen istället. Så jag tror att det är normalt, mest en fråga om mängd liksom.
  • irrbloss_83
    Kroa skrev 2016-10-03 15:46:30 följande:
    Jag har ju fått citodon som jag enligt läkaren ska ta 1-2 tabletter 3 gånger per dag vid behov. Idag var jag på Mvc och min bm frågade hur det gick med tabletterna. När jag sa att jag tar ca 4-6/dag sa hon att jag ska hålla mig till samma mängd per dag istället så länge jag behöver. När jag sa att jag bara vill ta i nödfall sa hon att kroppen mår bättre om den vänjer sig vid en viss mängd istället för att jag ska hoppa och ta 6 st en dag medans jag bara tar 2 en dag. Hon tyckte att jag skulle ta 2st 3 ggr om dagen istället tills jag mådde bättre permanent.
    Men kan det verkligen stämma? Är det verkligen bättre att ta mer/dag än att hoppa mellan olika mängder?
    Jag tror att det där mest är tyckande från hennes sida och inget som har nån riktig vetenskap bakom sig. Däremot kan man resonera som att man behöver oftast mindre smärtlindring om man tar smärtlindring "på tider" istället för när man väl har fått ont. Det krävs större mängd för att "bryta smärttoppen" än om man tar det lite mer förebyggande. 

Mitt råd är att testa vilken metod som funkar bäst för dig och så kör du på det :)

Lycka till. 
  • irrbloss_83
    Kroa skrev 2016-10-03 18:23:41 följande:
    Ja, tycka är hon bra på! ;) Men de kan nog stämma det du säger, lite logiskt låter det allt :) däremot känns det ändå dumt att ta 6 st om dagen om jag klarar mig på 4 st. Jag får testa mig fram, tack! :) 
    Det är de flesta inom vården, jag också ;) 
    Jag håller med dig för övrigt, jag hade inte tagit fler tabletter än jag absolut behövde heller. Men det är en avvägning du måste göra själv, för du är ju den som vet hur ont du har och hur du mår med och utan tabletterna. 
  • irrbloss_83

Ja, det är helt galet. Jobbar bara ett par veckor till nu, och sen ska jag vara ledig helt vansinnigt länge med vår lilla kille. Väldigt konstigt känns det, måste jag säga. 

• irrbloss_83

Jag fick också nåt slags förberedelseryck i helgen, när jag insåg att jag nu inte ska hem på två veckor, så nästa gång jag kommer hem är jag i v 37, och då är det ju VERKLIGEN nära. Så teoretiskt kan han ju komma innan jag hinner hem nästa gång, och då vill jag inte behöva komma hem och montera skötbord. 
    Men nu har vi faktiskt gjort allt det där, det som är kvar är att frakta hem vagnen från Uppsala, att köpa en bärsjal och beställa tygblöjor, och att montera ihop spjälsängen och bädda den. Allt är saker som ändå går relativt fort. 

BB-väskan är visserligen inte packad, men bebis kläder är framlagda så maken kan rycka dom i farten om han måste åka ner till mig, och mina grejer har jag här med mig. Nästan redo för den lilla huvudpersonens ankomst :)

I övrigt har jag verkligen börjat känna mig trött, tung och gravid nu. Har hittills inte riktigt fattat vad alla pratar om när de säger att det är så jobbigt på slutet, men idag har jag faktiskt känt vad de menar. Tung, trött, foglossning och halsbränna, jobbigt att gå och ligga ner och sammandragningar mest hela tiden. Förhoppningsvis går det över och jag blir lika pigg som jag var förra veckan. 

• irrbloss_83
    ems86 skrev 2016-10-10 13:12:31 följande:
    Elisa77 23/11
    Björckan 8/11
    Frkvilljunu 26/11
    Kroa 17/11
    Miaairm 3/12
    Ems86 16/11

Missat någon..?

Oj, jag glömde svara!

BF 10/11 för mig :)

• irrbloss_83

Jag bor i jämtland och är 32 år. 
    Vad gäller gravidkrämpor så har jag foglossning, men ändå inte så farligt mycket. Det gör ont men jag kan gå relativt obehindrat i alla fall. Halsbränna har jag av och till, och det är nästan mer störande än foglossningen. Annars är jag rätt krämp-fri och har varit det hela graviditeten. :)

• irrbloss_83

Vi har ganska nära kontakt med blivande farfar, eftersom vi bor nära varandra. Han frågar alltid hur det är och hur vi  (jag och bebis) mår när vi ses. Blivande farmor och min man har inte lika nära kontakt, de pratar i telefon några gånger om året och mailar till varandra ibland däremellan, men hon har mailat och smsat till mig några gånger under graviditeten och kollat läget. Vad kan det vara, kanske 5 tillfällen totalt efter att hon fick veta i v 13-14 nånting. 

Jag tror det är lite personberoende det där, de kanske inte vill tränga sig på heller, på nåt vis... 

• irrbloss_83

Idag känner jag mig mer som en människa igen. Herregud vad trött jag var igår. Jobbade hela dagen och vi var en person kort, vilket de försöker skydda mig ifrån men det går ju inte till 100% heller, och sen var jag ner på stan och handlade lite smågrejer och passade på att klippa håret.
    Sen när jag kom "hem" kollapsade jag i soffan. Blä! Men jag har sovit väldigt gott inatt i alla fall och känner mig som sagt lite piggare idag. 

På jobbet har de börjat spekulera i när jag egentligen ska föda, och när en av mina kollegor sa "han kommer säkert i helgen" blev jag halvt panikslagen. Jag måste ju få vila först! Han får inte komma förrän om tidigast en vecka. Hoppas, hoppas han lyssnar på mamma när det gäller det. 

Är det nån annan som går upp mycket i vikt? Jag har hittills under graviditeten gått upp ca 1 kg var 3:e vecka, men nu är det mellan 3 och 4 kg på två veckor. Äter inte så särskilt mycket mer än tidigare, och tycker inte jag är så vidare svullen heller. Blodtrycket ligger också bra, och hade ingen protein i urinen hos BM i måndags.... 

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?