• Kroa

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Björckan skrev 2016-09-17 16:05:14 följande:
    Hahaha. Jag känner igen det där från för några veckor sedan när vi gjorde en make-over på sonens rum och jag drog till ikea för att köpa lite pryttlar efter att vi monterat upp en loftsäng med rutschkana (en sån där halvhög) och sedan tillbringade kvällen med att sätta upp skynken, organisera om garderober, leksakslådor och klänga runt på golvet under sängen för att göra det mysigt. Fick sona i två dagar med fogarna sedan. Men ändå värt det...för det värsta gick ju över. Hahaha
    haha ja helt otroligt hur man ibland får någon gömd energi mitt från ingenstans - och samtidigt lite läskigt att den värsta smärtan kommer efteråt. Men man lär ju sig vart sina begränsningar går på ett ungefär efter ett x par veckor ;) 

Hur mår ni andra? Hur går det med era sd och förvärkar, elisa och ems? 

Sömnproblemen fortsätter här, och hela helgen har jag vart sååå trött och fruktansvärt energilös. Ögonen kliar och svider av trötthet konstant. Bebisen trycker på urinblåsan hela tiden så jag går runt med en konstant känsla av att jag behöver kissa, ungefär som att jag inte kan tömma blåsan.. 

Fast det värsta är nog att jag de senaste dagarna hela tiden får ont i ryggen och nedre delen av magen, precis som om jag behöver bajsa - lite som att det kommer ett diarré-anfall och man bara känner "Jäklar, jag måste bajsa NU!", och sen när jag väl går & försöker bajsa så kan de antingen inte komma något alls, ibland massor, ibland en liten harplutt och ibland bara någon fis. Ena gången kan de vara löst och andra gången kan de vara hårt, och har jag tur någongång är det "normalt" (haha ja, ursäkta informationen...) 
    Men jag vet inte om det beror på att livmodern trycker på tarmarna? Eller om det är mina förvärkar som känns likadant? 
  • Kroa
    Aamanddal skrev 2016-09-18 13:35:03 följande:

Någon som har barn sen tidigare och känner igen sig? Är i v 35 och har jätte mkt mensvärk i rygg och mage, moler på hela tiden och speciellt efter jag kissat. Är inte förvärkar, det har jag redan massor av. Kommer inte ihåg om det kändes såhär när jag väntade sonen.

Jag känner likadant nu, men är bara i vecka 32. Ska till Mvc imorgon och tänkte kolla då. Jag har också förvärkar som känns annorlunda, och minns inte heller hur det var senast jag var gravid (är ju trots allt 3,5 år sen). Spontant tänker jag att det kanske är bebisen som trycker på tarmar och allt därtill!
  • Kroa
    ems86 skrev 2016-09-18 13:58:41 följande:

Jo men ibland tar ju den där känslan av att man trots allt inte är sjuk över och man bara gör dumma grejer. Lyfter eller springer eller typ river ut alla kläder ur garderoben för att vika om - varför?!

Tack för du frågar! Här har det varit betydligt lugnare. Fortfarande mycket sd men de onda är begränsade till max 4 per dag. Tack och lov!!!

Men kan det inte vara att bebisen fixerar sig? Eller sjunker ner i kanalen? Jag upplever samma känsla. Det ilar lixom? Vet att det var då sonen klämde ner sig :)

Precis, vissa dagar känner man sig ganska "okej" och tänker inte alls på vad man får lida av i efterhand! Inte lätt att vara smart jämt ;)

Vad skönt att höra! Vilken vecka är du i? :)

Ja kanske, antar att min bm kan kolla det imorgon! :) ja, ilningar och stickningar har jag känt en del. Det är mest det där trycket i ländryggen som är jobbigast, men de kan ju höra till det med! Kroppen kan ju inte vara lätt-tolkad heller liksom ;)
  • Kroa

De flesta här verkar vara omföderskor med lite koll på läget så tänkte kolla vad ni tror; borde man låta bli att ha sex om man fått förvärkar?

Minns inte att jag undvek sex förra graviditeten, men denna gången kanske är annorlunda. Vill inte starta något för tidigt bara för att jag vill ha sex, men samtidigt vill jag ju inte behöva låta bli om det inte är någon fara :p

• Kroa
    ems86 skrev 2016-09-18 21:12:53 följande:

Nej alltså ena dagen tänker jag att man har sån himla koll bara för man gjort detta förr. Sen får man sig en liten lavett av livet och inser att man får nog vara beredd på både det ena andra :)

Spännande ja be henne kolla! Jag är i 31+3 idag och ska på tul i morgon. Standard när man har diabetes eller graviditetsdiabetes. Sonen var rätt stor i denna vecka så är lite nervös. Vilken vecka är du?

Ang sex är jag helt fel person.. Har inte haft någon sexlust överhuvudtaget varken denna eller förra. Det ska väl inte kunna påverka? Det sägs ju att det ska kunna sätta igång men har aldrig hört att det skulle stämma. Mer en sysselsättning där efter bf :) go for ir!

Åh skulle också vilja göra ett tul, mest för att jag är nyfiken på hur stor och så han är. Hoppas det går bra!!

Jag är i 31+2 så vi ligger ganska lika då kan man ju säga! :)

Jag har haft sexlust i perioder, men ju större jag blivit desto mindre sex har det blivit. Främst för sambons skull, han tycker det är läskigt att ha sex när det ligger ett barn i magen. han är lite rädd för att skada bebisen, tråkigt nog för mig ;) så vi har sagt att jag inte ska ta några initiativ utan att vi bara har sex när han själv vill, och plötsligt händer det - så då vill jag mest känna mig säker själv innan dess och inte behöva skrämma upp honom med att det kan starta något ;p då lär jag inte få ligga på lääääänge, Hah!

Jag hörde talas om förra graviditeten också att de skulle kunna starta något närmare förlossningen, många som testade färdknäppen (tror jag det kallas?), men jag tror mer att det är en slump om det startar efter sex. Men man blir ju lite desperat när man närmar sig BF och provar allt möjligt ändå ;p
  • Kroa
    Elisa77 skrev 2016-09-19 10:16:50 följande:

Ang sex så har jag hört att "färdknäppen" gör nytta (eller onytta) om det är väldigt mycket sperma, det ska visst vara det som sätter fart på livmodertappen. Men jag vet inte, kanske är ett husmorsknep eller en skröna.

I alla fall så hade vi sex i lördags morse och två timmar senare var jag på stan för några ärenden, efter en halvtimme var jag tvungen att sätta mig ner och vila för jag hade så ont i magen och mådde illa. Vilade i några minuter tills magen slappnade av, gick 50 meter och sen var jag tvungen att sätta mig igen. Hann faktiskt tänka på om jag skulle ringa min sambo eller 112 för trodde jag skulle svimma eller föda. Det räckte dock med att vila nån kvart och sen åka hem och lägga sig en stund. Men märkligt i alla fall och vem vet, det kanske berodde på sexet. ;)

Jag börjar fundera på om jag är mer gravid, alltså längre gången, än jag är. Jag började må illa redan i v.2 och plussade starkt på kvällen i v.3+1 om jag ska gå enligt UL bf. Jag tror såklart att UL är mer tillförlitligt än illamående och när man plussar.. men jag liksom känner mig så mycket mer gravid nu i v.31 än jag gjorde vid mina andra graviditeter. Såklart har ålder och så att göra med det, men ändå. Eller så är det bara önsketänkande.  

Ja, vem vet om det faktiskt funkar eller inte. Jag kan få sammandragningar efter sex, men det avtar alltid efter en stund. 
    Skönt att det avtog för dig, kanske berodde på sexet, vem vet - kroppen är ju tyvärr ganska oförutsägbar, typ jämt känns det som :P 

Det kanske du är, UL sägs ju bara att kunna vara på ett ungefär; brukar vara +/- 2 veckor om jag kommer ihåg rätt. 
    Jag har lite samma känsla, både för att jag blev tillbakaflyttade en hel vecka när rul gjordes och för att en senare mätning visade att barnet var större än den veckan jag skulle vara i; samt även att mitt SF-mått legat på översta kurvan hela graviditeten.

Idag var jag dock på MVC och SF-måttet låg snäppet under översta kurvan denna gången,istället för att ligga på kurvans "maxgräns", men det sa hon att de berodde på att bebisen hade fixerat sig och sjunkt ner såpass mycket redan att magen blivit "mindre" pga det. 
    Hon sa även att trycket nedåt och de dära mindre sköna ilningarna och stickningarna i underlivet jag känt berodde på att han fixerat sig och sjunkt ner såpass med huvudet (vet att vi var några tjejer som pratade om det för några dagar sen) 
    Men vi får väl se, bebisarna tittar ju ut när de själv känner för det oavsett - man själv har ju inte så mycket att säga till om dessvärre ;) 
  • Kroa
    ems86 skrev 2016-09-18 21:12:53 följande:
    Nej alltså ena dagen tänker jag att man har sån himla koll bara för man gjort detta förr. Sen får man sig en liten lavett av livet och inser att man får nog vara beredd på både det ena andra :)

Spännande ja be henne kolla! Jag är i 31+3 idag och ska på tul i morgon. Standard när man har diabetes eller graviditetsdiabetes. Sonen var rätt stor i denna vecka så är lite nervös. Vilken vecka är du?

Ang sex är jag helt fel person.. Har inte haft någon sexlust överhuvudtaget varken denna eller förra. Det ska väl inte kunna påverka? Det sägs ju att det ska kunna sätta igång men har aldrig hört att det skulle stämma. Mer en sysselsättning där efter bf :) go for ir!
    Hur gick det på tul? Såg allt bra ut? :) 
  • Kroa
    ems86 skrev 2016-09-19 20:43:03 följande:
    Absolut!! Allt enligt kurva förutom magen som stack iväg lite. Bm trodde det berodde på att hon låg på magen och tryckte ut den lixom. Men som det ser ut nu en lite större tjej på +11%. Tack för du frågar!!

Åh så bebisen är fixerad?! Det är ganska tidigt va? På ett bra sätt alltså. Får hela tiden höra att som omföderska kan de snurra runt länge. Väldigt skönt att din fattat grejen och lagt sig rätt :)
    Men vad skönt!! 11% är ju inte så farligt ändå, och hellre för stor än för liten känner jag själv iallafall! :) 

Ja, jag har också hört att de oftast snurrar runt tills det är dags för omföderskor, men det är väl bara bra ändå att han lagt sig tillrätta redan nu så man slipper oroa sig för det i senare skede! :) 
    Hon sa däremot att jag antagligen får räkna med att ha kvar mina "kissa-mitt-i-natten-hela-tiden"-problem tills förlossningen eftersom han kommer ligga och trycka resten av tiden nu, kändes lite mindre skönt att höra ;) 
  • Kroa
    ems86 skrev 2016-09-19 21:33:02 följande:
    Haha ja men som sagt alltid är det något! Hur ofta behöver du gå upp på natten? Nej men oerhört skönt att han ligger rätt. Känns som en oro mindre.

Du som också väntar första av ett annat kön. Har du köpt mycket nytt? Jag trodde inte det om mig själv då jag inte är så rosa men tror fan jag dras dit som flugor till socker.
    haha ja precis! Jag brukar "bara" få gå upp typ 3 gånger/natt, men däremot så har jag ju sånna sömnproblem som gör att jag inte kan somna om efteråt så jag får ligga och snurra runt i sängen i en timme eller två innan jag somnar igen. Tog upp det med min barnmorska idag eftersom jag är så trött på dagarna och hon sa att "jag får tänka positivt och försöka se det som att jag trots allt vilar när jag försöker sova" haha ja, de hjälper ju mig! 

Jag har faktiskt inte köpt mycket än, förutom en body det står "lillebror" på och lite nya sockar - kunde verkligen inte hålla mig, de är ju sååååå söta!! 
    Gick igenom dotterns gamla kläder och det fanns väldigt mycket neutralt som även lillkillen kan använda sen, och min syster har en son sedan tidigare som jag fick massa kläder från; men jag tror det kommer att handlas mycket mer ju närmre BF jag kommer! 
    Vi var på ullared för ett tag sen och köpte både födelsedagspresenter och julklappar åt flickorna (gäller ju att vara ute i tid, haha!), utan att knappt tänka på att vi faktiskt kommer ha en till liten vid jul så jag tror att jag inte riktigt förstått det helt än! 
    Jag minns när jag väntade dottern att jag i början sa "äh, jag kommer inte använda så mycket rosa till henne. Färgen är ju inte ens så fin och man måste ju inte ha rosa till flickor", men sen när man väl tittade på kläder och framförallt efter att hon kommit till världen så lät det mer "men åååååh, titta vilken söt rosa liten prinsessklänning, den måste vi köpa!!" och helt plötsligt var hela hon rosa typ, haha!
  • Kroa

Hur mår ni tjejer?

Själv har mina förvärkar ökat i styrka, men kommer varken regelbundet eller hela tiden - känner absolut att de gör ondare, dock inte "nu-föder-jag-ont" så jag har inte kollat upp det. Sen kan det komma oregelbundet under ca två timmar för att sedan avta i några timmar, och sen börja igen osv osv.

Annars är allt som vanligt!

Hur går det för er?

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?