emhese skrev 2017-04-27 19:04:07 följande:
Jag kanske får en igångsättning pga av att mitt första barn var väldigt stor.. nästan 5 kg och 56 cm lång plus att jag gick över 15 dagar.. Men läkaren & barnmorskan verkar inte helt på samma spår så vi får se va de gör när jag kommer in till förlossningen på beräknad bf.
Jag hoppas att de sätter igång av sig själv innan dess!
Jag har en tid hos BM på tisdag, dagen efter beräknad dag.
Vi var på tillväxt-koll förra veckan och redan då vägde han 3,5. Uppskattad vikt på BF är ca 4kg.
Förra gången hade jag absolut inga känningar i förväg och sedan kom vår son med akut snitt på BF +15 då han var jättestor och min livmoder var helt slutkörd. Inför den här gången så är läget lika (förutom att vi den här gången VET att bebisen är lite större än standard, det var det ingen som visste sist).
* Han är fortfarande rörlig och jag har som sagt BF på måndag så han är inte startklar överhuvudtaget
* Jag har noll förvärkar
* Han är stor
* Jag är snittad sedan tidigare
Då tänker jag litegrann att OM vi nu ponerar att förloppet den här gången blir detsamma som sist, dvs att tiden bara går och jag börjar gå in i latensfasen typ 13-14 maj, vore det inte bättre med en igångsättning nu i veckan då?
Jag vet ju att det är bäst om det får komma igång av sig självt men om det nu inte gör det? Kroppen min var jätteseg sist och jag fick värkstimulerande till max i massor av timmar så även om det startade av sig självt hade mitt eget värkarbete ingen effekt.
Jag menar, oddsen att han ska födas normalt och att allt går bra lär ju ändå vara bättre om han föds i veckan och väger 4-4,3kg kanske än att vi väntar tills jag inte får gå längre och att han då väger 5kg som sin bror?
Min mardröm just nu är att det ska sätta igång två veckor över tiden, att vi ska komma så pass långt att det inte går att backa och göra snitt mer och antingen att han fastnar eller att det måste avslutas snabbt så att jag går fullständigt sönder där nere.....