Barnen berättar konstiga saker om vad som händer hos pappa
Jag vet inte vad jag ska ta mig till.. Barnen är 10 och 7 år gamla, de är hos pappa en lite längre helg istället för vv efter mycket diskussioner med pappa. Det har tagit lång tid men särskilt 10-åringen har äntligen fått mod att berätta även för pappa att han inte vill vara där lika mycket.. Till störst del på grund av avståndet till skola och kompisar. Ca 40 min i bilväg och i mil mellan 3-4 lite osäker..
Nu till det konstiga, det oroväckande..
10-åringen har alltid litat på mig, berättar alltid om vad som händer hemma gos
Pappa. Pappa har ny sambo och flyttade ifrån "vårt" samhälle när de träffades trots mina varningar om att barnen kanske inte vill vara hos honom lika mycket isf. Han har skaffat ett syskon på nu 1 år till dem och sambon där verkar precis ha börjat jobba igen..
Nu sist när barnen kom hem berättade tioåringen följande:
Vet du hur mkt pappa hatar dig mamma???
Så mkt som det bara går att hata någon!
Han sa i bilen på väg hem till honom när jag sa att jag tyckte det var långt hem till honom: MEN SITT DU DÄR HEMMA HOS MAMMA OCH RUTTNA DÅ,JAG BRYR MIG INTE!
10-åringen berättar även hur sambon ber om hjälp med syskonet på morgnarna för att hon och pappa ska få sova lite, mamma detta känns som 5 timmar! Säkert till 11:00!!!
till saken hör att det bara är tillåtet att spela tv-spel på morgnarna på helgen sen finns inte det alternativet mer, så om 1 åringen vaknar blir 10-åringen av med denna möjlighet. Sambon har även bett 10-åringen om hjälp med frågan: vill du leka lite med .... ? Då har svaret blivit nejtack och då har tioåringen fått ett snäsigt svar om att då ska de minsann inte göra saker som är roliga någon annan gång!
10-åringen berättar även att upplevelsen är att allt blivit sämre sen syskonet föddes, pappa och sambon har blivit mkt hårdare och strängare när de säger till oss! Det är inte roligt att vara hos pappa längre.
Det är inte tillåtet att samtala under måltiderna, dessa ska intagas i tystnad! Pratar barnen höjer pappa eller sambon rösten och säger TYYYST vi äter!!
10-åringen frågar varför vi skilde oss och jag berättar om en sjukdom pappa fått när 7-åringen var liten, men är noga med att poängtera att det inte är hela orsaken men att deras pappa blev mkt annorlunda mot mig då.. Då funderas det en stund sen kommer en mkt konstig fråga... Mamma man får inte avliva människor va? Och en liten stund senare berättas det om en tidningsartikel på nätet där det stod om kvinna som dödat sin pappa... (Alltså hallå??)
Under detta samtal i bilen ringer pappa och de orange en stund och pappa säger älskar dig i telefonen, 10-åringen svarar likadant och lägger på, vänder på huvudet och säger med ledsen min: vet du ibland tror jag inte på honom när han säger så! Hur kan han göra det när han bara skäller på oss hela tiden?? Mamma jag gullar att du och (sambon) inte skäller på oss! Ni älskar oss!
Vi skäller visst men bar när det verkligen är befogat och när ni har gjort något som är fel.. Jo det vet jag mamma.
Min fråga är vad i himmelen ska jag göra med all denna infon som bara bubblar ur 10-åringen?? Vi har provat kurator på tre ställen men de avskriver efter två besök, dels för att det inte nämns så här mkt och för att det säkerligen finns fall som är så mkt värre så detta räknas som för lite.
Jag frågar själv vad om vi skulle blrja prata med ngn igen men fick svaret att nej jag litar inte på dem faktiskt..