Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

Var äter ditt barn frukost när ni är lediga? (Välj det alternativ som överväger)

Välj det alternativ som passar bäst in på ert/era barn.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var äter ditt barn frukost när ni är lediga? (Välj det alternativ som överväger)
  • nnnnnnnn
    gbgumman skrev 2016-08-16 19:38:11 följande:
    Vi har numer DN på plattan. Billigare och miljövänligare.

Läser dina barn DN?

; )

Otydligt... Jag vet... Men jag menade faktiskt barnen. Sitter de med skärmar?
    Vi har också tidningen på paddan, men barnen läser inte den ännu, så de sitter inte upptagna med någon skärmaktivitet, vi vuxna är såklart ungefär lika distraherade som när vi hade papperstidning. Aningens mindre faktiskt, då vi ofta tog vars en del av tidningen, medan vi bara har 1 padda, så då är alltid 1 förälder "ledig".

• nnnnnnnn

Tack alla som svarat!

Det ger lite mer insikt i frågan.

Ibland känns det som att vi är ensamma med att inte låta barnen äta framför Bolibompa eller Sommarlov...

• nnnnnnnn
    gbgumman skrev 2016-08-19 06:56:34 följande:
    Ni som är anti skärm varför? Reagerar ni lika inför en tidning?

Vi kör med att tidningar är OK. Så även för barnen.

MEN eftersom barnen inte har sina tidningar på skärm, så läser vi vuxna tidningen på skärm och barnen läser sina tidningar på papper.

Om de vill läsa dagstidningen på skärm så är det OK, men inga spel eller filmer.

Ett bra sätt att få in läsningen och senare när de är äldre, få in nyhetsuppdatering, men inte ett tillfälle att roas av filmer eller spel.

• nnnnnnnn
    gbgumman skrev 2016-08-16 21:31:30 följande:
    Jag menar väl att klart de måste få ha skärm då vi vuxna har det. Ingen orkar ändå inte prata med varandra på morgonen. Äter vi middag ihop har vi utan skärm om det inte är plockmat/tv-dinner som vi har ibland.
    Jag uppfattade det som att bara för att er tidning råkar finnas på en skärm, så är det fritt blås på skärmar för alla.

Jag ser inte skärmen som något man ska vara rädd för eller så, men man ska som förälder tänka igenom vilka aktiviteter som är OK vid vilka tidpunkter.
    Tex: Frukost - är det OK att spela spel? Läsa tidning? Titta på film?
    Eftermiddag - är det OK att spela spel? I så fall: ensam? (tex lägga patiens) eller tillsammans (brädspel eller tex wii sport).

Alltså är det inte skärmen som styr utan aktiviteten.

Hos oss är det OK att läsa tidningar vid frukost och spela "tillsammansspel" på eftermiddagen (inte att en person spelar och en tittar på, utan båda ska vara aktiva).
    Men det är inte OK att bara för att jag vill läsa tidningen på skärmen, så får alla andra ta fram datorer, slå igång TV, hämta mobilen och "leka".
Svar på tråden Var äter ditt barn frukost när ni är lediga? (Välj det alternativ som överväger)