• Xux

Hjälp min vän skar sig

Hej, jag har nu känt min vän i ca 6 år hen har haft mycket problem med sömn (käkar saroten) sen något år tillbaka. På senaste tiden har hen börja må sämre och sämre, hen har börjat dricka alkohol mycket mer än vanligt och kan sitta och dricka sig redigt packad vilken vardag som, även om det är jobb dagen efter. Hen och jag har pratat mycket om hur hen mår på senaste tiden då jag oroat mig mycket över detta knapra saroten och supa beteendet. Idag var vi på en fest och när alla har gått och lagt sig sitter jag och min vän uppe och pratar, då kommer vi in på hur hen mår, min vän drar då upp ärmen på sin tröja och visar skärsår. Vi sitter och pratar ett bra tag om detta men kommer ej någon vart då min vän har väldigt svårt att prata känslor, jag börjar tro att min vän har någon typ av borderline? Då humöret kan växla otroligt snabbt. Vad ska jag göra borde jag ringa någon?

Jag har försökt att få min vän att gå till en psykolog men det nekas fort då hen inte vill eller säger det behövs ej. Jag står min vän väldigt nära och säger ofta hur mycket hen betyder och att jag alltid finns där, men jag är ej en psykolog, kan inte hantera detta beteende hur ska jag gå till väga innan min vän tar sitt egna liv!

• Svar på tråden Hjälp min vän skar sig
  • Xux

@purpleheart tack för rådet hela "hon, hen eller han" har ingen betydelse, det viktiga är att jag vill att min vän ska må bättre. Vad finns det för nummer man kan ringa? Har funderat på att ringa men vet ej vart jag ska vända mig. Grejen är att den att jag har försökt att ta hjälp av gemensamma vänner men då jag hört av mig till någon annan vän så har det bara slutat att hen har blivit arg och besviken då hen inte vill dra in fler människor i det hela och det slutar bara med sura miner.

Svar på tråden Hjälp min vän skar sig