Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Vad är bra med mångkultur?

Världsmedborgare skrev 2016-10-14 15:42:22 följande:
    Javisst är det så  och det har jag redan sagt/skrivit, att politik/politiker/(religiösa)makthavare är ett problem som försvårar för folket, så deras vilja kommer aldrig fram.
    Men undanröjs dom problemen, ja då skulle det fullkomligt explodera med nytänk i dessa länder, och det är just det jag vill vi ska jobba med.
    De som kommer hit, dom förändrar sig över tid, ja t.o.m snabbare än vad jag påstått, men i "hemländerna" är det väldigt svårt att få till en förändring, så jag tror det måste komma underifrån, precis som det alltid brukar göra, när stora omvälvningar i ett land sker.
    ...och samtidigt finns de som strävar efter att bevara den kulturen även i Sverige, i vissa fall t.o.m. än mer konservativt och radikalt än i hemlandet.
    Det är just vad monokulturalism avser att motverka.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-14 18:20:48 följande:
    Fast nej. För i så fall så innebär monokulturalism ett förbud av tex SD, som faktiskt är MER extrema och radikala än majoriteten muslimer i just sådana frågor. De är ärkereaktionära, och vill vrida tillbaka Sveriges kulturella klocka lååångt bak i tiden.
    Syftet med monokulturalism är inte att förbjuda utan att främmande och negativ kultur (i förhållande till vår egen kulturella utveckling) ska självdö när den inte längre har stöd att gro samtidigt som svensk kultur står stark och tydlig...och jag tror att SD skulle lida nederlag av just den effekten.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-14 19:43:34 följande:
    Nja många av de svenskar som kämpar för ett monokulturellt samhälle är konservativa i sin syn på förändring och önskar en tillbakagång till äldre traditioner.

Talibanmännen i Afghanistan och svenskar som vill tillbaka till ett monokulturellt samhälle har rätt mycket gemensamt..
    Nja, det där är nog mer din egen uppfattning.
    Dessutom har något som liknar Talibanernas syn på värderingar aldrig någonsin existerat i Sverige.

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-14 19:52:37 följande:
    Precis. Det är lite roande när konservativa gnäller på "arabmuslimers" kvinnosyn, för att sedan visa att de har exakt  samma kvinnosyn själva. Heh...
    Javisst och lika komiskt blir det när invandrings- och mångkulturförespråkare kritiserar motståndare för att vara allt för konservativa och intoleranta.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-14 15:42:22 följande:
    Javisst är det så  och det har jag redan sagt/skrivit, att politik/politiker/(religiösa)makthavare är ett problem som försvårar för folket, så deras vilja kommer aldrig fram.
    Men undanröjs dom problemen, ja då skulle det fullkomligt explodera med nytänk i dessa länder, och det är just det jag vill vi ska jobba med.
    De som kommer hit, dom förändrar sig över tid, ja t.o.m snabbare än vad jag påstått, men i "hemländerna" är det väldigt svårt att få till en förändring, så jag tror det måste komma underifrån, precis som det alltid brukar göra, när stora omvälvningar i ett land sker.
    Du har inte läst eller sett något av det jag länkat till av artiklar, bloggar och tv-program i ämnet? Även om det bara skulle vara 5% av alla invandrade vars kulturella fostran och vilja att omvärdera den, så det innebär problem för vårt samhälle, så är det ändå många.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 16:40:29 följande:
    Hahaha, nååååja. Läs noga: den ETIK som FÖRVALTAS av kristen tradition och VÄSTERLÄNDSK HUMANISM - både kristen tradition och humanism är mångkulturella fenomen. Humanismen är ju hela idén om alla människors lika värde, om rätten till olika friheter (bland annat friheten att migrera, ska kanske poängteras lite extra), och att ett utbyte mellan människor är positivt. Västerländsk humanism stöttar och står bakom mångkultur liksom per definition. Så tack för att du stödjer mångkulturen då!
    Du skriver som om mångkultur är selektiv. Detta skulle jag vilja veta lite mer om och hur din uppfattning är att mångkultur fungerar.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 20:10:10 följande:
    Beror lite på hur du menar med selektiv?
    Ja, eftersom alla kulturer inte motsvarar "ETIK som FÖRVALTAS av kristen tradition och VÄSTERLÄNDSK HUMANISM - både kristen tradition och humanism" så undrar jag hur mångkultur kan fungera selektivt i detta?
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 20:46:04 följande:
    Fast nu gör du fruktsallad. Det där är vad skolverket kräver. Och som sagt, kristendomen är inte monokulturell (även om det finns monokulturförespråkande kristna förstås, även bland prästerskapet). Inte heller är humanism monokulturellt. Det är inte skolans roll att bestämma vilka kulturer som ska få finnas eller inte, utan istället försöka lära alla barn, oavsett kultur, vissa gemensamma värderingar. Bland annat att alla kulturer är okey, men de måste anpassa sig till humanismens grundvärden för att fungera bäst i Sverige.
    Det var du som skrev att det omfattades av mångkultur och då undrar jag hur man i mångkultur kan välja bort vad som inte omfattas av nämnda begrepp.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-16 21:54:13 följande:
    Om du kokar ihop den kristna etiken så landar den i att du ska behandla andra som du själv vill bli behandlad (den gyllene regeln) och samma princip hittar du i de flesta andra religioner exempelvis islam, judendom, hinduismen, buddhismen osv.
    Tyvärr är det många som inte följer det i praktiken, alldeles för många.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?