Error skrev 2016-11-23 15:02:06 följande:
För det första framgår det iaf i din tråd att det du förknippar med mångkultur är b.l.a. hedersvåld, kvinnokränkning, homofobi, krig och terrorism. Just saying... Om vi nu inte ska diskutera de exakta definitionerna av kultur kanske vi inte behöver utgå från detta.
Motsatsen till mångkultur är att varenda människa ska assimileras och jag tycker det är ganska konstigt hur man kan tycka att det är okej att förneka en människa sin tro, sina värderingar, traditioner etc. Det är som att få sin identitet stulen och påtvingad en annan. Och så är det faktiskt i många länder. Kurderna får inte använda sina traditionella namn eller ens prata sitt egna språk i Turkiet, människor förföljs och torteras för sin religiösa tro, flickor i Indien kastas ut av föräldrarna för att de är en ekonomisk börda, kvinnor får inte köra bil i Saudi eller ens gå utanför dörren utan en manlig släkting. Jag vet att väldigt få svenskar kan tänka sig hur det skulle va, eftersom ett av våra största problem är alla stackars kvinnor som inte får visa sina bröst på facebook.
Det positiva med mångkultur är frihet och att förhoppningsvis de flesta inte kunnat tänka sig ett Sverige med endast infödda och försvenskade svenskar (Även om jag lär få hela fördomsmaffian efter mej för den). Mångkultur är också viktigt för att skapa förståelse mellan olika folkgrupper (alltså Förståelse, inte nödvändigtvis Medhåll). Det får man inte genom att gå på fördomar och sånt man läser, man måste mötas och inse att det finns individ bakom. Det är lite det jag kan tycka Sverige misslyckats med när man ser på invandrare i förorterna som inte lyckats komma in i samhället.
Detta vore givetvis mycket lättare om svenskar generellt inte var så snabba med att döma ut ett visst folk. T.e.x. om en snorunge som råkar ha svart hår går före dem i Ica-kön, är det tillräckligt för att döma ut alla muslimer? Hade det varit en svensk hade man knappast dömt ut alla kristna eller icke religiösa eller blonda pojkar bara för det.
Ibland kan jag bli väldigt trött på svenskens ständiga försiktighet ("Får jag låna en tia, du får den tillbaks imon kl. 09.00!") och behov av anonymitet, på samma sätt som jag kan bli väldigt trött på somalien som pratar alldeles för högt och ungen som skriker på bussen.
Som ateist tycker jag givetvis inte vi ska ha några religiösa friskolor. Religion är intressant, men överreligiösa människor som säger God bless you hit och dit är läskigt och inget bra kan komma av att blanda in sin personliga religiösa tro (eller den man tvingats på) i utbildning och politik. Tycker även att vi redan betalar för mycket skatt till svenska kyrkan, så skär ner på den först och främst.
Och angående språket. Klart att man i första hand ska arbeta med att lära folk svenska, men utöver det är väl bara språk en tillgång? När jag gick i skolan kunde man välja mellan franska, spanska och tyska, säkert ännu fler nu. Idag serveras det endast ekologisk mat och det delas det ut surfplattor till 6-åringar i skolan, så tro fan vi har råd med ett språk till :D
Oj! Utan att kolla bakåt i tråden så tror jag nog ändå att jag kan ha nämnt både mat och värderingar, samt pratat om den Svenska inhemska mångkulturen som bland annat visas upp på Skansen i Sthlm. Men jag förstår om du har missat det, för tråden har ju blivit rätt lång nu.
Sedan så tror jag som du, att ett totalt isolerat Sverige hade nog inte varit ett roligt land att leva i. Men att ifrågasätta den naiva mångkulturssträvan som många människor hyser innebär ju inte nödvändigtvis att man vill ha en monokultur utan några som helst influenser utifrån. Enligt mig befinner vi oss på en gråskala där det någonstans i ena ändan finns en brytpunkt där acceptansen för nya aparta inslag av typen övergrepp blir osund. Även i andra ändan finns en brytpunkt, och går man över den så blir det osunt på ett annat sätt, för då tillåter vi inte människor att tänka fritt. På något vis kan man jämföra förhållandet mellan monokultur och mångkultur med det som råder mellan ultrahögern och ultravänstern - extremerna skapar elände.