Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Vad är bra med mångkultur?

KillBill skrev 2016-10-12 19:24:24 följande:
    Jag vill inte leva i ett samhälle där någon likt talibanerna i Afghanistan bestämmer vilken kultur eller religion som är accepterad.
    Det var inte ett svar på frågan, var den för svår?

Kompletterande fråga:
    Du tycker att talibankulturen är okej att ha i Sverige, eller har du någon slags selektiv idé kring mångkultur? I så fall undrar jag hur den idén mer exakt ser ut och fungerar?
    KillBill skrev 2016-10-12 19:24:24 följande:
    En fråga till dig, skulle Jehovas vittnen, Laestadinism eller Livets Ord vara godkända trosinriktningar/församlingar i ett monokulturalistiskt samhälle om du fick bestämma?
    Intressant och svår fråga. Egentligen är dessa alldeles för frihetsbegränsande för att ha något existensberättigande, men hur fan kommer man åt dem på ett legitimt sätt enligt religionsfrihet...? Jag funderar ju lite i de banorna att man kanske inte behöver ge folk mer frihet att själva välja än vad de också låter andra vara fria att välja. Begränsande endast mot de som vill begränsa.

Jag ser främst till samhället i stort samt individens frihet. Individen måste få var fri att själv få välja medan gruppen ska inte få begränsa individen med hänvisning till deras tro, vilket tyvärr är vanligt i flertalet religioner och inte minst religiöst baserade kulturer, medan man i en sekulär kultur som den svenska är mer fri till egna val. Man behöver alltså inte komplettera den svenska kulturen för att få vara grek, buddist, äta libanesisk mat, njuta av italiensk konst e.t.c. allt rymms där. Alltså kan jag inte acceptera kulturer som begränsar individers frihet i Sverige.

• Tom Araya

Argumentationen för mångkultur i den här tråden håller mestadels så låg nivå att jag börjar tro folk driver med mig.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-13 09:46:17 följande:
    Nu får du väl ge dig. det finns ingen talibankultur, det är en avart, en terrororganisation, en hög kriminella som likt Daesh använder sig av religionen för dra anhängare från Muslimerna till sina syften.
    Och som likt Daesh använder sig av metoder som i stort sett omöjliggör ett avståndstagan, för de som lurats in i deras skit.

Lyssna på vad de som lyckats dessertera har att säga, och kom inte med idiotiska påståenden om nån talibankultur. F.ö borde det räcka med att se vad som händer så fort Talibanerna visar sig fula tryne någonstans i Afghanisten, för att förstå hur hatade dessa Talibaner är.
    Såklart det finns något man kan kalla "talibankultur". Vad ska man annars kalla den kultur talibanerna strävade efter när de hade makt?

• Tom Araya
    absalon skrev 2016-10-13 09:09:59 följande:

Inget av våra riksdagspartier är idag motståndare till "mångkulturen"! Den har vi, oavsett vi vill eller ej. Vi lever ju i en allt mer globaliserad värld med intensifierad världshandel. Då får man mångkultur. Det är oundvikligt.

Mycket skit har beslutats av en i stort enig riksdag, skulle man köpa det som ett argument för att det är bra eller vad menar du?

Man behöver inte alls ha ett mångkulturellt samhälle i en globaliserad värld och det är inte av de skälen eller genom sådan påverkan man driver den mångkulturella linjen i Sverige.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-13 14:16:42 följande:
    I sak har du förstås rätt, det ska medges, men om vi ska hålla på så, kan vi kalla allt för kultur, men vad det ska vara bra för kan jag inte förstå.
    Det måste väl ändå vara bättre att vi försöker förmedla till alla som läser vad varje "grupp" eg står för och vad deras syfte är?

Det är illa nog att de på yttersta högerkanten bytt ordet ras till kultur, enbart för att undslippa rasiststämpel, en idé som f.ö kommer från de franska Nazisterna.., om nån nu undrar över det.
    Hur ska man annars definiera det talibanerna stod för och strävade efter skulle råda i Afghanistan? Det var ju liksom ingen enskild händelse eller någon särskild grupp de var ute efter...
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-13 15:55:31 följande:
    Jag tror det skulle räcka med att använda definitionen av kultur, så vi slipper nöta ut ordet till oigenkännlighet, så det blir som med t.ex kränkt.
    Ett ord som idag nästan har blivit omöjligt att använda, eftersom det försvagats i innebörd och används till snart sagt allt.

Så pröva med förslagsvis socialt levnadsmönster eller nåt som ännu bättre beskriver vad en specifik "grupp" står för.
    Själv tycker jag det fungerar alldeles utmärkt att peka ut Talibanerna som en kriminell terror grupp, som vill ta makten med våld.
    Kriminell är helt rätt, då dom tjänar stora pengar på droghandeln, utan den skulle dom förmodligen inte kunna existera.
    Levnadsmönster är en viktig del av kultur, dock säger uttrycket inget om att det är något som genomsyrar eller samhället i stort.

Jag tror du förväxlar talibaner med något annat, Al Qaida eller IS exempelvis... Talibaner är koranstudenter och de tog till vapen för att slå ner Mujahedin-klaner som  krigade mot varandra i Afghanistan, mot regeringsstyrkor, plundrade och mördade bland den civila befolkningen. När den biten var över började de sträva efter makt och kontroll i samhället som de ansåg hamnat i ett moraliskt förfall. Mig veterligen har talibaner inte sysslat med någonting i syfte att tjäna pengar och minst troligt är alkohol och narkotika.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-13 14:53:54 följande:
    Bra att du nämner år 1842, det borde få dig att inse att det tagit oss svenskar över 170 år att nå dit vi är idag, och ändå har vi inte nått ända fram, så varför tror det allt du vill, ska kunna implementeras nästan omgående?
     Till skillnad mot vår utveckling så möts den invandrade av något som redan är väl utvecklat och fungerande så då handlar med mer om tydlighet från vår sida samt inställning, vilja och ambition från den invandrade.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-13 16:46:56 följande:
    Visst, det har jag med.

Men överstatliga konventioner får ju nästan alltid en mångkulturell prägel, vilket innebär att de inte alltid stämmer så väl med svenska värderingar i och med att Sverige inte är någon mångkultur.

Skulle konfessionella skolor förbjudas skulle det komma en anmälan till Europadomstolen lika säkert som det är osäkert att skicka ett brev med Postnord - och Sverige skulle med stor sannolikhet fällas.

Det är inte alltid lätt för ett enskilt land i en mångkulturell värld.
    SWEXIT skulle lösa många problem jag ser just nu.
  • Tom Araya
    Vidunder skrev 2016-10-13 18:31:49 följande:

Vad som är bra med mångkultur? Vad sägs om blues, jazz och rock'n'roll!?

Förklara hur det krävs mångkultur för det?
    Samtliga uppstod i USA som är ganska konservativa med sin version av den anglosaxiska kulturen.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-13 20:26:58 följande:
    Ha, så du menar att jazz och blues är anglosaxiska kulturyttringar!
    Nej, men det uppstod inte p.g.a. mångkulturalistiskt samhälle.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?